اجتماعیبازار

چه مسائل و نکاتی باید در حین اقدام به طلاق توافقی مورد توجه قرار گیرد؟ 

چه مسائل و نکاتی باید در حین اقدام به طلاق توافقی مورد توجه قرار گیرد؟

طلاق توافقی یکی از مرسوم ترین انواع طلاق است و در این نوع از طلاق، زوجین با توجه به سختی مسیر طلاق های یک طرفه به این نتیجه می‌رسند که بهتر است هرچه زودتر بدون هیچ دغدغه ای از هم جدا شوند نحوه طلاق گرفتن توافقی زمانی است که زوجین در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و حضانت فرزند به توافق برسند که معمولاً در این نوع از طلاق، زن با بذل بخشی از مهریه اقدام به طلاق می‌نماید و مراحل آن به این گونه است که پس از درخواست، توافقات که در داوری ثبت می‌گردد در نمونه رای طلاق توافقی، منعکس می‌شود و پس از مطالعه آن طرفین باید ظهر دادنامه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی را از خود سلب و ساقط نمایند تا رای نمونه طلاق توافقی قطعی و لازم الاجرا گردد. پس از اینکه بر اساس نمونه رای طلاق توافقی دادنامه صادر گردید به طرفین ابلاغ می‌گردد و از تاریخ ابلاغ دارای اعتبار سه ماه است که اگر زوجین در این مدت یعنی ظرف سه ماه اقدام به اجرای صیغه طلاق ننمایند دادنامه اعتبار خود را از دست می‌دهد. بنابراین باید در این مدت با در دست داشتن شناسنامه و سند نکاح به یکی از دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و اقدام به اجرای دادنامه و صیغه ی طلاق نمایند.

درخواست طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق توافقی از متعدد ترین پرونده های دادگستری در دادگاه خانواده است در قانون نامی با عنوان طلاق توافقی وجود ندارد، بلکه انواع و اقسام طلاق به عنوان مثال طلاق خلع و مبارات و بائن و رجعی و غیره ذکر شده اصطلاح طلاق توافقی با توجه به توافقات طرفین به این نام نام گذاری شده در اصل طلاق توافقی نوعی از طلاق با عنوان خلع می‌باشد که در آن زوجه از مهریه یا مال خویش بذل نموده و زوج در قبال اجرای صیغه طلاق این بذل را می‌پذیرد. در واقع در صورتی که شما تمایل به ثبت درخواست طلاق توافقی داشته باشید بدون اخذ گواهی از واحد مشاوره امکان درخواست طلاق توافقی را نخواهید داشت. پس از مراجعه به واحد مشاوره و اخذ گواهی و ثبت درخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی زوجین با مراجعه حضوری به دادگاه در صورت تعیین جلسه رسیدگی موارد مورد توافق خویش را اعلام نموده تا طبق همان شرایط گواهی عدم امکان سازش صادر شود.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

موارد مهم دیگری که به توافقات زوجین در خصوص حضانت فرزندان است. دانستن چند نکته ضروری است، اول اینکه فرزندان دختر بالای سن 9 سال و پسر از 15 سال تمام، از سن حضانت یا نگهداری خارج هستند. بنابراین دادگاه تکلیفی در خصوص آن ها ندارد تا حضانت را در رای مشخص کند. دوم عده ای از خانم ها به غلط عنوان می‌کنند که مهریه در ازای حضانت فرزندان می‌بخشم این موضوع وجاهت قانونی ندارد و این دو ارتباطی به هم ندارند. سوم میزان ملاقات طرف مقابل و اینکه پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و میزان آن در ماه چقدر است با زوجین است که در مورد آن توافق کنند. بنابراین وقتی زن و شوهر متقاضی طلاق به دفتر وکالت مراجعه می‌کنند از شرایط طلاق توافقی، داشتن توافق بر سر همه مسائل مذکور است چهارم ممکن است بعدا بین زوجین به دلایلی اختلاف بر سر حضانت به وجود آید ملاک برای دادگاه مصلحت فعلی طفل است و شامل توافق قبلی زوجین نمی‌شود.

مهریه در طلاق توافقی چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر برای طلاق توافقی و مهریه چک یا سفته ای اخذ شده باشد، بدیهی است که زوجه می‌تواند در صورت عدم وصول آن ها به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه از طریق دادگاه کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال وجود دارد. اما اگر سند تجاری از بابت مهریه دریافت نشده باشد و زوج در مواعد توافق شده مهریه را پرداخت نکند، زن می‌تواند از طریق دادگاه و با دادن دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند، توجه داشته باشید که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی‌گردد. همچنین طبق ماده 22 قانون حمایت خانواده صرفا تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن دادگاه در صورت نپرداختن اقساط جلب صادر می‌کند و برای مازاد بر آن، زوجه می‌بایستی اموالی را از زوج به دادگاه معرفی کند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا