اقتصادی

کشف و ضبط ۱۶۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از شورآباد تهران

کشف و ضبط ۱۶۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از شورآباد تهران



به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره طرح‌های جدید برخورد با قاچاق کالا، اظهار داشت: در سال‌های گذشته، ستاد با همراهی دستگاه‌های مختلف، به‌صورت جدی در زمینه عرضه پوشاک قاچاق ورود کرده و بخشی از برندهای تجاری قاچاق از سطح بازار جمع‌آوری شد. این برخوردها باعث شد تا حجم پوشاک قاچاق در کشور به ۱.۸ میلیارد دلار کاهش یابد.

دهقانی‌نیا با اشاره به اجرای طرح پایش انبارها (شهید صدرزاده) در روزهای اخیر گفت: بعد از اجرای این طرح در انبارهای منطقه شورآباد تهران، نزدیک به ۱,۶۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق که عمده آن لوازم‌خانگی بود، کشف و ضبط شد. این طرح به‌صورت مستمر اجرا خواهد شد و فقط محدود به گلوگاه انبار نیست و سطح عرضه را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: طرح‌های مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، به‌واسطه زیرساخت‌های فنی ایجاد شده در سال‌های قبل اجرا می‌شوند. به‌طوری‌که این امکان را برای ضابطین و بازرسان فراهم کرده تا کالای قاچاق از غیر قاچاق را تشخیص دهند. همچنین به کسانی که با خریدوفروش کالای قاچاق فعالیت اقتصادی خود را ادامه می‌دهند هشدار می‌دهیم که با برخورد شدید نهادهای نظارتی مواجه خواهند شد.

دهقانی‌نیا ادامه داد: به طور مثال، قبل از مبارزه با نشان‌های تجاری محرز قاچاق در حوزه لوازم‌خانگی و پوشاک، وقتی با انجمن تولیدکنندگان این کالاها صحبت می‌کردیم، از وجود کالای قاچاق در سطح عرضه بسیار ناراضی بودند؛ اما بعد از اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق، هم کارگران آن‌ها دوباره به کار گرفته شدند و هم کیفیت تولیدات افزایش پیدا کرد.

ضرورت به‌روزرسانی قوانین مبارزه با قاچاق کالا

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اشاره به پدیده قاچاق و قوانینی که تاکنون برای مقابله با آن مصوب و به‌روزرسانی شده است، گفت: اولین قانون مبارزه با قاچاق در سال ۱۳۱۲ وضع شد و این قانون به مدت ۶۲ سال مسکوت ماند؛ در سال ۱۳۷۴ نیز قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که در رابطه با نحوه اعمال تعزیرات حکومتی بود؛ اما متأسفانه با تصویب این قانون نیز اتفاق خاص و جدیدی در زمینه مبارزه با قاچاق رخ نداد.

وی افزود: متأسفانه از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۹۲ نیز قانون جدیدی در خصوص قاچاق تصویب نشد و تصویب اولین قانون جامع در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به انتهای سال ۱۳۹۲ باز می‌گردد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ نیز، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت و نهایتاً این قانون با آخرین اصلاحات در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ مواجه شد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه قاچاقچیان خود را با قوانین جدید تطبیق می‌دهند، اظهار داشت: پدیده مذموم قاچاق به علت سیال بودن باعث می‌شود که قاچاقچیان راه‌های جدیدی برای دور زدن قوانین پیدا کنند؛ بنابراین به‌ناچار بایستی برای تطبیق‌دادن قوانین با شرایط، به‌روزرسانی‌های موردنظر را روی قوانین انجام داد.

وی با اشاره به لزوم مبارزه با قاچاق برای رشد تولید در کشور گفت: در گام اول باید واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را به‌صورت قانونی ممنوع کنیم. در گام بعدی نیز باید تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق را در سطح عرضه، انبار و دیگر گلوگاه‌ها میسر و فراهم کرد.

اختیارات نماینده رئیس‌جمهور در ستاد افزایش یافت

وی ضمن اشاره به انتصاب نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس‌جمهور، جناب آقای رضوی را به‌عنوان نماینده ویژه خود در ستاد منصوب کردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: رئیس‌جمهور، اختیارات ویژه‌ای را به نماینده خود در ستاد محول کرده است که این موضوع مهم در دوره‌های قبل در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نبوده است و این مسأله موجب می‌شود که عاملیت ستاد در برخورد با قاچاق به صورت ویژه افزایش پیدا کند.

دهقانی‌نیا اظهار داشت: محکومیت‌های ریالی در حوزه مقابله با قاچاق در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و از ۱۲,۲۹۵ میلیارد تومان به ۲۴,۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین افزایش ۷۶ درصدی در وصول جرایم داشته‌ایم و میزان آن از ۱,۳۴۳ میلیارد تومان به ۲,۳۶۵ میلیارد تومان رسیده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا