کشور نیازمند پارک علم و فناوری در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است

کشور نیازمند پارک علم و فناوری در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است



دکتر علی آقامحمدی ۱۸ اسفندماه در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت کیمیاگران در شهرک صنعتی شازند با بیان اینکه امروز نه فقط یک خط تولید بلکه یک کارخانه را افتتاح می کنیم چراکه همه تجهیزات و دستگاه های آن ساخت داخل است، گفت: امروز نفت به سر سفره مردم آمده است و در واقع این نفت به دارو تبدیل می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: امروز ۷ میلیون بشکه نفت و گاز در کشور مصرف می کنیم که حداقل ۵۰ درصد آن اضافی است و آلودگی ناشی از آن را شاهدیم و استان مرکزی یکی از آلوده ترین استان ها در این زمینه است.

آقامحمدی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون دلار واردات مواد موثره دارویی صورت می گیرد که عدد بزرگی است و امید است که امروز فعالیت این مجموعه صنعتی حرکتی متحولانه را رقم بزند.  

وی با بیان اینکه مقرر است که در پالایشگاه شازند “کُک” تولید شود، افزود: ککی که در این مجموعه تولید شود سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت ولی امروز واردکننده هستیم. البته قدم اول در این عرصه در بندرعباس برداشته شده و عملیات اجرایی تولید کک در این منطقه آغاز شد.

آقامحمدی بیان کرد: باید سه هزار پارک برای پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن ایجاد شود و باید ضمن جانمایی این پارکها، این ظرفیت ها برای کار اصولی هدایت شوند و از هزینه های هنگفت اجتناب کرد. جایی در جهان نیست که هزینه بسیاری خرج ساختمان شود، اما در ایران هزینه در این عرصه بسیار است و در مقابل، در جاده ها یک مبلمان جاده ای نداریم در حالی که می توان کاروانسراهای علمی راه اندازی کرد و با الحاق آنها به روستاها، این مناطق در یک رشته فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید انسولین، امروز، آلمان در داخل کشورش اقدام به تولید می کند، عقل حکم می کند که آن را تقویت کنیم یا به سمت واردات برویم؟ چطور در مورد اضطراری کرونا توانستیم پیش برویم، قطعا در این حوزه نیز می توان باقدرت وارد شد و راه را باز کرد، امروز ۱۲۰۰ متخصص هوش مصنوعی در یک شرکت فعالند و باید از این ظرفیت مهیا استفاده کرد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید تولید را تبدیل به زنجیره کرد، گفت: در تهران قرار بر ساماندهی زنجیره تولیدات است. استان مرکزی به عنوان یک استان پایلوت تمام تولیدات خود را زنجیره ای کند و زمینه های سرمایه گذاری را بشناسد و معرفی کند، در این صورت قطعا سرمایه گذاران راهی این استان می شوند هرچند که امروز شاهدیم سرمایه گذاران خارجی وارد این استان شده اند و قطعا می توان این اقدام را در کشور اجرایی کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما مسئولان باید فرش زیر پای مردم باشیم، گفت: ۲۵ سال وقت داریم و پس از آن دوران جوانی کشور تمام می شود و به دوران سالمندی می رسیم، امروز باید شب و روز بدویم، باید امروز تحول در حوزه ورزش، سلامت و تغذیه صورت گیرد و استان مرکزی که استانی کامل به شمار می رود، باید ورود کند. باید محور کار را مردم قرار داده و نگاه ویژه ای به مناطق محروم و روستاها داشته باشیم.

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز

منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا