استان ها

کمبود ۷۰هزار نفر نیروی پرستار در کشور/ ۳۵ هزار پرستار جذب می‌شوند

کمبود ۷۰هزار نفر نیروی پرستار در کشور/ ۳۵ هزار پرستار جذب می‌شوند



به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه محمدبیگی بعد از ظهر پنجشنبه در همایش تجلیل از پرستاران استان قزوین اظهار کرد: امروز در کشور تقریباً ۷۰ هزار کمبود پرستار داریم و باید برای رفع این میزان نیاز تلاش کنیم.

وی افزود: در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ کارگروهی متشکل از دولت، مجلس و نظام پرستاری برای بررسی مشکلات این قشر تشکیل شد و در نهایت باعث ارتقای قانون تعرفه گذاری نظام خدمات پرستاری در کشور بعد از ۱۵ سال شد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب ۶ تیر ماه ۸۶ بود و متأسفانه تا ۱۴ سال حتی آئین نامه اجرایی این قانون نگارش نشده بود.

وی با بیان اینکه در آذرماه ۱۴۰۰ این آئین نامه با پیگیری‌هایی که در مجلس انجام شد به تصویب مجمع عالی بیمه سلامت رسید، تصریح کرد: این آئین نامه با چالش‌های جدی مواجه بود و هنوز هم این چالش‌ها در کمیسیون بهداشت مجلس و مجمع شورای عالی بیمه سلامت، نظام پرستاری این آئین نامه در حال بازنگری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و دفاع قاطعانه ایشان از حوزه پرستاری مجلس تمام قد ورود کرد و کلام مقام معظم رهبری را به کرسی نشانده و در بودجه سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان تعرفه نظام پرستاری و کارانه سنتی مصوب کرد.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های معاونت توسعه و مجلس تا مرداد امسال ۷۰ درصد این مبالغ توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مبالغ با تأخیر پرداخت شده و به شدت از این حیث گلایه داریم، گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید هرجه زودتر بدهی خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کند.

وی اظهار کرد: از سال جاری مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بر اساس قانون بودجه تعرفه گذاری به عنوان سرانه سلامت کشور وارد قوانین دائمی شد تا تعرفه پرستاری به مانند تعرفه خدمات پزشکی نه تنها سقف و کف نداشته باشد بلکه بر اساس میزان خدمت، اشغال تخت، میزان مراجعه بیمار و سایر شاخصه‌ها پرداخت شود.

محمدبیگی عنوان کرد: هنوز آنچه در قانون نوشته‌ایم با آنچه در آئین نامه و اجرا هست متفاوت است و مُر قانون هنوز کامل اجرا نشده است اما از آنجا که هنوز سالهای ابتدایی قانون است نیاز است پرستاران مطالبه و همچنین صبوری کنند تا مشکلات برطرف شود

وی افزود: دو قانون ارتقا بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری از اتفاقات خوبه حوزه پرستاری است و باعث استقلال پرستاری و هویت بخشی به این رشته می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این دو قانون جایگاه و ارزش این رشته و خدمات آن را بیشتر می‌کند و به دنبال آن هستیم که نخبگان حوزه پرستاری را در کشور حفظ کنیم و از این طریق اجازه خروج سرمایه‌های انسانی و نخبگان این رشته را از کشور ندهیم .۴

وی در پایان یادآور شد: ۵۰ درصد از ۲۵ هزار استخدام وزارت بهداشت مختص پرستاران است و تا پایان سال دو نوبت دیگر این میزان حفظ خواهد شد و این یعنی آینده شغلی این قشر را تضمین خواهد کرد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا