اخبار سربازی و نظام وظیفه

گلایه سربازان: نه پول داریم نه مو!


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: «کچل کردن از سربازی حذف شد» این خبری بود که سردار موسی کمالی رئیس وقت اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸ اعلام کرد. او گفته بود برای «خوشایندسازی» سربازی این تصمیم اتخاذ شده است.

«خوشایند سازی» کلیدواژه‌ای است که در سال‌های اخیر زیاد از زبان فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح شنیده شده است و هدف آن بود تا سرباز وطن، دو سال از عمرش را به خوبی و خوشی در دفاع از سرزمین‌اش بگذراند.

بعد از انتشار این خبر توقع می‌رفت تا دیگر سربازان با سری تراشیده دیده نشوند؛ اما در جشنواره‌های سرباز و در خیابان‌ها بسیار مشاهده می‌شود که برخی از سربازان موهای بلندتری نسبت به دیگران دارند و برخی دیگر کاملاً کچل هستند!

گلایه سربازان: نه پول داریم نه مو!

محمد ۳۰ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دوران آموزشی سربازیش می‌گوید: «در پادگان ما همگی کارشناسی ارشد و دکترا بودیم. فرمانده خجالت می‌کشید بگوید موهایتان را کوتاه کنید، اما ما از ترس اینکه اضافه خدمت نخوریم همان اول کچل کردیم؛ برخی دیگر از رفقایمان بودند که موهایشان حتی از نمره ۲۰ هم بلندتر بود و فرمانده کاری به کارشان نداشت؛ البته پادگان ما حدود ۵۰ حمام داشت و هر روز می‌توانستیم دوش بگیریم و نظافت کاملاً رعایت می‌شد.»

اما علی ۱۹ ساله که حتی مدرک دیپلم هم ندارد در مورد دوران آموزشی می‌گوید: «این شرایط پادگان محمد برای ما رؤیا هست! ما حتی مجبور بودیم کمتر از نمره ۴ موهایمان را کوتاه کنیم، البته پادگان ما حمام نداشت و هفته‌ای یک بار با تانکر برایمان آب می‌آوردند تا دوش بگیریم.»

دستورالعمل کوتاهی مو در سربازان بر اساس تغییرات جدید

امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ماه گذشته در گفت‌وگویی در خصوص اندازه موی سر کارکنان وظیفه اعلام کرد: «طبق آخرین بخش نامه در سال ۹۸ اندازه موی سر کارکنان وظیفه مشخص و برای اجرا در کلیه مراکز آموزش و یگان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های غیر نظامی ابلاغ شده است.»

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه جزئیات این ابلاغ از سال ۹۸ تاکنون تغییری نکرده است، تصریح کرد: «بر اساس این ابلاغیه اندازه موی سر کارکنان وظیفه با مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر در مراکز آموزش رزم مقدماتی با نمره ۱۰ و با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر با نمره ۱۶ است و درجه دار و افسر با نمره ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود.»

از سربازانی که در جشنواره سرباز ماهر شرکت کرده بودند میزان کوتاهی موی سرشان را سوال کردیم تا ببینیم فرماندهان آنها هم مانند دوران آموزشی سلیقه‌ای عمل می‌کنند یا خیر.

گلایه سربازان: نه پول داریم نه مو!

سربازان اعلام می‌کردند کوتاه کردن موی سر در یگان‌های آنها هم سلیقه‌ای است و اغلب فرماندهان اصرار دارند به دلیل نظافت و جلوگیری از بیماری آنها حتی موهایشان را کوتاه‌تر از نمره ۱۰ بزنند.

یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا برخلاف مصوبه ستاد کل در مورد کچل کردن سربازان هنوز فرماندهان سلیقه‌ای عمل می‌کنند، گفت: بحث کچل نکردن سربازان مصوبه هیأت رئیسه جدید ستاد کل نیروهای مسلح است و جزو مقررات ستاد کل محسوب می‌شود. فرماندهان موظف هستند تا شرایط برابر را برای تمامی سربازان اعمال کنند و سلیقه‌ای رفتار نکنند.

این منبع آگاه گفت: عدم پیگیری نهادها نظارتی باعث چنین رفتارهایی شده است، البته سربازان می‌توانند اعتراضات خود به رفتار فرماندهانشان را به بازرسی هر یگان اعلام کنند.

یکی از سربازانی که برای پیگیری حقوقش با خبرگزاری مهر تماس گرفته بود، می‌گفت: «حکایت کچل کردن ما مانند حقوق سربازان است، یکی می‌گوید کچل نکنیم یکی می‌گوید باید از ته موهایتان را بزنید؛ یکی می‌گوید حقوق‌ها افزایش پیدا کرده و دیگری می‌گوید فعلاً خبری از پرداخت افزایش حقوق‌ها نیست؛ سربازها عادت دارند بلاتکلیف باشند!»

حال باید دید آیا نهادها نظارتی در ستاد کل نیروهای مسلح به نادیده گرفته شدن برخی مصوبات در مورد سربازان حساس می‌شوند و به این موضوع ورود می‌کنند یا اینکه «خوشایندسازی» سربازی فقط تبدیل به شعار شده است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا