اجتماعی

پژوهشکده محیط زیست منطقه علمی تغییر اقلیم کشور شد

پژوهشکده محیط زیست منطقه علمی تغییر اقلیم کشور شد



به گزارش خبرگزاری مهر، با ابلاغ علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پژوهشکده محیط زیست، هاب علمی تغییر اقلیم در کشور شد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای و به تبع آن گرمایش (ذوب شدن) جهانی باعث بروز پدیده تغییر اقلیم شده است. مطالعات جامع صورت گرفته در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار که در تعامل با مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل شده است نشان داد که ۱۹ حوزه مختلف از پدیده تغییر اقلیم متأثر هستند. به گونه‌ای که تغییر اقلیم تأثیر به سزایی بر همه ابعاد سیستم‌های اجتماعی- اکولوژیکی می‌گذارد.

این بخش‌ها شامل بخش‌های آب، کاربری اراضی، تغییر کاربری اراضی و جنگلداری، محیط‌زیست، پسماند، مناطق ساحلی، انرژی، حمل و نقل، ساختمان، صنعت، کشاورزی، سلامت و بهداشت، گردشگری، اقتصاد، توسعه اجتماعی، شهری، روستایی، عمومی و مالی می‌باشد.

در شرایطی که از نظر علمی تأثیرات تغییر اقلیم بر ایران به اثبات رسیده است اما کماکان خلاءهای موجود در ابعاد مختلف نهادی یکی از چالش‌های اصلی کشور در این زمینه بشمار می‌رود. بدین منظور پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار گزارش تجارب بین المللی در زمینه هاب های علمی تغییر اقلیم و اقلیم در سطح بین المللی و ارائه ساختار پیشنهادی جهت ایجاد هاب علمی تغییر اقلیم کشور را تدوین و به عنوان بازوی پژوهشی و سیاستگذاری سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد تشکیل هاب علمی تغییر اقلیم را ارائه کرد.

این پیشنهاد مورد موافقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و از سوی معاونت ریاست جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به این پژوهشکده ابلاغ شد.

در متن ابلاغیه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این چنین آمده است؛ نظر به ضرورت نگاه علمی به موضوع تغییر اقلیم و همچنین استقرار مرجع ملی تغییر اقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست، با عنایت به مصوبه شورای معاونین سازمان، به موجب این ابلاغ مسئولیت هاب علمی تغییر اقلیم کشور به آن پژوهشکده محول می‌شود.

جمع آوری دانش و منابع موجود در مورد تغییر اقلیم در حیطه‌های مختلف، ایجاد ظرفیت تحقیقات بین رشته‌ای، برقراری ارتباط با همتایان، کارشناسان و ارائه دهندگان ظرفیت‌های علمی در زمینه تغییر اقلیم، ظرفیت سازی، افزایش دانش و ظرفیت دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور، کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه، شناسایی و معرفی نوآورانه ترین راهکارهای آمادگی و کاهش اثرات تغییر اقلیم و ایفای تعهدات کشور به معاهدات مربوطه تأیید شده توسط مراجع ذیصلاح کشور و هماهنگی کامل با مرجع ملی تغییر اقلیم از جمله وظایفی است که انتظار دارد بر انجام آنها اهتمام ورزند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا