سیاسی

صنعت هسته‌ای نماد خودباوری است



به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی در برنامه صف اول، با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با مسؤولان صنعت هسته‌ای، گفت: سازمان انرژی اتمی آخرین مرتبه‌ای که نزد حضرت آقا شرف یاب شده بود بیش از ۱۰ سال پیش بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت هسته‌ای، ادامه داد: نمایشگاهی که برگزار شد به معنای واقعی کلمه تبلور عینی”ما می‌توانیم” بود که جلوه ممتازی از خودباوری است که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا در کشور به وجود آمده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: صنعت هسته‌ای نماد موفق خودباوری است.

اسلامی با اشاره به آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ شرایط سختی در کشور بود و فضایی که ایجاد شده بود بر بسیاری از روندها سایه افکنده بود اما برای سازمان انرژی اتمی سالی پرتلاش و پرنشاطی بود که ۱۵۹ دستاورد دانش فنی و فناوری برتر داشتیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر آگاه سازی مردم از دستوردهای هسته‌ای، گفت: رادیو داروها در بحث تشخیصی عمر زیادی دارد اما رادیو داروهای درمانی حداقل ۱۰ سال است که وارد چرخه شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: براساس آماری که ثبت شده تا سقف یک میلیون بیمار در طول یکسال گذشته از این رادیو داروها استفاده کرده اند.

اسلامی درمورد درآمد زایی در صنعت هسته‌ای، ادامه داد: یکی از محورهایی که زمینه همکاری زیادی در حوزه هسته‌ای وجود دارد آمریکای لاتین است‌.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: سیاست خارجی ایران توانسته به حیاط خلوت آمریکا ورود پیدا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد: جزو کشورهای تراز اول دنیا هستیم که توانسته ایم رادیو داروهای درمانی تولید کنیم.

اسلامی اظهار کرد: آمریکایی‌ها تنها شرکت رادیو دارویی ما را تحریم کردند که این امر نماد آشکار ادعای حقوق بشری آنهاست.

وی افزود: در بخش ماکروویو وقت گذاشتیم و تولید کردیم و ۱۰ وز پیش با حضور مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی رونمای شد. همچنین سامانه اشعه ایکس برای عقیم سازی حشرات در حوزه کشاورزی را رونمایی کردیم و توانستیم در تبدیل ایده به محصول همه آنها را به ثمر برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با این سامانه‌ها آفات را از بین برده و از ضایع شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات ما ضایع می‌شود، افزود: پس این مساله اهمیت دارد. مثلاً در بخش صادرات وقتی محصولات را از پرتودهی عبور دهید، کیفیت محصول بالا می‌رود و باعث رونق صادرات می‌شود. پس این هدف گذاری ها به بهبود زندگی مردم می‌انجامد.

وی ادامه داد: در بحث پلاسما نیز موفق بوده ایم که در بحث‌های صنعت، اقتصاد، محیط زیست و … مؤثر است. در این یک سال تجاری سازی این مسائل را پیگیری کردیم.

اسلامی با اشاره به رادیوداروها، ادامه داد: در بخش رادیو داروهای درمانی برای اثربخشی سریع‌تر برای شناخت و درمان روی سلول‌های سرطانی تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ساده‌ترین و فوری‌ترین بهره صنعت هسته‌ای تولید رادیو دار است که پیش نیاز آن چرخه سوخت هسته‌ای است که غربی‌ها بخاطر قدرت ساز بودن آن، مخالفند.

وی تصریح کرد: اگر چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم نمی‌توانستیم راکتور تهران را عملیاتی کنیم. بنابراین این فرایند عزت بخش با حضور دانشمندان مؤمن ایجاد شده است.

اسلامی گفت: انشاءلله تا پایان ۱۴۰۳ ظرفیت نفیس صنعتی را تا ۷ برابر برای تولید رادیو دارو را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای، ادامه داد: طراحی و ایجاد نیروگاه اتمی در انحصار چند شرکت مانده است. فرانسه بیشترین دشمنی را با صنعت هسته‌ای ایران دارد بیش از ۷۶ درصد برق خود را از هسته‌ای تولید می‌کند.

اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم اقدامات مهم انجام داده ایم اول اینکه قانون را به گونه‌ای تنظیم کرده ایم که بتوانیم توسعه نیروگاههای اتمی را دنبال و سازوکار آنرا فراهم کنیم. دوم اینکه مکان یابی هایی که در گذشته انجام شده بود را شناسایی و شرکت‌ها را فعال کردیم.

وی ادامه داد: اولین نیروگاه بوشهر را در سال ۹۰ عملیاتی کردیم. هدف گذاری کرده بودیم ۱۵ درصد برق خود را از نیروگاه هلپای اتمی تأمین کنیم که اکنون هدف گذاری خود را روی ۲۵ درصد گذاشته‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده در سال ۱۴۲۰ می‌خواهیم ۲۰ هزارمگاوات فعال داشته باشیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا