اقتصادی

از صعود مصرف گاز با افزایش دما تا بهبود تامین برق صنایع در۲ استان

از صعود مصرف گاز با افزایش دما تا بهبود تامین برق صنایع در۲ استان



به گزارش خبرنگار مهر، جبران کسری بودجه از طریق فروش بنزین آزاد صحت ندارد، بهبود تأمین برق صنایع در دو استان تهران و مرکزی، عرضه بنزین یارانه‌ای در ۹۸ درصد جایگاه‌ها و افزایش دما مصرف گاز را بالا برد! از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

جبران کسری بودجه از طریق فروش بنزین آزاد صحت ندارد

اسدالله قلی زاده رئیس انجمن جایگاه داران در پاسخ به این سوال که چرا هنوز تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت به مدار عرضه با نرخ یارانه‌ای بازنگشتند و آیا این موضوع که دولت از طریق فروش بنزین آزاد در حال جبران کسری بودجه است صحت دارد اظهار کرد: مطرح شدن شایعاتی مبنی بر جبران کسری بودجه از طریق بنزین آزاد تماماً کذب است.

وی ادامه داد: مسؤولین امر در حال پیگیری هستند که سیستم‌ها وصل شوند و شرایط به حالت عادی بازگردد. همچنین بخش اعظمی از جایگاه‌ها به حالت عادی بازگشته و امکان استفاده از سهمیه بنزین و نرخ آزاد وجود دارد.

وی در خاتمه یادآور شد: تعداد محدودی از جایگاه‌ها امکان استفاده از سهمیه بنزین را ندارند که به احتمال زیاد تا پایان روز به حالت عادی باز می‌گردند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت: افزایش ظرفیت تولید نفت از میدان آزادگان

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همه میادین مشترک کشور تعیین تکلیف شده اند و تا پایان امسال، قرارداد توسعه دو میدان مشترک به امضا می‌رسد.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون، فقط در میدان مشترک آزادگان جنوبی ۶۰ حلقه چاه جدید به ظرفیت تولید اضافه شده و تولید این میدان را به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

خجسته مهر ادامه داد: در آینده نزدیک قادر خواهیم بود که به صورت یکپارچه، قرارداد طرح توسعه فاز دوم از میادین مشترک آزادگان شمالی و جنوبی را به امضا برسانیم و همچنین فاز دوم توسعه میدان مشترک آزادگان را تا پایان سال به قرارداد می‌رسانیم.

بهبود تأمین برق صنایع در دو استان تهران و مرکزی

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: رود شور یکی از نیروگاه‌های مهم کشور است که در حال حاضر با ۳ واحد گازی در حال فعالیت است. و در حال حاضر عملیات احداث و راه‌اندازی واحد بخار این نیروگاه در کلاس اف با بهره‌مندی از آخرین و به روز تر ین تکنولوژی‌ها در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود واحد بخار نیروگاه رود شور در تابستان ۱۴۰۳ به مدار بهره‌برداری برسد و به شبکه سراسری برق متصل شود، اظهار کرد: بر اساس بازدید صورت گرفته مشاهده شد که اقدامات بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای به منظور افزایش ظرفیت و توان تولید این نیروگاه در حال انجام است.

عرضه بنزین یارانه‌ای در ۹۸ درصد جایگاه‌ها

جعفر سالاری نسب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت به مدار عرضه با نرخ یارانه‌ای بازنگشتند و آیا این موضوع که دولت از طریق فروش بنزین آزاد در حال جبران کسری بودجه است صحت دارد گفت: جبران کسری بودجه از طریق فروش بنزین به هیچ عنوان صحت ندارد، ضمن آنکه ۹۸ درصد جایگاه‌های سوخت به سامانه متصل شده و امکان استفاده از سهمیه وجود دارد.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خاطر نشان کرد: در شهر تهران کسی نمی‌تواند خارج از سامانه ارائه خدمات دهد. البته ممکن است هر جایگاهی به دلایل فنی تعطیل باشد که دلیل بر عدم اتصال به سامانه نیست.

وی خاطر نشان کرد: جایگاه‌هایی که بنزین را تنها با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند تخلف کرده و با متخلفان نیز برخورد می‌شود.

لزوم تأمین نیازهای فناورانه صنعت پتروشیمی از داخل کشور

مرتضی شاه‌میرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع دانشجویان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: تنوع سبد محصولات تولیدی در یک صنعت از شاخص‌های سنجش توانایی است و امروز صنعت پتروشیمی با تولید ۵۵۰ گرید انواع محصول پتروشیمیایی از این حیث از قدرتمندترین صنایع کشور است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به بیش از ۹۲ میلیون تن و تعداد مجتمع‌های در حال تولید نیز به ۷۰ مجتمع رسیده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب اسلامی در بحث تأمین کالا، تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست مورد نیاز به‌طور کامل به خارج وابسته بود، اما امروز بیش از ۸۵ درصد نیازهای صنعت پتروشیمی در این بخش‌ها از طریق شرکت‌ها و سازندگان ایرانی تأمین می‌شود.

کاهش ۲۸ درصدی مازوت سوزی در نیروگاه‌ها

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در خصوص افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها در ۹ ماه ۱۴۰۲، گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام‌شده، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه شاهد افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها بودیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: مصرف گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌های کشور در همین بازه زمانی نسبت به زمان مشابه پارسال به‌ترتیب ۲۴ و ۲۸ درصد کاهش یافته که به‌دلیل تزریق بیشتر گاز طبیعی به نیروگاه‌ها بوده است.

تولید نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد

اسماعیل نمازی مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی افزود: نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه با تولید بیش از ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی توانسته‌اند ضمن تأمین بالغ بر ۹۳ درصد برق مورد نیاز شبکه، نقش مهمی در تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روزهای گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

وی ادامه داد: از این میزان تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش ۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۵۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

نمازی یادآور شد: در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در هشت‌ماهه امسال به عنوان واحدهای تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

افزایش دما مصرف گاز را بالا برد!

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصرف بالای گاز در سال جاری با وجود افزایش سه درجه‌ای دما اظهار داشت: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به ۵۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است که با توجه به افزایش سه درجه‌ای دما که در سال جاری داریم مصرف گاز باید تغییر چشمگیری داشته باشد در حالی که این گونه نیست.

وی ادامه داد: البته تنها عامل این افزایش مصرف نیست زیرا بخش تجاری و غیر عمده هم سهم قابل توجهی در این بخش دارند. متأسفانه شاهدیم که در بخش تجاری از سیستم‌های گرمایشی برای فضاهای خالی استفاده می‌شود.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی مهندسی به نیکاراگوئه

جواد اوجی عصر در دیدار با دنیس مونکادا با بیان اینکه دولت سیزدهم ضمن تأکید بر افزایش روابط در همه حوزه‌ها با نیکاراگوئه، گفت: در سفر اخیر خود به نیکاراگوئه در زمینه تأمین سوخت و فرآورده‌های نفتی و نیز صدور خدمات فنی و مهندسی مذاکرات خوبی با وزیر انرژی این کشور آمریکای جنوبی انجام شد.

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و احداث پالایشگاه‌های نفتی نیکاراگوئه گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه تأمین تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی با پروژه‌های پالایشی نیکاراگوئه همکاری کنند.

اوجی با اشاره به اینکه روابط ایران و نیکاراگوئه در دولت سیزدهم نسبت به گذشته پیشرفت داشته است، افزود: به نظر می‌رسد برای تسریع در توافق‌های دو کشور تشکیل هیأت‌های فنی و تخصصی ضروری باشد؛ از این رو آماده استقبال از هیأت‌های تخصصی نیکاراگوئه هستیم.

نهمین چاه در مخزن ذخیره‌سازی سراجه به بهره‌برداری رسید

مهدی حیدری مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی در آئین افتتاح رسمی بهره برداری از این چاه اظهار داشت: از اواخر مرداد امسال برنامه ریزی و هماهنگی برای تولیدی شدن چاه ۱۲ سراجه آغاز شد و با همت همکاران در بخش مدیریت تولید، فنی، شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب و منطقه بهره برداری سراجه قم در کمتر از سه ماه و با حداقل مبلغ ریالی به بهره برداری رسید.

مدیر عامل نفت مرکزی با اشاره به رکوردشکنی ذخیره سازی با میزان بیش از سه میلیارد متر مکعب در مخازن شوریجه و سراجه اشاره کرد که در مجموع در اوج مصرف گاز در فصل زمستان، میزان بازتولید از این دو مخزن ذخیره سازی معادل بیش از یک فاز با تولید حداکثری میدان گازی پارس جنوبی است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا