استان ها

ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی – رازی خوی

ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی – رازی خوی



به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان شنبه شب در گفتگوی خبری به دستاوردهای ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: نشست دو روزه در ترکیه بسیار مثبت بود و با عزم راسخ مقامات دو طرف، این نشست را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

وی به امضای تفاهم‌نامه ۳۰ بندی بین ایران و ترکیه نیز اشاره و عنوان کرد: این تفاهم نامه از توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حکایت دارد، توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان‌غربی و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی – رازی خوی، از جمله مهمترین این تفاهم‌ها بود که اجرای آن‌ها منجر به تحولی خوب و ارتقا تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

معتمدیان در ادامه با اشاره به دیدار با والی غازی آنتپ در ترکیه و عزم راسخ دولت سیزدهم برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با ترکیه، گفت: برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در شهر وان پس از ۸ سال، نشان از آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور برای تحقق افزایش سطح مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در سال است.

وی همچنین از استان غازی آنتپ به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی ترکیه نام برده و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی مناسب منطقه، بنا داریم همکاری‌های جدیدی را با این استان آغاز کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و تولیدی نیز اشاره کرده و افزود: وجود بزرگترین منطقه آزاد، ۵۲ ماده معدنی از جمله طلا، اورانیوم و تیتان، زیرساخت‌های حمل و نقل و ظرفیت‌های گردشگری و رتبه نخست تولید عسل و محصولات کشاورزی، این استان را به قطب مهم اقتصادی ایران تبدیل کرده است.

معتمدیان همچنین از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو با مساحت ۵۰۱ هکتار خبر داده و اضافه کرد: معافیت‌های خاص، انرژی، زمین و نیروی کار ارزان از مزیت‌های این منطقه به شمار رفته و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری ترکیه است.

وی بندر مرسین ترکیه را یکی از بنادر مهم تجاری ترکیه معرفی کرد و افزود: با توجه به مراودات تجاری بندر مرسین ترکیه با کشورهای مختلف و بیش از ۵۰ کشور اروپایی، به دنبال توسعه همکاری‌های آذربایجان غربی با این بندر هستیم.
معتمدیان تصریح کرد: برای آینده نزدیک برنامه داریم که بتوانیم تعاملات و ارتباطات با کشور ترکیه را در زمینه‌های مشترک توسعه و گسترش دهیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه گفت: امروز وحدت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جهان اسلام است و وحدت بین مذاهب مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کشور ما در جریان است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع وحدت، امسال پیش بینی کرده‌ایم که برنامه‌های هفته وحدت در آذربایجان غربی را پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا