استان ها

محدودیت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ مترمکعبی منابع آبی کشور

محدودیت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ مترمکعبی منابع آبی کشور



به گزارش خبرنگار مهر، «بنفشه زهرایی» ظهر چهارشنبه در همایش تخصصی آب و آینده در دانشگاه اراک، افزود: این میزان کمبود، ۲ برابر مصرف آب در بخش‌های صنعت، آشامیدنی و یک چهارم برداشت در بخش کشاورزی است و رقم بزرگی است که بتوان با طرح‌هایی مانند انتقال آب دریا، باروری ابرها و یا تخصیص پساب جبران شود.

وی بیان کرد: اکنون بسیاری از استان‌های کشور با فقر شدید منابع آبی مواجه هستند که این امر سبب افزایش میزان مهاجرت شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست گذاران در حوزه تغییر اقلیم این است که بر این باورند اثرات حوزه اقلیم تدریجی است در حالی که اثر تغییر اقلیم، شیفت ناگهانی است.

زهرایی بیان کرد: چین با وجود جمعیت بالا توانسته نیاز آبی را پایین آورد و این تجربه باید مورد توجه سایر کشورها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت دیم موجب شده تا کاهش تولید آب در استان‌ها شکل گیرد، گفت: کاهش تغذیه آبخوان، افزایش برداشت رودخانه‌ها، کشت دیم و افزایش پوشش مصنوعی، موجب شده تا مرگ آبخوانها سرعت بگیرد.

دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: چنانچه سرانه منابع آب تجدیدپذیر استان‌های مختلف کشور را مقایسه کنیم این امر مشهود است که استان مرکزی با یک‌هزار و ۵۳۱ مترمکعب برای هر نفر در سال نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت سرانه خوبی قرار دارد اما این امر تصور نشود با تنش آبی مواجه نباشد.

زهرایی ادامه داد: استان مرکزی علاوه بر مهاجر معکوس، سرانه منابع آب تجدیدپذیری بالایی دارد که این ۲ عامل مهم فرصتی برای این استان از تنش‌های بحرانی آبی است.

وی با بیان اینکه سهم کاهش مصرف در استان مرکزی ۵۸۵ میلیون مترمکعب است، گفت: به همین میزان که کاهش مصرف در استان مرکزی اتفاق افتاده، شاهد کاهش برداشت هم هستیم که باید برنامه ریزی مناسب در راستای سازگاری با کم آبی تدوین شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: میزان برداشت‌های آب در استان مرکزی از ۲ هزار و ۷۵۹ میلیون متر مکعب در اواخر دهه ۸۰ به ۲ هزار و ۱۰۵ میلیون مترمکعب در دهه ۹۰ رسیده است، که این آمار نشان دهنده کاهش میزان مصرف منابع آبی است.

زهرایی افزود: مقرر بود تالاب‌ها و رودخانه‌های استان احیا شود تا منابع آب زیرزمینی افت نکند، اما این امر محقق نشد و وضع آبخوان‌ها بدتر شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: دانشگاه اراک می‌تواند نفوذ آب‌های زیرزمینی در استان را به صورت تحقیق علمی مورد بررسی قرار دهد.

مصرف گرایی یکی از مشکلات کشور است

رئیس دانشگاه اراک نیز در این همایش اظهار داشت: در پژوهشکده آب دانشگاه اراک ۴۰ هیأت علمی در هشت گروه آموزشی فعال هستند.

مجتبی ذوالفقاری تاکید کرد: تمام مشکلات راه حل دارند و به طور حتم آینده منابع آبی نیز روشن است.

وی افزود: کشوری همانند ژاپن بسیار زلزله خیز است اما این مشکل را با ارائه راهکارهای علمی رفع کردند و رفع مشکلات آبی هم نیازمند اقدام و راهکار علمی هدفمند است.

رئیس دانشگاه اراک یکی از مشکلات کشور را مصرف گرایی عنوان کرد و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل، مصرف کالا به حد نیاز و مابقی در امر صادرات است که می‌طلبد فرهنگ مصرف گرایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ذوالفقاری ادامه داد: در حامل‌های انرژی نیز همین امر صدق می‌کند و مردم مصرف گرا هستند که باید از این مشکل نیز گره گشایی کرد.

وی گفت: در دانشگاه اراک شیوه جدیدی از دانشگاه داری از پایان تیرماه سال جاری آغاز شده که با ایجاد جذابیت در رشته‌های دانشگاهی مشکلات حوزه‌های مختلف را رفع کنیم و مطالعات دانشجویان نیز بر حسب علاقه و اولویت باشد و تحقق این مهم نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا