اقتصادی

تهران به شمال وصل شد/غفلت از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در خزر

تهران به شمال وصل شد/غفلت از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در خزر


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مازندران از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که همچنان دستش از پروژه‌های بزرگراهی خالی است و پازل آزادراهی آن نیز همچنان ناتمام و ناقص مانده است.

به رغم گذشت حدود سه دهه از اجرای آزادراه تهران – شمال هنوز برقراری کامل ارتباط مازندران با پایتخت و دیگر مناطق از طریق این محور محقق نشد و به تازگی با افتتاح لاین رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال، پایتخت از طریق آزادراه به مازندران متصل شده است.

نبود ایمنی مناسب در محور کندوان از یک سو و گردشگری و توریستی بودن استان مازندران و شمال لزوم تسریع در پروژه‌های آزادراهی را در استان مازندران الزامی می‌سازد. در حال حاضر علاوه بر آزادراه تهران – شمال، دو پروژه آزادراهی دیگر از شرق به غرب استان در دست اجرا است.

مجوز ماده ۲۳ آزادراه چالوس – رامسر دریافت شد

آزادراه چالوس – رامسر از جمله پروژه‌های راهسازی در مازندران است که به تازگی مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده و فاز مطالعاتی آن در دست اقدام است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته مجوز ماده ۲۳ آزادراه چالوس – رامسر صادر شد، افزود: این آزادراه در حال حاضر دارای ردیف اعتباری برای اجرا است.

خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کنسرسیومی برای تأمین مالی آزادراه چالوس – رامسر خبر داد و گفت: این پروژه از نظر مالی پروژه سنگین است و به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و عملاً از طریق برگشت عوارض امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم تا از روش‌های دیگر نظیر مولد سازی برای تأمین منابع مالی آن استفاده کنیم، ادامه داد: بیشتر طول مسیر این آزادراه از تونل تشکیل شده و برای این کار نیاز است تا ابتدا یک سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

تهران به شمال وصل شد/غفلت از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در خزر

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشنهاد اولیه اجرایی طرح توسط مشاور تهیه شده است، گفت: باید غیر از روش‌های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین کنیم از این رو اقدام به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است.

باید غیر از روش‌های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین کنیم از این رو اقدام به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است

معاون وزیر راه با اشاره به افتتاح لاین رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال گفت: کل منطقه دوم ۲۲ کیلومتر است که هفت درصد این قطعه پل و ۸۰ درصد طول مسیر تونل است، بنابراین نزدیک به ۸۷ درصد طول مسیر یا پل است یا تونل که آن را تبدیل به سازه‌ای سنگین و سخت طول عملیات راه سازی محور کرد.

اتصال آزادراهی تهران به مازندران و کاهش فاصله سفر به شمال، ترافیک را در شهرهای ساحلی مازندران بیشتر می‌کند از این رو ساخت و اجرای پروژه‌های آزادراهی در ساحل برای رفع گره کور ترافیک الزامی به نظر می‌رسد.

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه قرار است به عنوان فاز پنجم آزادراه تهران شمال، پروژه آزادراه از چالوس تا رامسر اجرا شود، اظهار داشت: با همکاری معاون اول ریاست جمهوری جلسه نهایی این پروژه برگزار شد و ۹ بانک داخلی کنسرسیومی را برای اجرای آن تشکیل دادند.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری پروژه آزاد راه چالوس – رامسر با مشارکت بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: همچنین ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

استاندار مازندران طول پروژه آزادراه چالوس رامسر را ۷۹ کیلومتر کرد و گفت: از این میزان ۲۲ کیلومتر تونل است.

آزادراه قائمشهر – ساری عملیاتی می‌شود

وی درباره آزادراه قائمشهر به ساری نیز گفت: ظرف دو هفته آینده کلنگ زنی این پروژه مهم انجام می‌شود و در این پروژه بانک ملی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

حسینی‌پور با بیان اینکه با اجرای این سه آزادراه تحولات بزرگی در استان مازندران انجام می‌شود، گفت: با توجه به فعال شدن کریدور شمال جنوب به مرکزیت استان مازندران آزادراه در توسعه این طرح نقش زیادی دارد.

استاندار مازندران با اشاره به برگزاری اولین پرواز خارجی عمان در فرودگاه شهدای رامسر، گفت: در حال حاضر در فرودگاه ساری نیز با کشورهای سی‌آی‌اس مسیر پروازی فعال می‌شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه زیرساخت‌های فعال شدن کریدور در مازندران در حال تکمیل است، گفت: در حوزه ریلی نیز اقدامات زیادی در استان مازندران در دست اجراست.

تهران به شمال وصل شد/غفلت از پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در خزر

با تلاش دولت سیزدهم فرایند تکمیل پروژه‌های راهسازی مازندران در دست اقدام است با این حال نباید از ایمن سازی محورهای ارتباطی فعلی نظیر جاده زیبا و توریستی کندوان و چالوس غافل ماند. علی قاسمی فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افتتاح یک لاین از فاز دوم آزادراه تهران شمال گفت: ایمن سازی جاده چالوس از ضروریات است و عملیات نصب گالری، فنس‌های سویسی به موازات لق گیری ها در جلوگیری از ریزش سنگ‌ها در جاده فعلی و پرتردد جاده چالوس در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لق گیری ها در نقاط حادثه خیز، مُسَکن و اثر کوتاه مدت دارد و با هر بارندگی خاک‌های بالادست سست و سنگ‌ها مجدداً ریزش می‌کنند، افزود: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس در حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.

قاسمی ادامه داد: اهمیت و ارزش جاده فعلی چالوس با تکمیل کامل آزاد راه تهران- شمال کاسته نخواهد شد و ایمن سازی این جاده همواره در دستور کار باشد زیرا جاده فعلی چالوس مسیر دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان چالوس و از جاده‌های زیبا و دیدنی جهانی است.

فرماندار چالوس از دستور ریاست جمهور به وزارت راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده چالوس خبر داد و گفت: طبق فرمایش رئیس جمهور، ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از سوی وزارت راه وشهرسازی دنبال و انجام شود زیرا مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.

وی تصریح کرد: همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار بر ایمن سازی جاده تاکید کرد و گفت: بعد از اتفاقات اخیر چند مورد لق گیری انجام شد و تا پایان سال هم نصب گالری در چندین نقطه حادثه خیز در جاده چالوس انجام خواهد شد و در ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری نداریم.

سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می‌کنند و ۱۰ درصد ترددهای جاده‌ای کشور در محورهای ارتباطی این استان صورت می‌گیرد، از این رو تکمیل پروژه‌های راهسازی و آزادراهی در کرانه خزر و مازندران باید به عنوان برنامه محوری مورد توجه قرار گیرد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا