ورزشی

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری


خبرگزاری مهر؛ گروه ورزشی- محمد بیرامی: ازنبض ورزش آسیا پس از برگزاری مراسم افتتاحیه و از روز یکشنبه در چین و شهر هانگژو می تپد، ورزشکاران ۳۸ کشور در ۴۰ رشته ورزشی و ۴۸۹ ماده مختلف به مدت ۱۶ روز به رقابت خواهند پرداخت. در این بین کاروان ورزشی ایران با نزدیک به ۶۰۰ ورزشکار، مربی و همراه در این دوره از مسابقات به میدان می‌رود و مسئولان ورزش امیدوارند عنوانی بهتر از پنجمی دوره گذشته کسب کنند.

برای تحقق این هدف نباید از نقش تأثیرگذار رشته‌های رزمی به سادگی گذشت. در طول دوران حضور کاروان ورزشی ایران در ادوار گذشته این بازی‌ها، ورزشکاران ایران موفق به کسب ۵۵۷ مدال شامل ۱۷۹ مدال طلا، ۱۸۱ مدال نقره و ۱۹۷ مدال برنز شده اند که ورزشکاران رشته‌های رزمی چون بوکس، کاراته، تکواندو، جودو، ووشو و کوراش با ۴۲ طلا، ۵۹ نقره و ۷۰ برنز، در مجموع ۱۷۱ مدال در این موفقیت‌ها تأثیر گذار بوده اند.

کاراته و تکواندو در بین رشته‌های رزمی موفق تر از سایر رشته‌ها در این بازی‌ها ظاهر شدند و نقش پررنگی در ارتقا جایگاه ورزش کشور داشته اند. تکواندو با ۴۵ مدال شامل ۱۴ طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز و کاراته با ۴۱ مدال شامل ۱۴ طلا، ۱۷ نقره و ۱۰ برنز عملکرد بهتری داشته اند.

در بین ورزشکاران رشته‌های رزمی محسن محمد سیفی در ووشو با سه مدال طلا پرافتخارترین رزمی کار ایرانی در بازی‌های آسیایی است. پس از آن جاسم ویشگاهی در کاراته با دو طلا و یک نقره و یوسف کرمی از تکواندو و علیرضا کتیرایی از کاراته با دو طلا در مکان‌های بعدی قرار دارند.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

حمیده عباسعلی بانوی پرافتخار کاراته ایران

در بخش بانوان این رکورد در اختیار حمیده عباسعلی سرگروه پرافتخار تیم ملی کاراته بانوان است که از سه دوره حضور خود یک طلا، یک نقره و یک برنر در کارنامه دارد و خدیجه آزادپور از تیم ملی ووشو با یک طلا دیگر بانوی طلایی ورزش ایران در این بازی هاست.

در زیر نگاهی داریم به تاریخچه حضور رشته‌های رزمی در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی و برنامه این رشته‌ها در مسابقات هانگژو ۲۰۲۲

بوکس با ۵ ورزشکار به دنبال جبران گذشته

بوکس را باید قدیمی ترین رشته رزمی در بازی‌های آسیایی معرفی کرد. بوکسورها از ۱۹۵۸ و بازی‌های توکیو همراه کاروان ورزشی ایران بوده و تاکنون موفق به کسب ۵ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره و ۲۵ مدال برنز شده اند. در این بین علی مظاهری با سه دوره حضور و کسب سه مدال طلا، نقره و برنز پرافتخارترین بوکسور ایرانی در بازی‌های آسیایی است. ضمن اینکه رئیس فعلی فدراسیون بوکس نیز در دوره حضور خود دو مدال برنز کسب کرده است.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

شریف دلارام، ماسیس هامبارسومیان، عبدالرضا انداوه، ایوب پورتقی فرشچی و علی مظاهری چهار مدال طلا، عبدالرضا انصاری، جبار فعلی، وارزیک قازاریان، سورن پیرجانیان، لئون خاچاطوریان، عمران حاتمی، علی اصغر کاظمی، محمدرضا صمدی (دو مدال)، علی مظاهری و جاسم دلاوری ۱۱ مدال نقره، هاملت میناسیان، فرشید انتقامی، احمد پور افتخاری، وارتکس پارسانیان، ایزار ایلخانوف، امیر یاوری، اکبر خوچینی، ناصر آقایی، التفات طالبی، آلوش عباسی و حسین فتحیان پور، محمد ساروخانی، محمد پاک منش، سیامک ورزیده، ایرج کیا رستمی، انوشیروان نوریان، بهمن عزیزپور، روح الله حسینی (دو مدال)، علی مظاهری، محمد ستارپور (دو مدال)، جاسم دلاوری، محمد قربانی و احسان روزبهانی هم مدال‌های برنز بوکس در بازی‌های آسیایی را کسب کرده اند.

برنامه مبارزات بوکسورها

اما در این دوره تیم ملی بوکس با ترکیب دانیال شه بخش، علی حبیبی نژاد، طوفان شریفی، ایمان رمضان پور و سید شاهین موسوی و با هدایت حسین قلی نهرودی و همایون امیری پای به آوردگاه نوزدهم المپیک آسیایی می‌گذارد. در رقابتهای بوکس ۲۴۴ ورزشکار حضور دارند که ملی پوشان بوکس از فردا یکشنبه دوم مهرماه کار خود در این دوره از بازی‌ها در سالن ژیمناستیک شهر هانگژو آغاز می‌کنند و تا روز ۱۳ مهرماه برای کسب مدال به رقابت خواهند پرداخت. نفرات فینالیست هر وزن، جواز حضور در بازی‌های المپیک پاریس را کسب می‌کنند. در واقع بازی‌های آسیایی، نخستین مرحله گزینشی المپیک محسوب می‌شود که این رویداد را سخت‌تر از ادوار گذشته کرده است.

هانگژو اولین میدان پسا تحریم جودوکاران

تیم ملی جودو در حالی با چهار جودوکار راهی هانگژو می‌شود که همین دوشنبه گذشته، یعنی ۲۷ شهریورماه چهار سال سخت را به دلیل تحریم ناجوانمردانه پشت سر گذاشت. تیم ملی جودو در ادوار مختلف این بازی‌ها موفق به کسب یک طلا، ۷ نقره و ۱۰ برنز شده است. مسعود حاجی آخوندزاده تنها مدال طلای جودو در این بازی‌ها را کسب کرده است. هفت مدال نقره با تنها سه نفر کسب کردند، محمود میران (چهار مدال)، محمدرضا رودکی (دو مدال) آرش میراسماعیلی مردان نقره‌ای ووشو در این بازی‌ها بودند. میران، میراسماعیلی، رودکی، خدادای، احدپور، معابی، ساریخانی، آخوندزاده، ملک محمدی و فلاح هم ده مدال برنز را کسب کرده اند.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

برنامه مبارزات جودوکاران

رقابتهای جودو در این دوره از مسابقات با حضور ۲۳۸ ورزشکار انجام خواهد شد که تیم ملی ایران با ترکیب ابوالفضل محمودی، مهدی فتحی پور، قاسم باغچقی و مریم بربط در بازی‌های پیش رو به مصاف رقبای خود می‌رود. طبق برنامه محمودی امروز شنبه یکم مهرماه در مراسم وزن‌کشی حضور خواهد داشت و فردا یکشنبه دوم مهرماه به مصاف حریفان خود خواهد رفت. مهدی فتحی پور و مریم بربط (تنها نماینده جودو بانوان) دوشنبه سوم مهرماه به روی تاتامی خواهند رفت. در روز پایانی مسابقات جودو نیز، قاسم باغچقی سه شنبه چهارم مهرماه به مصاف حریفان خود خواهد رفت.

میران مرد ناکام فینال‌ها

محمود میران را باید ناکام‌ترین ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی معرفر کرد. مردی که در چهار دوره از بازی‌ها حضور داشته و در هر چهار دوره هم به فینال رسید، اما موفق به کسب مدال طلا نشد. وی از چهار حضور خود در بازی‌های آسیایی ۹۴ هیروشیما، ۹۸ بانکوک، ۲۰۰۲ بوسان و ۲۰۰۶ دوحه چهار مدال نقره و یک برنز کسب کرد و هیچگاه موفق به کسب مدال طلا نشد.

تکواندو با ترکیبی جوان در میان غول‌های آسیا

تکواندو را باید موفق ترین رشته رزمی در بازی‌های آسیایی معرفی کرد. رشته‌ای که از بازی‌های ۱۹۸۶ سئول وارد این رقابت‌ها شد و در همان حضور نخست خود توسط ابراهیم قادری موفق به کسب مدال طلا شد. تکواندوکاران در مجموع حضور خود در ادوار گذشته، موفق به کسب ۱۴ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز شده اند که از جمع ۴۵ مدال ۵ نقره و ۸ برنز آن سهم بانوان بوده است.

ابراهیم قادری، فریبرز عسکری، مهدی بی باک، هادی ساعی، یوسف کرمی (۲ مدال) -محمد باقری معتمد، علیرضا نصر آزادانی، فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مسعود حجی زواره، مهدی خدابخشی، میرهاشم حسینی و سعید رجبی ۱۴ مدال طلا، علی حاجی‌پور، ابراهیم سعادتی، فرزاد ذرخش، مجید افلاکی، بهزاد خداداد، مهدی بی باک، مهدی نوایی، کوروش بختیار و امیرمحمد بخشی ۹ مدال نقره، مجید امین ترابی (۲ مدال) -بیژن مقانلو، حسن اصلانی، مجید افلاکی، بهزاد خداداد، علیرضا نصرآزادانی، هادی ساعی، فرزاد عبدالهی و فرزان عاشورزاده ۱۰ مدال برنز را در بخش مردان کسب کرده اند.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

راحله آسمانی، پریسا فرشیدی، فاطمه روحانی، اکرم خدابنده و مرجان سلحشوری ۵ مدال نقره، پروانه محمد تقی پور، مهروز ساعی، افسانه شیخی، سارا خوش جمال فکری، سمانه شش پری، سوسن حاجی پور (۲ مدال) و ناهید کیانی هم ۸ مدال برنز را برای بانوان بدست آورده اند.

رقابت‌های تکواندو در این دوره از بازی‌های آسیایی در ۵ وزن مردان، ۵ وزن زنان، ۲ رده پومسه و یک بخش ترکیبی به مدت ۵ روز با حضور ۲۳۷ تکواندوکار در سالن مرکز فرهنگی «لیان» شهر هانگژو برگزار خواهد شد و کواندوکاران حاضر برای کسب ۱۳ مدال طلا تلاش خواهند کرد. نکته مهم اینکه تیم ملی تکواندو ایران در حالی را ترکیبی جوان پای به این آوردگاه مهم گذاشته که تمامی مدعیان آسیایی از جمله کره جنوبی، ازبکستان و اردن با بهترین‌های خود از جمله نفرات عنوان دار جهانی و المپیک پای به این رقابتها گذاشته است.

برنامه مسابقات تکواندو

بر همین اساس یکشنبه دوم مهرماه مسابقات بخش پومسه برگزار می‌شود که از ایران مرجان سلحشوری و مرتضی زنده دل رقابت‌های خود را برگزار می‌کنند. آتوسا فرهمند و علی نادعلی هدایت دو تکواندوکار کشورمان را برعهده دارند. دوشنبه سوم مهرماه و در روز دوم مبارزات اوزان ۵۸- کیلوگرم مردان، ۴۹- کیلوگرم زنان و بخش ترکیبی انجام می‌شود که مبینا نعمت زاده و مهدی حاجی موسایی ۲ نماینده کشورمان در این ۲ وزن خواهند بود.

در روز سوم سه شنبه چهارم مهرماه تکواندوکاران اوزان ۶۳- کیلوگرم مردان، ۵۳- و ۵۷- کیلوگرم زنان به مصاف هم می‌روند که علیرضا حسین پور، ناهید کیانی و نرگس میرنوراللهی به دیدار رقبای خود می‌روند. چهارشنبه پنجم مهرماه و در روز چهارم متین رضایی، مهران برخورداری و ملیکا میرحسینی در اوزان ۶۸- کیلوگرم، ۸۰- کیلوگرم و ۶۷- کیلوگرم مبارزات خود را برگزار می‌کنند و در روز پایانی مسابقات تکواندو نیز پنجشنبه ششم مهرماه در اوزان ۶۷+ کیلوگرم زنان و ۸۰+ کیلوگرم مردان آناهیتا توکلی و آرین سلیمی به روی «شیهاپ چانگ» خواهند رفت.

کاراته به دنبال تکرار موفقیت‌های گذشته

تیم ملی کاراته ایران به عنوان یکی دیگر از رشته‌های موفق در این بازی‌های از رقابت‌های ۱۹۹۴ هیروشیما وارد بازی‌های آسیایی شد و از آن زمان تا کنون پای ثابت همه اعزام‌ها بوده و موفق به کسب ۱۴ مدال طلا، ۱۷ نقره و ۱۰ برنز شده است. مازیار فرید خمامی، علیرضا کتیرایی (دو مدال)، مهران بهنام فر، برادران روحانی، جاسم ویشگاهی (دو طلا)، ذبیح الله پورشیب، امیر مهدیزاده، سعید حسنی پور، سجاد گنج زاده و بهمن عسگری ۱۳ مدال طلا، جوانشیر، آشتیان، عموزاده (سه مدال)، نکوفر (دو مدال)، شاملوزاده (دو مدال)، حسن روحانی، جاسم ویشگاهی، پورشیب و مهدیزاده ۱۳ مدال نقره، وحید خواجه حسنی، سعید فرخی، اسماعیل ترک زاد و ذبیح الله پورشیب نیز چهار مدال برنز را در بخش مردان کسب کردند.

حمیده عباسعلی تنها بانوی کاراته کای کشورمان است که یک مدال طلا از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کسب کرده است. پگاه زنگنه، طراوت خاکسار، رزیتا علیپور و حمیده عباسعلی چهار مدال نقره، سمیرا ملکی پور، فاطمه چالاکی (دو مدال)، پگاه زنگنه و حمیده عباسعلی هم دو چهار مدال برنز را به خود اختصاص داده اند.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

برنامه مبارزات کاراته

تیم ملی کاراته در این دوره با هشت کاراته و تنها در بخش کومیته به هانگژو اعزام می‌شود. امیر مهدیزاده، بهمن عسگری، مهدی خدابخش و سجاد گنج زاده در بخش مردان، سارا بهمنیار، آتوسا گلشاد نژاد، مبینا حیدری و فاطمه سعادتی هم در بخش بانوان ترکیب تیم‌های ملی کاراته را تشکیل می‌دهند. رقابتهای کاراته در سه روز پایانی این دوره از بازی‌ها انجام خواهد شد.

بر همین اساس پنجشنبه ۱۳ مهرماه بهمن عسگری در وزن ۷۵- کیلوگرم و مبینا حیدری در وزن ۶۸- کیلوگرم به روی تاتامی می‌روند. جمعه ۱۴ مهرماه سجاد گنج زاده در وزن ۸۴+ کیلوگرم و آتوسا گلشاد نژاد در وزن ۶۱- کیلوگرم با رقبای خود دیدار می‌کنند. شنبه ۱۵ مهرماه هم امیر مهدیزاده و مهدی خدابخش در اوزان ۶۷- و ۸۴- کیلوگرم، سارا بهمنیار و فاطمه سعادتی به ترتیب در اوزان ۵۵- و ۶۸+ کیلوگرم مبارزات خود را برگزار خواهند کرد. در رقابت‌های کاراته ۲۰۹ کاراته کا حضور دارند.

ووشو چشم انتظار طلای سیفی

تیم ملی ووشو ایران در شش دوره بازی‌های آسیای حضور داشته و موفق به کسب ۷ مدال طلا، ۹ نقره و شش برنز شده است. در این بین محسن محمد سیفی با سه دوره حضور و کسب سه مدال طلا نه تنها در ووشو که در بین همه رشته‌های ورزشی یکی از پرافتخارترین‌های ایران است. حسین اوجاقی، حمیدرضا قلی پور و عرفان آهنگریان سه طلای دیگر را کسب کرده اند. ضمن اینکه خدیجه آزادپور در مسابقات ۲۰۱۰ گوانگجو با ارائه نمایشی در خور تحسین تنها طلای بانوان را در ووشو تا به امروز کسب کرد.

حسین اوجاقی، محمد آقایی، علیرضا صحرانشین، الهه منصوریان (دو مدال)، شهربانو منصوریان، فرود ظفری، زهرا کیانی و محمد رضا لادور نیز ۹ مدال نقره را به خود اختصاص دادند. خسرو مینو، جلیل عطایی، احسان پیغمبری، الهه منصوریان، سجاد عباسی (دو مدال) نیز ووشوکاران برنزی ایران در بازی‌های اسیایی بوده اند.

برنامه رقابت‌های ووشو

ووشوکاران ایران از فردا یکشنبه کار خود را در نوزدهمین دوره این بازی‌ها آغاز می‌کنند. در رشته ووشو ۶۷ ورزشکار در بخش زنان، ۱۳۴ ورزشکار در بخش مردان و در مجموع ۱۹۹ ووشوکار به رقابت خواهند پرداخت. روز نخست، احسان پیغمبری در تالو و فرم «چانگ چوان» در مسابقات نوبت صبح به روی تالو فیلد می‌رود. در رقابت‌های نوبت عصر هم مبارزات بخش ساندا با حضور الهه منصوریان در ۵۲- کیلوگرم، شجاع پناهی در وزن ۶۰- کیلوگرم، محسن محمد سیفی در وزن ۰۷۵- کیلوگرم و یوسف صبری در وزن ۷۵- کیلوگرم برگزا خواهد شد.

گزارش مهر از حضور «رزمی»ها در بازیهای آسیایی و امید به مدال‌آوری

دوشنبه سوم مهرماه مبارزات بخش ساندا انجام خواهد شد که شهربانو منصوریان در وزن ۶۰- کیلوگرم، شجاع پناهی در وزن ۶۵- کیلوگرم و یوسف صبری در وزن ۷۵- کیلوگرم به مصاف حریفان خود می‌روند.

حانیه رجبی، مینا پناهی، محمدعلی مجیری و شاهین بنی طالبی سه شنبه چهارم مهرماه در فرم «نان‌چوان»، شاهین بنی طالبی و محمدعلی مجیری در فرم «نن گوئن»، مینا پناهی و حانیه در فرم «نن دائو» به روی تالو فیلد می‌روند. همچنین مبارزات بخش ساندای بانوان در وزن ۵۲- کیلوگرم و مردان در اوزان ۶۰-، ۶۵- و ۷۰- کیلوگرم پیگیری خواهد شد.

چهارشنبه پنجم مهرماه در مسابقات نوبت صبح در تالو حسین قبله نما در فرم «دائو شو» و» کوئن شو»، زهرا کیانی در فرم «جین شو» و «جیانگ شو» و در مسابقات نوبت عصر مبارزات رده بندی ساندا در اوزان ۵۲- و ۶۰- کیلوگرم بانوان، ۶۰-، ۶۵-، ۷۰- و ۷۵- کیلوگرم مردان انجام می‌شود. در روز پایانی هم پنجشنبه ششم مهرماه مبارزات فینال ساندا در همه اوزان برگزار می‌شود.

کوراش و دومین تجربه

رشته کوراش دومین حضور خود بعد از بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا را در هانگژو تحربه خواهد کرد. چهار سال قبل الیاس علی اکبری سرمربی فعلی تیم ملی تنها طلای ایران را کسب کرد. جعفر پهلوانی به نشان نقره دست یافت و امید تیزتک به همراه قنبرعلی قنبری نیز برنز گرفتند.

طاهره آذرپیوند، دنیا آقایی، ملیکا امیدوند، زهرا باقری، مجید وحید بریمانلو، جواد مرادی و صادق آذرنگ، ترکیب تیم ملی کوراش در بازی‌های هانگژو را تشکیل می‌دهند. ۹۲ ورزشکار در رشته کوراش در مجموع زنان و مردان به مبارزه خواهند پرداخت.

جوجیتسو با دو ورزشکار در اولین حضور

جوجیتسو هفتمین رشته رزمی است که در این دوره از بازی‌ها حضور خواهد داشت. تیم ملی ایران اولین حضور خود را با دو ورزشکار در این بازی‌ها تحربه می‌کند. مهران ستار پنجشنبه ۱۳ مهرماه و علی اکبرپور شنبه ۱۵ مهرماه به دیدار رقبای خود می‌روند. در این دوره از مسابقات ۱۸۹ ورزشکار به رقابت خواهند پرداخت.

۵۱ رزمی کار در هانگژو

در مجموع هفت رشته رزمی، کاراته، تکواندو، جودو، بوکس، کوراش، ووشو و جوجیتسو ۵۱ ورزشکار به هانگژو اعزام شده و یا خواهند شد و این امید می‌رود که بتوانند همانند دوره گذشته نقش مؤثری در ارتقا جایگاه کاروان ورزشی کشورمان داشته باشند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا