اقتصادی

جزئیات حمایت ویژه از صنایع پیشرو در تولید برق تجدیدپذیر

جزئیات حمایت ویژه از صنایع پیشرو در تولید برق تجدیدپذیر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی، در ارتباط با اقدامات وزارت نیرو در راستای حمایت از صنایع بزرگ برای احداث و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو قرار است به صنایعی که بر اساس تکالیف قانونی خود اقدام به احداث نیروگاه تجدید پذیر می‌کنند، انرژی برق معادل و پایدار بدون دریافت هزینه برق تحویل داده شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ موظف هستند تا نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اقدام کنند که هزار مگاوات این میزان باید انرژی تجدید پذیر باشد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در همین رابطه دستورالعملی از سوی وزارت نیرو به صنایع بزرگ ابلاغ شده است که در آن مشوق‌هایی با هدف ترغیب صنایع برای احداث و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر مشخص شده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق در همین رابطه توضیح داد: دستورالعمل مورد اشاره این امکان را فراهم می‌کند که اگر یک واحد صنعتی اقدام به احداث نیروگاه تجدید پذیر به صورت خود تأمین کرد، صرف نظر از اینکه این نیروگاه در کدام منطقه از کشور باشد، وزارت نیرو انرژی برق تولیدی صنایع از محل انرژی‌های تجدید پذیر را تحویل می‌گیرد و معادل همان انرژی را به صنایع در محل کارخانه تحویل می‌دهد.

کمانی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در این نوع از تبادل خود پولی بابت برق تحویلی به صنایع دریافت نمی‌کند، افزود: اگرچه برق تولیدی در نیروگاه‌های خورشیدی از صبح تا بعد از ظهر به شکل ناقوسی است و در ایام ظهر به اوج می‌رسد، اما انرژی مورد نیاز این صنایع به صورت تمام از شبکه برق تأمین می‌شود که در این شرایط صنایع از هزینه انتقال انرژی نیز معاف می‌شوند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در این مدل صنایع می‌توانند در فصل تابستان از برق پایدار بهره‌مند شوند، ادامه داد: با اینکه در شرایط کنونی صنعت برق در فصل گرم سال دچار ناترازی است، اما صنایعی که در حوزه انرژی تجدید پذیر ورود کنند، از امکان تأمین برق پایدار بهره مند، می‌شوند و مشمول اجرای طرح‌های محدودیت مصرف برق به ویژه در دوره گرم سال نخواهند شد.

وی با اشاره به تفاوت مشوق‌های وزارت نیرو برای صنایع در حوزه احداث نیروگاه حرارتی و تجدید پذیر عنوان کرد: اگرچه معافیت صنایع پیشرو در حوزه احداث نیروگاه از محدودیت برق و تأمین برق معادل صنایع برای هر دو نوع نیروگاه وجود دارد، اما امتیازات در نظر گرفته شده برای نیروگاه تجدید پذیر نسبت به نیروگاه حرارتی بیشتر است.

کمانی در همین رابطه اضافه کرد: در حوزه تولید انرژی تجدید پذیر وزارت نیرو متعهد خواهد شد به صنایع پیشرو ۳۰ درصد بیشتر از برق تولیدی عدم قطعی برق بدهد. به عنوان مثال اگر صاحب کارخانه‌ای ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر احداث کند، به میزان ۱۳۰ مگاوات مصرف او از آن شمول محدودیت دوره پیک خارج می‌شود.

وی در بخش انتهایی سخنان خود با اشاره به استقبال خوب صنایع از این طرح افزود: نظر به استقبال خوب صنایع بزرگ از این طرح تاکنون ۲۹۰۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای صنایع صادر شده که تقریباً ۳ برابر میزان در نظر گرفته شده در قانون است و پیش بینی می‌کنیم، با بهره برداری از این نیروگاه‌ها شاهد افزایش قابل توجه میزان برق تحویلی به صنایع در ایام اوج بار سال‌های آینده باشیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا