اقتصادی

همکاری‌های ایران و عراق در بخش کشاورزی گسترش می‌یابد

همکاری‌های ایران و عراق در بخش کشاورزی گسترش می‌یابد



به گزارش‌ خبرگزاری‬ مهر‬ به نقل‌ از‬ وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک با میثاق عبدالحسین معاون اداری و فنی وزیر کشاورزی عراق و دیگر مدیران فنی این وزارت و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور‏، دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار را اصلی‌ترین وظیفه بخش کشاورزی هر کشور برشمرد که این مهم را نیازمند ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح اعلام کرد.

وی افزود: بهره‌وری دارای سه مؤلفه عملیات آب و خاک، به‌نژادی و به‌زراعی است و ارتقای راندمان آبیاری در مراحل مختلف تأمین و انتقال، توزیع و راندمان کاربرد مزرعه از طریق فعالیت‌های آب و خاک میسر است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به زیرساخت‌های آب و خاک ایران و اقدامات خوبی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آب صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه شبکه‌های آبیاری و کانال‌های انتقال آب و عملیات آب و خاک در بخش کشاورزی از جمله این اقداماتی است که موجب شکل‌گیری و به مرز خودکفایی رسیدن خدمات فنی و مهندسی در تولید لوازم و تجهیزات و صادرات به خارج از کشور شده است که از جمله زمینه‌های همکاری با کشور عراق خواهد بود.

به گفته وی، فن‌آوری‌های روز دنیا در ایران بومی‌سازی شده و در حال توسعه است که از جمله این فناوری‌ها می‌توان به روش‌های نوین آبیاری دارای راندمان بالا نظیر آبیاری موضعی نواری تیپ، آبیاری زیرسطحی، آبیاری هوشمند، خشکه‌کاری برنج و ماشین‌های آبیاری اشاره کرد.

صفدر نیازی از آمادگی ایران برای همکاری در ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و ایجاد کارخانه لوازم و تجهیزات آبیاری توسط بخش خصوصی خبر داد که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.

وی افزود: این سفر متعاقب سفر وزیر کشاورزی عراق به کشورمان است که مقرر شده بود همکاری‌های نزدیکتری در بخش آب و خاک بخش کشاورزی صورت گیرد.

تمرکز سرمایه‌گذاری ایران و عراق در پاسخ به نیازهای بخش کشاورزی

در ادامه میثاق عبدالحسین، معاون اداری و فنی وزیر کشاورزی عراق گفت: با توجه به همسایگی و مرزهای مشترک ایران و عراق، تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی نقاط مشترک بین دو کشور مهم و ضروری است.

وی برنامه مدیریت آبیاری را از اولویت‌های وزارت کشاورزی عراق برشمرد و افزود: استفاده از سامانه‌های چندمنظوره، تجارت کالا و مبارزه با بیابان‌زدایی از زمینه‌های همکاری دو کشور است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا