اقتصادی

نقش مهم تأمین مالی در احداث ۱۲۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی

نقش مهم تأمین مالی در احداث ۱۲۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران علیرضا افسر عضو انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران گفت: به دنبال مناقصات صورت گرفته قبلی برای احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در چهارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، شهریورماه امسال مراسم امضای ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در محل ساتبا برگزار شد که ۱۲۲۰ مگاوات آن مربوط به اعضای انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران است.

وی در خصوص تحقق این قرارداد گفت: مسائل مختلف از جمله کمبود منابع مالی در کشور، محدودیت‌های بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات، نیاز به ارائه وثایق سنگین خارج از طرح برای دریافت وام، تأخیرات به وجود آمده در پرداخت‌های وزارت نیرو در پروژه‌های مشابه قبلی، ارز بری پروژه‌ها و مشکلات مربوط به فرآیند تخصیص و تأمین ارز، تأمین منابع مالی پروژه را با دشواری‌هایی مواجه ساخته است، لذا اجرای این پروژه‌ها علاوه بر روش‌های قبلی مانند استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، نیاز به رویکردها و روش‌های جدیدی دارد.
به گفته وی، صدور ضمانت نامه پرداخت (شناسه یکتا) برای پروژه‌ها بر اساس مصوبه هیأت وزیران به منظور اطمینان دادن به سرمایه گذاران و تأمین کنندگان مالی جهت پرداخت به موقع تعهدات قراردادی دولت، پذیرش طرح و قرارداد خرید تضمینی به عنوان وثایق قابل قبول، اختصاص بخشی از منابع ارزی نزد بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز این پروژه‌ها، صدور ضمانت نامه‌های دولتی به منظور تأمین مالی خارجی و پیش فروش سوخت صرفه جویی شده پروژه‌ها در قالب اوراق آتی از جمله مهم‌ترین راه کارها برای اجرایی شدن این پروژه‌ها است.

همچنین کمیل محمدی عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با تاکید بر مشکلات تأمین مالی پروژه‌ها متذکر شد: به دلیل کمبود نقدینگی دولت، پرداخت صورت وضعیت‌های سرمایه گذاران معمولاً با تأخیر مواجه می‌شود و لذا باید از مدل‌های تهاتری استفاده شود.
به گفته وی، از جمله این روش‌ها، تخصیص گاز صرفه جویی شده در این پروژه‌ها به سرمایه گذاران با مجوز فروش به صنایع انرژی بر است.

محمدی مشکل دیگر از دیدگاه خود را کمبود زیرساخت‌ها و موارد لجستیکی برای اجرای ۴ هزار مگاوات پروژه در کشور دانست و بیان کرد: میزان تولید تجهیزات مورد نیاز در این پروژه‌ها و نیز تعداد پیمانکاران و نیروی متخصص برای اجرای این

میزان پروژه ظرف دو سال وجود ندارد که نیاز است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تعریف فرمول‌های مالی مناسب و تأمین نقدینگی پروژه‌ها از طریق فاینانس و خط اعتباری ایران و چین امری بسیار حیاتی است؛ در غیر این صورت منابع مالی محدود موجود در کشور تکافوی منابع مورد نیاز این پروژه‌ها را نمی‌دهد. حتی در صورت تأمین منابع ریالی این پروژه‌ها، تخصیص و تأمین ارز تبدیل به نقطه بحرانی پروژه‌ها می‌شود.

در پایان، بهزاد آسایی عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران و با اشاره به مشکل تأمین ارز عنوان کرد: پروسه دریافت تخصیص ارز از بانک مرکزی و تأمین آن بسیار سخت و پیچیده است. به عنوان مثال سرمایه گذار باید همزمان با درخواست تخصیص از بانک مرکزی، ۵ درصد از مبلغ مورد درخواست را بلوکه کند.

به گفته وی، پس از دریافت این تخصیص، اگر به هر دلیل سرمایه گذار طی یک ماه نتواند ارز خود را در بازار تأمین کند، فرآیند تخصیص باید دوباره طی شود و میزان بلوکه نیز از ۵ به ۱۰ درصد افزایش می‌یابد!

آسایی، مشکل دیگر در مسیر این پروژه را زمان بر بودن پروسه تحویل زمین به سرمایه گذاران اعلام و خاطرنشان کرد: برای دریافت زمین نیاز به اخذ مجوزهای مختلف از دولت است و دریافت این مجوزات برخی مواقع ۴ تا ۵ ماه به طول می‌انجامد که این زمان بندی برای پروژه‌ای که قرار است طی ۶ تا ۱۲ ماه وارد مدار شود، به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا