اجتماعی

آتش‌سوزی‌های جنگلی دستاوردهای کاهش آلودگی هوا را از بین می‌برد

آتش‌سوزی‌های جنگلی دستاوردهای کاهش آلودگی هوا را از بین می‌برد



به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که آتش‌سوزی‌های جنگلی پیشرفت‌های انجام‌شده در زمینه پاک‌سازی هوا را کاهش داده است و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ باعث افزایش ۶۷۰ مرگ زودرس سالانه در غرب آمریکا شده است.

«جون وانگ»، محقق ارشد و رئیس مهندسی شیمی و بیوشیمیایی در دانشگاه آیووا، می‌گوید: «به‌دلیل مقررات EPA در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای، هوا قرار است پاک‌تر و پاک‌تر باشد، اما آتش‌سوزی‌ها این دستاوردهای کیفیت هوا را محدود یا از بین برده است».

وانگ در ادامه افزود: «به عبارت دیگر، تمام تلاش‌های ۲۰ سال گذشته توسط EPA برای سالم کردن هوا اساساً در مناطق مستعد آتش سوزی و مناطق بادگیر از بین رفته است. ما در حال از دست دادن زمین سالم هستیم.»

برای این مطالعه، محققان غلظت کربن سیاه موجود در هوا، یک آلاینده ذرات ریز هوا که با بیماری‌های تنفسی و قلبی مرتبط است، را در سراسر قاره ایالات متحده محاسبه کردند.

محققان برای محاسبات خود از یک برنامه هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفیت هوا از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی استفاده کردند. مرگ‌های زودرس با استفاده از فرمولی محاسبه شد که میانگین طول عمر، قرار گرفتن در معرض کربن سیاه و تراکم جمعیت را در نظر گرفت.

وانگ می‌گوید: «این اولین باری است که غلظت کربن سیاه در همه جا و در وضوح یک کیلومتری را بررسی می‌کنیم.»

آنها دریافتند که غلظت کربن سیاه سالانه ۵۵ درصد در غرب ایالات متحده افزایش یافته است که بیشتر به دلیل دود ناشی از آتش سوزی‌های جنگلی در آن منطقه است.

محققان گفتند که افزایش تخمینی ۶۷۰ مرگ زودرس در سال احتمالاً محافظه کارانه است.

محققان نوشتند: «آتش‌سوزی‌ها به طور فزاینده‌ای در غرب ایالات متحده شدیدتر و مکرر شده‌اند، که احتمالاً در کاهش کیفیت هوا و افزایش مرگ و میر ناشی از آن دخیل هستند.»

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا