سیاسی

افزایش توان چانه‌زنی ایران با بریکس/ سلطه دلار پایان می‌یابد

افزایش توان چانه‌زنی ایران با بریکس/ سلطه دلار پایان می‌یابد



علیرضا ورناصری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عضویت ایران در بریکس و در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای عضو بریکس در مورد روابط با غرب همگی یک نظر دارند، گفت: با توجه به تنوع و تعدد خاستگاهی کشورهای عضو بریکس و انگیزه هر عضو در پیوستن به این بلوک نوظهور، اختلاف نظر یا وقوع پیچیدگی در تصمیم گیری‌های مشترک محتمل است.

وی بیان کرد: با وجود این، بریکس قصد دارد به تدریج و با تعمیق تعاملات درونی جهت هماهنگ‌سازی مواضع اعضا راجع به موضوعات مورد اختلاف از جمله اختلاف نظر احتمالی در رابطه با غرب، با اتخاذ روابط دیپلماتیک هوشمندانه در مقابل اختلاف افکنی‌های احتمالی غرب و تحقق اتحاد اعضا جهت دستیابی به منافع مشترک، مانع از ایجاد تنش شود. آن چنان که هند و چین اخیراً اختلافات مرزی خود از سال ۲۰۲۰ را علیرغم اختلاف افزایی از سوی آمریکا جهت ایجاد تفاهم مورد بررسی قرار دادند تا طیف وسیعی از منافع مشترک دو کشور تقویت شود.

بریکس به نفع کشورهای در حال توسعه است

ورناصری با اشاره به اینکه کلیت بریکس به نفع کشورهای در حال توسعه خواهد بود، گفت: درست است که بریکس در تقابل با یک‌جانبه‌گرایی غرب است، اما به درگیری یا ایجاد یک قطب ستیزه‌ گر ضدغرب نمی‌اندیشد، بلکه صرفاً اتحادی سیاسی-اقتصادی جهت تقابل با هژمونی غرب با هدف کمک به بهبود نظم اقتصاد جهانی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکای تجاری غربی کنونی برخی از اعضای بریکس هم می‌توانند در صورت تعدیل مواضع متکبرانه خود در قبال سایر کشورها، با بریکس تعاملات اقتصادی داشته باشند. جهان به سرعت در حال تحول است تا چندی پیش همسویی ایران، عربستان و امارات جهت نیل به منافع مشترک، یک امر محال به نظر می‌رسید اما تحقق تنش زدایی سه کشور و عضویت در یک بلوک مشترک نشان داد که تنوع روابط و ظهور قطب‌های جدید به یک ضرورت جهانی مبدل شده است.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا عضویت کشورمان در بریکس جهت غلبه بر بحران اقتصادی کافی است، گفت: باید واقع بینانه نگاه کرد و بنا نیست بریکس معجزه بیافریند، کاملاً دلار را حذف کند یا به تنهایی و به سرعت شرایط اقتصادی ما را متحول کند، بلکه این امر پروسه‌ای طولانی خواهد بود.

عضویت ایران در بریکس حرکتی برد-برد است

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا ایران باید با تدابیر متعدد، به موازات تحقق دیپلماسی عزتمندانه، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی جهت کنترل بحران اقتصادی عمل کند. بنده به سازوکار نوین تجاری بریکس به دلیل پتانسیل‌های کشورمان خوش بین هستم و تأیید حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس را یک حرکت برد-برد می‌دانم.

وی تاکید کرد: امتیازهای اقتصادی ایران در منطقه و فرا منطقه، منابع متنوع و چشمگیر انرژی و امکان انتقال آن به بازارهای جهانی، تنها بخشی از تأثیرات ایران در منطقه و جهان است. ایران علاوه بر نقش آفرینی در تنش زدایی منطقه‌ای، در حوزه‌های غیرنفتی متعددی هم اهمیت استراتژیک دارد. برای مثال، ایران اخیراً به جمع کشورهای لیتیومی هم پیوست؛ نخستین بار ذخایر لیتیوم در همدان کشف شد که گواهی کشف از وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ۸.۵ میلیون تن خاک حاوی لیتیوم بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه‌های کمربندی مواصلاتی بزرگ و طرح ایجاد کریدور بین المللی شمال به جنوب از طریق ایران در دست بررسی است که با اتمام این طرح‌ها که مورد نیاز مبادلات اقتصادی بریکس است و با تحقق این ترانزیت سنگین اقتصادی و تبدیل کشورمان به شاهراه اقتصادی جهان، تصمیم غرب برای کشاندن ایران به بن‌بست اقتصادی بدون اثر خواهد شد.

تبدیل ارز بریکس به واحد پول مشترک چند کشور زمان‌بر است

ورناصری اظهار داشت: همچنین طی روند ظالمانه تحریم‌ها، ایران ائتلاف تجاری-اقتصادی یا روابط مالی با غرب نداشته است، لذا بریکس با افزایش تجارت، افزایش توان چانه زنی بین المللی ایران، تأمین منابع ارزی برای کشور، افزایش منابع درآمدی برای تولید و عبور از برجام، فرصت تحول‌آفرین برای ما در اتصال با قدرت‌های نوظهور است. البته تحقق این روند، به سادگی یا کوتاه مدت نخواهد بود مخصوصاً که تبدیل ارز بریکس به عنوان واحد پول مشترک چند کشور، به زمان و اجرای هماهنگی‌های گسترده‌ای نیاز خواهد داشت.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قدرت‌های جهانی برای بریکس چه اندازه اعتبار قائلند و برای مقابله با آنچه برنامه‌ای پیش بینی می‌کنند، گفت: بریکس در مجموع دربرگیرنده ۲۷ درصد از مساحت زمین و ۴۳ درصد از جمعیت جهان است. مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس حدود ۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است، پس با یک بررسی اجمالی مشخص می‌شود که ظرفیت کنونی بریکس از گروه ۷ بیشتر است.

وی ادامه داد: درست است که گرایش بیشتر سرمایه گذاران جهانی به اوراق بهادار دلاری است، اما سازوکار نقدینگی در بانک توسعه جدید که توسط بریکس تأسیس شده، کشورهای رو به توسعه را که از نظر ذخایر ارزی و تسویه بدهی‌های بین المللی خود دچار مشکل هستند، ترغیب به پیوستن و اتصال به این سازوکار نوین اقتصادی خواهد کرد.

هر یک از اعضای بریکس نیروهای اقتصادی بزرگی در منطقه خود هستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای بریکس هر کدام یک نیروی اقتصادی بزرگ در منطقه خود هستند و طبق پیش بینی‌ها بسیاری از کشورها باید تجارت با آن‌ها و با ارز آن‌ها را بپذیرند، لذا مشخص است که بریکس ظرفیت دلارزدایی به معنای به چالش کشاندن سلطه دلار آمریکا در اقتصاد جهانی را دارد. همسویی استراتژیک اعضای بریکس، ضمن تحول در توازن قدرت، قواعد کهن و تثبیت یافته بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و امثال آن را به اختلال می‌کشاند.

ورناصری اظهار داشت: بنابراین کم اهمیت شمردن، تفرقه افکنی و مخالفت از سوی غرب با بریکس، موضع طبیعی آنها خواهد بود و مسلماً نظام سلطه که به دنبال توسعه یکجانبه منافع خود با قوانین خودخواهانه است، تلاش خواهد کرد با تدابیر مختلف از جمله تشدید اختلافات احتمالی میان اعضای بریکس، این بلوک نوظهور اقتصادی را به چالش بکشاند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا