اجتماعی

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر


به گزارش خبرنگار مهر، با اتمام توزیع آب کشاورزی برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان و کاهش خروجی سد زاینده‌رود از شامگاه سه‌شنبه هفتم آذر ماه، حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد که از بامداد چهارشنبه آب از بند رودشتین و جریان موجود رودخانه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی است، افزود که پیش‌بینی می‌شود جریان آب تا روز جمعه دهم آذر ماه به خود تالاب برسد و نظارت و پایش مناسب این مسیر جهت جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب به صورت شبانه روزی صورت می‌گیرد.

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

مشاهدات میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که با گذشت ۶۲ ساعت از رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی، تاکنون جریان آب به بند شاخ کنار که ورودی تالاب محسوب می‌شود و ۱۰ کیلومتر با پهنه آن فاصله دارد، نرسیده است.
آب رهاسازی شده از بند رودشتین نه تنها به بند شاخ کنار ورودی تالاب نرسیده که حتی به رودخانه شهر ورزنه در ۳۰ کیلومتری تالاب نیز نرسیده است.

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

این درحالی است که شماری از دوستداران محیط‌زیست اصفهان از صبح امروز جمعه برای برگزاری آئین شکرگزاری رسیدن آب به تالاب گاوخونی، راهی ورزنه شده بودند.

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

بررسی‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که قرار بوده توزیع زهاب‌های کشاورزی به سمت تالاب از بامداد چهارشنبه به مدت سه روز صورت گیرد و برای همین امر تیم‌های یگان حفاظت محیط‌زیست و یگان حفاظت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در حاشیه رودخانه در مسیر حدود ۱۰۰ کیلومتری از بند رودشتین به سمت تالاب مستقر شدند که از برداشت‌های غیرمجاز و یا تغییر مسیر آب به کانال‌های انحرافی کشاورزی جلوگیری کنند.

با وجود این و برغم چشم انتظاری حامیان محیط‌زیست و در حالی که انتظار می‌رفت تالاب تشنه و خشکیده گاوخونی پس از ۹ ماه لبی تر کند اما به دلیل بستن همزمان سد زاینده رود و نبود پشتوانه برای جریان رهاسازی شده از سد رودشتین به سمت پایین دست رودخانه، تا عصر روز جمعه دهم آذر آبی به گاوخونی نرسیده است و میزان آب ورودی به ایستگاه هیدرومتری بند شاخ کنار کمتر از ۵۰ لیتر در ثانیه معادل کمتر از یک دهم مترمکعب پساب فاضلاب و زهاب جاری در رودخانه است.

تردد خودروها از میان رودخانه در بند شاخ کنار به دلیل حجم کم آب 

براساس مطالعات نیاز آبی تالاب گاوخونی در شرایط خشکسالی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده است و این یعنی برای تأمین این حقابه باید ۵.۵ مترمکعب بر ثانیه آب از بند شاخ کنار وارد پهنه تالاب شود.

تالاب بین المللی گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت در جنوب شرق استان اصفهان است.

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

آب به تالاب گاوخونی رسید؟ + تصاویر

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا