اجتماعی

اصفهان امسال ۱۸۰ روز آلوده داشت/ وجود ۶۰۰هزار هکتار پهنه بحرانی

اصفهان امسال ۱۸۰ روز آلوده داشت/ وجود ۶۰۰هزار هکتار پهنه بحرانی



به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش روز سه‌شنبه در آئین روز درختکاری با تقدیر از مجموعه اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان برای اجرای طرح‌های آب و خاک و پیشگیری از اثرات خشکسالی و سیل در سطح استان، اظهار داشت: در کنوانسیون تغییر اقلیم همه کشورها از جمله ایران متعهد به کاشت درخت شدند که سهم جمهوری اسلامی کاشت یک میلیارد نهال طی چهار سال است.

وی ادامه داد: در راستای این طرح سهم استان اصفهان کشت ۲۰ میلیون نهال و بذر طی چهار سال است هرچند با تاکید استاندار تلاش می‌شود که این عدد را در اصفهان به ۱۰۰ میلیون اصله درخت طی چهار سال برسانیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه برای اجرای این طرح بزرگ تلاش‌های بی وقفه طی یک سال گذشته در استان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال طرحی مردمی و جهادی است و به نوعی مردم باید مشارکت و کمک کنند هر چند که نگهداری و مراقبت پس از کاشت درخت بسیار اهمیت دارد.

شیشه فروش با اشاره به حمایت استانداری اصفهان از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، گفت: طی یک سال اخیر به همت اداره کل منابع طبیعی استان تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف منعقد و تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار بذر و نهال در استان کشت شده و قرار است این عدد تا عقد نوروز به سه میلیون بذر برسد.

به طرح‌های بیابان‌زدایی بودجه نمی‌دهند

وی در ادامه بر ضرورت توجه مسؤولان کشور به شرایط زیست محیطی اصفهان تأکید کرد و گفت: کلانشهر اصفهان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۸۰ روز هوای ناسالم داشته که از این تعداد ۵۳ روز ناسالم مربوط به شش ماهه اول سال و در بهار و تابستان و بر اثر گردوغبار بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه گردوغبار سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت می‌زند، تصریح کرد: اصفهان بر اساس مطالعات ۶۰۰ هزار هکتار پهنه بحرانی آبخیز دارد.

شیشه فروش افزود: طرح‌ها و کارگروه جامع حوضه آبریز زاینده‌رود در استان تشکیل شده اما همه این مسائل نیاز به تأمین اعتبار دارد و این یک مطالبه جدی از مسؤولان کشوری است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار هکتار مطالعه عرصه بیابانی داریم که آماده اجرای طرح‌های بیابان زدایی است، گفت: متأسفانه سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح‌ها بودجه نمی‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه یکصد هزار هکتار اراضی کشاورزی خشک و لم‌یزرع شده است، اظهار داشت: وزارت نیرو برنامه‌ای برای تأمین آب ندارد در حالی که خشکسالی و کم آبی به همه بخش‌ها ارتباط دارد.

شیشه فروش با بیان اینکه ۹۸ درصد استان با خشکسالی رو به رو است، تصریح کرد: خواست مردم اصفهان این است که وزارت نیرو برای احیای زاینده رود از سراب تا پایاب اقدام کند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا