استان ها

اصلاح الگوی کشت در دشتی/ کشاورزان به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر بروند


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که یکی از این ظرفیت‌ها مربوط به گوجه فرنگی است و استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود.

شهرستان دشتی به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر نقش مهمی در تولید برخی از محصولات از جمله گوجه فرنگی دارد و تعداد زیادی از کشاورزان شهرستان در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

طی سال‌های گذشته همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان، فروش محصول بوده و در زمان برداشت محصول با انبوهی از تولید روبرو می‌شوند که نرخ خرید از کشاورزان گاهاً هزینه‌های تولید را هم تأمین نمی‌کند.

به همین دلیل اجرای طرح‌هایی همچون الگوی کشت می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار داشته باشد چراکه اجرای الگوی کشت مناسب، امنیت غذایی و پایداری تولید را تضمین می‌کند.

اجرای الگوی کشت مناسب برای حفاظت منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید امری ضروری است و به همین دلیل رعایت این الگو یک ضرورت محسوب می‌شود.

لزوم اجرای الگوی کشت

فرماندار دشتی بعد از ظهر یکشنبه در نشست با کشاورزان شهرستان دشتی با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سالیان گذشته طرح اصلاح الگو کشت به خوبی در سطح شهرستان اجرا نشد که می‌طلبد این طرح امسال با جدیت دنبال و پیگیری شود.

علی بحرانی افزود: کشاورزان باید به سمت کشت‌های کم آب بر در سطح شهرستان حرکت کنند و از کشت‌هایی که آب زیادی مصرف می‌کنند پرهیز شود.

اصلاح الگوی کشت در دشتی/ کشاورزان به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر بروند

فرماندار دشتی نقش کشاورزان را در همه عرصه‌ها پررنگ عنوان کرد و ادامه داد: جهاد کشاورزی باید حمایت‌های لازم از کشاورزان داشته باشد و کشت‌هایی به کشاورزان معرفی کنند که سود خوبی برای آنها داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین انتظار داریم جهاد کشاورزی برای افرادی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند مشوق‌ها و تسهیلات لازم برای آنها فراهم کنند.

بحرانی تصریح کرد: اداره منابع آب اجازه برداشت آب در رودخانه مند در فصل‌های پاییز و زمستان برای کشت گندم به کشاورزان بدهد.

سطح زیر کشت گوجه فرنگی کاهش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بعد از ظهر یکشنبه در نشست با کشاورزان شهرستان دشتی با اشاره به اجرای طرح اصلاح الگو کشت در سطح استان اظهار داشت: با اجرای این طرح کشاورزان منفعت زیادی کسب می‌کنند.

کبری توکلی با بیان اینکه امسال صادرات محصول گوجه فرنگی وجود ندارد، افزود: کشاورزان باید محصولی تولید کنند که ارزش داخل داشته باشد.

با توجه به افزایش هزینه گوجه فرنگی، محدودیت منابع آبی و اشباع گوجه در بازار در ماه‌های دی و بهمن ضروری است کشاورزان به سمت محصولات کم آب بر با سود دهی بالا بروند توکلی بیان کرد: در حال حاضر کشورهای هدف مشخص می‌کنند که چه محصولی وارد کشورشان شود و این کار را برای کشاورزان سخت می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: تولیدات کشاورزان ما نباید بر روی زمین بماند تا آنها متضرر شوند که می‌طلبد الگوی کشت را رعایت کنند.

توکلی اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه گوجه فرنگی، محدودیت منابع آبی و اشباع گوجه در بازار در ماه‌های دی و بهمن ضروری است کشاورزان به سمت محصولات کم آب بر با سود دهی بالا بروند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی در سطح شهرستان دشتی سه هزار هکتار پیش بینی شده که به نسبت سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

اجرای الگوی کشت مناسب، هماهنگی و همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و صمت را طلب می‌کند و در راستای اجرای الگوی کشت، بهینه سازی الگوی مصرف ضروری است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا