اقتصادی

افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به تیم فنی ایرانی نداد

افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به تیم فنی ایرانی نداد



به گزارش خبرنگار مهر، محمدجوانبخت معاون وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شرایط آبی کشور خاص و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است هم از منظر منابع آبی که کشور خشکی هستیم و هم تغییر اقلیم که در سال‌های اخیر باعث اتفاقات جدی شده است که ما را با محدودیت منابع آبی مواجه کرده است.
وی ادامه داد توسعه مصرف آب به همراه این محدودیت اتفاق افتاد که در حال مدیریت آن هستیم.
جوانبخت خاطر نشان کرد: هر ساله با صدها نقطه تنش آبی مواجه می‌شویم و سال گذشته تمام شدن آب سد اکباتان همدان سد نهبند در تبریز خالی شده که همکاران توانستند یک متر مکعب در آن جای گذاری کنند.
وی ادامه داد: ما با دو مسئله مواجه هستیم، یکی زیر ساخت‌ها که به معنای آن است که در جایی که باشد به معنای آب رسانی نیست زیرا به زیر ساخت‌ها برای انتقال، پمپاژ و….. نیاز دارد.
به گفته این مقام مسئول سد دوستی که سد مشترک ایران و ترکمنستان است و این سد تأمین کننده آب مشهد است و برای اولین بار آب وارد این سد نشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر بازدید هیئت ایرانی از هیرمند گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد و تیم فنی ایران در این بازدید، مشاهده کرد که جریان آب به سمت سد کجکی برقرار است و آب در جریان است.
جوانبخت ادامه داد: در معاهده بین ایران و افغانستان مشخص شده که سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب سهم ایران است و در چند سال اخیر آبی به سمت ایران رها سازی نشد که استدلال طرف مذکور خشکسالی است.
به گفته این مقام مسئول اگر چه این بازدید صورت گرفت اما این بازدید در هر زمانی نمی‌تواند تأمین کننده نظر ما باشد زیرا در ماه‌های مختلف بارش متفاوت است و سطح آب فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران درخواست بازدید از سدکجکی را داد اما با آن موافقت نشد، ادامه داد: متأسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.

ادامه دارد…..

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا