اقتصادی

انرژی‌های تجدید پذیر راهکاری برای کاهش ناترازی برق

انرژی‌های تجدید پذیر راهکاری برای کاهش ناترازی برق



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در هجدهمین کنفرانس بین المللی حفاظت و اتوماسیون در سیستم‌های قدرت با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر برای کاهش عدم توازن تولید و مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق ایران، افزایش ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۳ مقرر شده است تا ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر به ظرفیت موجود اضافه شود گفت: طبق برنامه آتی وزارت نیرو مقرر شده سهم نیروگاه‌های تجدید پذیر در تولید انرژی الکتریکی به ۱۰ هزار مگاوات افزایش یابد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از نیروگاههای تجدید پذیری که با استفاده از اینورتر به شبکه انتقال AC متصل می‌شوند در حال گسترش بوده که ویژگی اصلی این منابع این است که مانند یک منبع جریان ثابت عمل نموده و مقدار جریان اتصال کوتاه عبوری از آنها تقریباً ثابت و نزدیک به جریان نامی نیروگاه می‌باشد.

وی ادامه داد: در فن‌آوری های قدیمی تر امکان تزریق جریان راکتیو توالی منفی توسط نیروگاه تجدید پذیر هنگام وقوع اتصال کوتاه نامتقارن در شبکه وجود ندارد و این دو ویژگی، برای حفاظت دیستانس خطوط انتقال چالشهای جدی ایجاد می‌نماید. به طوری که همواره شرایطی وجود دارد که ممکن است حفاظت دیستانس خطوط قادر به تشخیص خطا نباشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: سیستم حفاظت شبکه انتقال نباید در توسعه نیروگاههای تجدید پذیر خلل و محدودیت ایجاد نماید لذا ضروری است تا تغییراتی در نحوه حفاظت خطوط انتقال متصل به پست بلافصل نیروگاه تجدید پذیر ایجاد شود.

رجبی مشهدی بیان کرد: عمده این تغییرات شامل استفاده از دو رله دیفرانسیل طولی برای حفاظت خطوط در برخی از آرایش‌ها یا فعال نمودن منطق تله پروتکشن POTT و weak infeed در حفاظتهای دیستانس موجود در برخی از خطوط می‌باشد و شرکت مدیریت شبکه برق ایران در نظامنامه “الزامات حفاظتی تکمیلی اتصال نیروگاههای تجدید پذیر به شبکه انتقال” در خصوص این تغییرات توضیحاتی را شرح داده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: در حال حاضر شاخص عملکرد صحیح سیستم حفاظت شبکه برق ایران به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و میانگین سه ساله آن نیز ۸۷ درصد می‌باشد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه مقدار این شاخص در شبکه برق آمریکای شمالی حدود ۹۲ درصد می‌باشد گفت: این شاخص در سال ۱۳۸۵ در کشور حدود ۵۹ درصد بوده که با اقدامات انجام شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران و همکاری شرکت توانیر و شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت مستمر بهبود یافته است.

رجبی مشهدی در خصوص عملکرد سیستم حفاظت در حوادث گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل اصلی عملکرد ناصحیح اشتباهات و خطای ناشی از عوامل انسانی می‌باشد که ضروری است تا موضوع آموزش نیروی انسانی و صلاحیت حرفه‌ای افراد متخصص در حوزه شرکت هی برق منطقه‌ای و یا پیمانکاران مورد توجه جدی تر قرار گیرد و علاوه بر آن در سال‌های اخیر روند خرابی رله های حفاظتی نیز افزایش داشته است از این رو تخصیص نقدینگی لازم برای پروژه‌های اصلاح و بهینه سازی در بخش حفاظت به منظور جایگزینی رله های معیوب یا تکمیل پوشش حفاظتی ضروری می‌باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در ادامه به یکی از اصلی ترین نیازمندی‌های شبکه برق و بخش حفاضت اشاره کرد و گفت: بومی سازی دانش فنی ساخت رله های حفاظتی یکی از مهمترین نیازهای موجود است.

رجبی مشهدی در پایان با اشاره به این که در سال‌های اخیر اقداماتی توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مختلف به صورت پراکنده در جهت تولید رله های حفاظتی صورت گرفته است پیشنهاد کرد تا کنسرسیومی ما بین یک شرکت صنعتی توانمند و دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش بنیان کوچک‌تر فعال در زمینه تولید رله های حفاظتی ایجاد شود تا امکان نهادینه شدن دانش فنی، تولید مستمر و با کیفیت رله های حفاظتی و ارائه خدمات پشتیبانی طولانی مدت فراهم گردد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا