استان ها

برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!

برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – رضا شریعتی: مازندران سالانه هشت میلیون تن محصول مختلف تولید می‌کند که از این تعداد ۵ میلیون تن مربوط به بخش کشاورزی است، همچنین این استان یک میلیون از میزان دو میلیون تن برنج کشور را تولید می‌کند.

با این وجود کاهش شدید قیمت برنج، نداشتن مشتری، واردات بی‌رویه و عرضه برنج‌های خارجی در استان‌های شمالی و آفت شپشک که در مازندران به (ایزی) معروف است از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان استان‌های شمالی به خصوص مازندرانی‌ها است.

کشاورزان و شالیکاران شمال کشور اکنون که در فصل آماده کردن زمین برای بذرپاشی هستند، بخش قابل توجهی از محصول سال گذشته شأن در انبارها «دپو» شده است.

با چهره آفتاب سوخته در زمین زراعی و باغ مرکبات خود در حد فاصل شیرگاه به سمت بابلکنار مشغول به فعالیت، کشت و کار است، با چهره‌ای غمگین از قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی برنج شاکی است.

محمدی که شصت بهار را پشت سر گذاشته است، از قیمت برنج گلایه دارد و معتقد است مسؤولان تنها شعار می‌دهند. وی بیش از ۴۰ سال است که کشاورزی می‌کند و سرد و گرم روزگار را چشیده است.

عمو رجب کشاورزی دیگری در گفت‌وگو با مهر در خصوص آخرین اتفاقات بازار برنج می‌گوید: الان همه می‌دانند برنج امسال کاهش قیمت داشته است. گاهی به سختی فارسی حرف می‌زند و گاهی با لهجه مازندرانی، «بیچاره بئیمی، سم پول در نمو» را مدام تکرار می‌کند.

برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!

وی علت کم شدن قیمت برنج نسبت به سال گذشته را دلالان و فروشندگان برنج خارجی و برخی برندهای داخلی که به طور بسته بندی در بازار مطرح هستند، می‌داند و می‌گوید: اگر قیمت این برنج‌ها (وارداتی) و همین طور میزان واردات متعادل بود، برنج محلی نیز با قیمت مناسبی عرضه می‌شد.

این کشاورز با سابقه مازندرانی، به اختلاط برنج اشاره می‌کند و در خصوص آسیب‌های اختلاط برنج به برند و اعتبار برنج شمال کشور، می‌افزاید: در استان‌های دیگر برخی سودجویان برنج خارجی را با برنج شمال مخلوط می‌کنند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند.

برنج کشاورز روی دستش باد کرد

دیگر کشاورز مازندرانی مهربانو مهربان است که پنجاه سال از خدا عمر گرفته و گلایه دارد از اینکه برنج کشاورز روی دستش باد کرده است، با آن که هر سال نمایندگان مجلس و دولت تصویب و تاکید می‌کنند تا در فصل کشت و کار، به هیچ وجه برنج وارداتی که در انبارها و گمرکات دپو شده، به بازار نیاید تا برنج محلی به فروش برود، اما کدام سال این قانون رعایت شد؟ اکنون برنج خارجی به وفور در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود!

مهربانو از نشای زمینش به صورت دستی در سال گذشته می‌گوید و ادامه می‌دهد: در برخی اراضی استان کارگران برای یک روز دستمزد ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دریافت می‌کردند.

خرید برنج خارجی با دلار!

البته احمد شیری که کارگر غیربومی در مازندران است معتقد است که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در خصوص بازار برنج این است که در صورت ممنوع کردن کلی واردات این محصول، قیمت‌ها در بازار به سمتی خواهد رفت که کارگران و قشر ضعیف جامعه توان خرید برنج را نخواهند داشت.

برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!

وی افزود: برای اینکه شاهد افزایش بیش از حد قیمت نباشیم باید دولت علاوه بر محدود کردن واردات به کشاورز یارانه بدهد و قیمت سموم، کارگر و سایر خدماتی که به کشاورز داده می‌شود را کنترل کند.

شیری به خبرنگار مهر می‌گوید: طبیعتاً تجار و دولت برنج خارجی را با دلار می‌خرند که قیمت آن در بازار افزایشی است، این دلارها را می‌توان در داخل به طور دیگری هزینه کرد.

بدترین آفت بخش تولید پیش‌بینی قیمت بازار است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص قیمت برنج گفت: در مورد بازار بدترین آفت بخش تولید پیش بینی قیمت بازار است نگاه ما این است که قیمت باید در یک فضای توافقی و منطقی متناسب با سود تولید کننده اصلی و متضمن قدرت خرید خریدار نهایی باشد.

بابک مؤمنی با بیان اینکه باید قیمت برنج متناسب با سایر قیمت اقلام و سایز بخش‌های اقتصاد کشور و قیمت تمام شده محصول باشد، افزود: البته کاری که ما باید انجام دهیم این است فاصله تولید و مصرف را کمتر و شفاف سازی کنیم و محصولی که تولید کننده اصلی از مزرعه خارج می‌کند با کمترین مباشرت به دست تولید کننده اصلی برسانیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای تولید سال آینده برنامه ما تحقق این هدف با همکاری سازمان تعاون روستایی، اتاق اصناف کشاورزی و مجموعه تولیدکنندگان برنج در کشور است.

برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!

مؤمنی با بیان اینکه جهاد کشاورزی متولی حفظ امنیت غذایی است و همه باید کمک کنند تا در انجام این وظیفه به درستی عمل کنیم و برای این کار نیاز داریم زمین‌های کشاورزی را به خوبی حفظ و حراست کنیم، گفت: با توجه به ایام پایانی سال، ماه مبارک رمضان و آغاز کشت و کار برنج وظیفه و مسؤولیت همه مدیران بخش کشاورزی مازندران دو چندان شده و همه باید پای کار باشند و از هیچ کوششی دریغ نکنند چراکه امنیت غذایی مردم به فعالیت مدیران بخش کشاورزی و تولیدکنندگان این حوزه وابسته است.

آغاز به کار مراکز خرید توافقی برنج

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز به کار مراکز خرید توافقی برنج در تمامی شهرهای استان و خرید انواع برنج محلی و پرمحصول خبر داد.

وی با بیان اینکه طبق دستور رئیس جمهور و به همت استاندار مازندران و وزیر جهاد کشاورزی امروز شاهد رونق نسبی بازار برنج هستیم، ادامه داد: امروز گشایش عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی‌های استان رخ داد.

مازندران بیش از ۲۱۰ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه یک میلیون تن برنج تولید می‌کند و براساس آمارهای غیررسمی حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در انبارها و شالیکوبی های استان وجود دارد.

خرید توافقی از چند روز گذشته در مازندران آغاز شده اما پایین بودن نرخ خرید از جمله چالش‌ها است و به اعتقاد کشاورزان نرخ خرید ۷۰ هزار تومانی، هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند و خواستار بازنگری در نرخ آن هستند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا