سیاسی

بریتانیا نقشی اساسی در رنج طولانی مدت مردم فلسطین داشته است

بریتانیا نقشی اساسی در رنج طولانی مدت مردم فلسطین داشته است



به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و همچنین سفیر اکوادور در سازمان ملل ملل بعنوان رییس دوره ای شورای امنیت افزود: مایلم اتهامات بی اساس نماینده بریتانیا علیه کشورم را در جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ تحت عنوان «وضعیت خاورمیانه، از جمله فلسطین» برگزار شد، به شدت محکوم و رد کنم.

در این نامه آمده است: آقای طارق احمد، وزیر کشور انگلستان در سخنان خود در این نشست، ضمن نادیده گرفتن مسئولیت کشور خود در شرایط کنونی خاورمیانه و سیاست های بی ثبات کننده انگلیس، تلاش کرد تقصیر را به گردن جمهوری اسلامی ایران بیندازد.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: بی‌تردید، بریتانیا نقشی اساسی در رنج و ناراحتی طولانی مدت مردم فلسطین داشته است. ریشه‌های شوم این مصیبت را می‌توان در بیانیه بالفور جستجو کرد که نشان‌دهنده آغاز نزدیک به یک قرن سختی برای فلسطینیان است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: حمایت مستمر و تزلزل ناپذیر بریتانیا از جنایات و تجاوزات نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشورهای منطقه به طور قابل توجهی اقتدار اخلاقی این کشور را برای صدور مجوز قضاوت در مورد نیات و سیاست های دیگران کاهش می دهد.

سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل از رییس شورای امنیت خواسته است که این نامه بعنوان سند شورای امنیت ثبت شود.

این مقام انگلیسی در نشست شورای امنیت درباره فلسطین با اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در تحولات فلسطین ادعا کرد که تهدیدهای ناشی از گروه‌های مورد حمایت ایران در غرب آسیا قابل قبول نیست.

وی مدعی شد: ایران از طریق فعالیت‌های بی ثبات کننده و حمایت طولانی مدت از گروه‌های نیابتی و شرکای خود در منطقه از جمله حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین تهدیدی غیرقابل قبول برای منطقه است.

این مقام انگلیسی، توقیف کشتی رژیم اسرائیل موسوم به «گلکسی لیدر» در دریای سرخ را نیز محکوم کرد و با اتهام‌زنی درباره نقش ایران در این رویداد، خواستار آزادی فوری خدمه آن شد. او ادعا کرد: ما توقیف غیرقانونی «گلکسی لیدر» را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کشتی و خدمه آن هستیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا