اجتماعی

تغییر اقلیم بیشتر از طریق خشکسالی و سیلاب احساس می‌شود

تغییر اقلیم بیشتر از طریق خشکسالی و سیلاب احساس می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر، یاشار فرامرزی امروز در کارگاه منطقه‌ای تغییراقلیم-اثرات و سازگاری در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: به صورت کلی تغییر اقلیم که تعریف آن را می‌شنویم، دو جنبه را شامل می‌شود؛ در بحث منابع آب شامل افزایش طول دوره خشکی‌هاست که منتج به خشکسالی می‌شود و مورد دوم، افزایش تعداد رخداد وقایع حدی بارشی است که نتیجه آن ممکن است موجب سیلاب‌های حادثه‌ساز شود که می‌توانیم با مدیریت بهینه از آن استفاده کنیم.

وی افزود: این مواردی است که حوزه منابع آب در تغییرات اقلیمی مواجه است؛ اما این تأثیر در بخش‌های کوچک‌تر هم که ممکن است جامعه آن را هنوز احساس نکرده باشد، در حال رخ دادن است، برای مثال در مهاجرت‌های درون کشوری یا درون منطقه تاکنون مؤثر بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ادامه داد: در کشور ما نیز بر بهداشت، سلامتی انسان، گونه‌های گیاهی، گونه‌های حیوانی و غیره و در بسیاری از از مناطق آثار خود را گذاشته است. یعنی تغییر اقلیم چرخه‌ای است که در تمام بخش‌های زندگی انسان تأثیر می‌گذارد.

فلامرزی بیان داشت: سوالی که مطرح است این است که ما در مدیریت اقلیم کجای این سیستم قرار گرفته‌ایم؟ و موقعیت ما از لحاظ کیفی چگونه است؟

وی با بیان اینکه نمی‌توان شرایط اقلیم را مدیریت کرد، گفت: ما بیشتر از اینکه به مدیریت اقلیم بپردازیم باید با اقلیم سازگار شویم. اولین مرحله این است که جامعه بپذیرد ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم. چرا که اگر جامعه بتواند به این درک برسد که این اقلیم برای ما وجود دارد، به سمت سازگاری حرکت می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو خاطرنشان کرد: آموزش‌ها و انتقال تجربه‌هایی همچون نشستی که امروز برگزار شد، می‌تواند تأثیرگذار باشد. مشکلی که ما اکنون داریم با فاکتور از کودکانی که اکنون در حال آموزش هستند، بخشی از جامعه ما همچون کشاورزان هستند که با آب سروکار دارند.

فلامرزی تصریح کرد: در بین برخی از اقشار کشور هنوز درک کافی از این تغییر اقلیم وجود ندارد و به همین دلیل بخش بسیار زیادی از برنامه‌هایی که نوشته می‌شود به عمل نمی‌رسد.

وی گفت: اگر جامعه به طور کلی به این درک برسد، تعرض در منافع آسان‌تر خواهد بود. ولی در حال حاضر حل کردن این تعارضات در کوتاه مدت سخت است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا