سیاسی

تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر از مرز ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت گذشت

تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر از مرز ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت گذشت



به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه پانزدهم مردادماه با محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

اسلامی در این جلسه ضمن خوشامد گویی و تاکید بر اهمیت برگزاری این نشست‌ها جهت هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین سازمان انرژی اتمی ایران و مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک این بازدیدها و رفت و آمدها در بالا بردن ظرفیت صنعت هسته‌ای کشور مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در پرتو این توجه، رویکردها و سرمایه گذاری‌هایی که انجام می‌گیرد، پیشرفت کشور و توسعه رفاه ملی قابل لمس بوده و مردم عزیزمان از آن بهره مند می‌شوند.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در این مقطع فعالیت سازمان انرژی اتمی ایران، رونق، پیشرفت و گسترش همه سرفصل‌های فناوری هسته‌ای با نگاه صنعتی سازی اهمیتی دو چندان داشت، گفت: این نگاه علاوه بر اینکه باعث ورود فناوری هسته‌ای به زندگی مردم و تأثیرگذاری آن در اقتصاد ملی می‌شود، همزمان می‌تواند مانع جهت‌گیری‌ها و هیاهوی هسته‌ای شود که دشمن به سبب آن ذهن مردم را بهم ریخته و برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به دنبال یارگیری است.

وی ادامه داد: به این منظور لازم بود که یک برنامه آشکار و عملیاتی داشته باشیم تا هرچه بیشتر نشان دهنده صلح‌آمیز بودن اهداف ما باشد تا علاوه بر همراه کردن دوستان، اجازه اینکه انگشت اتهام بیشتر به سمت ما باشد را ندهیم. با همین هدف سند جامع چشم انداز ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران و نقشه راه آن سیر مراحل تصویب را گذراند و در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره تلاش شد که تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از پیش مدیریت شود.

اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه با همه تهاجم سختی که علیه ما وجود دارد و با فشار سیاسی که بر روی آژانس است تا پاسخ‌های ما را نپذیرد، با تدابیر و تمهیداتی که در نظر گرفته شد شرایط را تا اندازه زیادی مدیریت کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند جامع راهبردی سازمان در این مقطع، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناورانه و صنعتی داشته باشیم. اتفاقی که نشان از یک حرکت پرنشاط و مستمر در راستای نتیجه‌گیری از تحقیقات و تبدیل آن به صنعتی شدن بود. بدین ترتیب توانستیم تجاری سازی را دنبال کرده و تجربه کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه کار بزرگی اتفاق افتاد که جریان ساز شد و توانست یک حرکت متوازن و همه جانبه‌ای را با عملیاتی شدن همه سرفصل‌ها در این برنامه ایجاد کند. به عنوان مثال اگر به سمت تولید برق هسته‌ای حرکت شده، شرکت‌های لازم در این زمینه ایجاد و زمین‌ها نیز در استان‌های مختلف از جمله خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان و بوشهر انتخاب شده و یا در شرف تخصیص قرار گرفته و برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هدف‌گذاری شده‌اند.

اسلامی افزود: نیروگاه کارون در خوزستان که از پیش از انقلاب رها شده بود را با رویکرد مهندسی جدید مورد توجه قرار دادیم به طوری که کار احداث آن را شروع کرده‌ایم و هم اکنون عملیات ساخت آن در حال انجام است. همچنین تکمیل فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر که نیاز به سرعت بخشی و جبران عقب ماندگی داشت را در دستور کار داریم.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر از مرز ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت عبور کرده است و بدین ترتیب می‌توان گفت که معادل ۹۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده است.

اسلامی همچنین به موضوع ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و توجه به حوزه سلامت، کشاورزی و پرتودهی را از اولویت‌های اصلی صنعت هسته‌ای دانست.

وی در پایان تصریح کرد: در بخش رادیو دارو هم پروژه تترا را برای افزایش ظرفیت ۵ تا ۷ برابری تولید رادیوداروهای با استاندارد بالا دنبال می‌کنیم و تا بتوانیم در نزدیک ترین زمان ممکن شاهد افتتاح آن باشیم.

براساس این گزارش، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از نشست با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راکتور تحقیقاتی شهید فخری زاده تهران، آزمایشگاه‌های تولید رادیو دارو و نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردهای حوزه هسته‌ای کشور قرار گرفتند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا