سیاسی

حسن روحانی درباره رد صلاحیت خود برای انتخابات خبرگان بیانیه داد

حسن روحانی درباره رد صلاحیت خود برای انتخابات خبرگان بیانیه داد



به گزارش خبرگزاری مهر در نخستین روز از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حسن روحانی رئیس جمهور سابق از رد صلاحیت خود خبر داد و در بیانیه ای مدعی شد این تصمیم شورای نگهبان ناشی از نگاه سیاسی به بررسی صلاحیت هاست.

وی در این بیانیه با طرح این ادعا که شورای نگهبان همچون او هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی رد صلاحیت کرده است آورده است شورای نگهبان حق مشارکت مردم را از آنان سلب کرده است.

روحانی ایجاد تشکیک در روند بررسی صلاحیت اش برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری در این بیانیه نوشته است که با وجود اینکه احتمال می داده رد صلاحیت شود خود را در معرض حملات و تعرضات قرار داده است.

وی افزوده است: شورای نگهبان قانون اساسی به جای آنکه با مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی مجلس که حق انتخاب مردم در انتخابات را محدود می‌کرد، مخالفت کند، با تأیید آن مصوبه و صحه گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی هیأت‌های اجرایی و نظارت، عملاً جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد و نه فقط در گفته صریح سخنگوی این شورا، که در عمل هم، خود را نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌مسئولیت نشان داد. این واقعیت تلخ، در تضاد روشن با خواست رهبری است که زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات را وظیفه همه نهادها برشمردند.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با وام گیری از ادبیات اصلاح‌طلبان رادیکال درباره آنچه «اقلیت حاکم» خواند، نوشته است: آن‌ها می‌خواهند انتخابات و صندوق را از تعیین‌کنندگی در سرنوشت مردم بیاندازند تا خود بتوانند با تصمیمات محفلی، سرنوشت مردم را تعیین کنند. به این سبب، هم اکنون نیز، بیش از پیش باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد. راه اعتراض هم جز صندوق نیست. باید راهی یافت که «رأی اعتراضی» صدای رسای مردم ایران شود. باز هم معتقدم باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند. باید با رأی، اعتراض کرد. رأی ندادن، عمل به خواست آن‌هاست که می‌خواهند ما رأی ندهیم و به تدریج مردم را از حق مسلم «انتخاب» محروم نمایند. لذا وظیفه نمایندگان مقبول سیاسی مردم است که شیوه رأی اعتراضی را به آنان نشان دهند.

وی با اشاره به سوابقش در مسئولیت‌های مختلف در کشور پرسیده است به کدام دلیل قانونی صلاحیت وی را زیر سوال برده اند و افزوده است اگر نیت جانبدارانه سیاسی ندارید و از ترس رأی‌آوری او خود دست به کار حذف پیشاپیش نشده‌اید، چرا این دلایل را با مردم در میان نمی‌گذارید؟

روحانی در بیانیه خود خطاب به شورای نگهبان آورده است باید پرسید آیا این رویکرد، به نفع نظام و کشوری است که پس از عنایت الهی، جز مردم قدرت دیگری به عنوان حامی و یاور ندارد و در مقابله با تهدیدات گوناگون، تنها انسجام و مشارکت مردم است که امنیت و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند؟ آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید که مشارکت و رقابت را برای یک انتخابات حداکثری لازم می‌دانند؟

وی در بند پایانی تاکید دارد ردصلاحیت اراده وی را در ادامه راه دفاع از حقوق ملت و ایران و نظام جمهوری اسلامی سست نخواهد کرد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا