سیاسی

زمستان امسال قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت

زمستان امسال قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت



به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جلسه امروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر نفت و معاونان وی جهت بررسی آخرین وضعیت تأمین سوخت زمستانی، گفت: در ابتدای این جلسه وزیر و معاونان وی گزارشی را از اقدامات وزارت متبوع‌شان در جهت تأمین سوخت زمستانی و افزایش تولید و توسعه زیرساخت‌های انتقال نفت و گاز در کشور ارائه کردند که حاوی نکاتی بود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال حدود ۳ و یک دهم میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در میادین زیرزمینی ذخیره کردند که عدد بی‌سابقه‌ای در کشور است و نسبت به سال گذشته نیز ۳۶ درصد افزایش داشته است، بنابراین باید این کار را یکی از اقدامات بسیار خوب وزارت نفت دانست، چراکه همین عدد به تنهایی می‌تواند روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت توزیع گاز کشور در ایام پیک مصرف اضافه کند.

وی به اقدامات انجام شده از سوی وزارت نفت در حوزه بهینه‌سازی با توجه به گزارش ارائه شده توسط مسئولان این وزارتخانه در کمیسیون انرژی اشاره کرد و افزود: ما در بودجه سنوات سال گذشته و جاری همچنین برنامه هفتم، احکام بسیاری در راستای بهینه‌سازی تصویب کردیم که وزارت نفت اقدامات خوبی همچون اصلاح تعرفه گاز در این زمینه انجام داده‌اند.

نخعی درباره موضوع اصلاح تعرفه گاز، توضیح داد: سال گذشته تعرفه گاز به دنبال مصوبه هیأت وزیران اعتراضاتی در سطح جامعه ایجاد کرد که با پیگیری‌های کمیسیون انرژی، این تعرفه‌ها در تابستان به نفع مردم اصلاح شد و سازوکاری برای تشویق مصرف‌کنندگان خوش‌مصرف و کم‌مصرف در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس همچنین نوسازی و بهسازی رایگان موتورخانه‌ها در مناطق مختلف کشور و هدف گذاری تعویض بیش از ۴ میلیون بخاری پرمصرف با کم‌مصرف برای مدیریت مصرف را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت اعلام کرد.

وی گفت: با این اوصاف ما امسال ۱۹۴ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در روز خواهیم داشت، بنابراین محدودیت‌ها باید همچنان در ایام پیک مصرف ادامه پیدا کند، لذا امیدواریم با همراهی مردم سال جاری را هم با وجود ناترازی گفته شده به سلامت پشت سر بگذاریم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از ابتدای دولت تاکنون، گفت: اگرچه زمستان سال جاری قطع گاز خانگی نخواهیم داشت، اما با توجه به ناترازی موجود باید محدودیت‌هایی برای صنایع و نیروگاه‌ها ایجاد کرد، البته اگر دولت برنامه‌ریزی درستی در محدودیت سوخت صنایع داشته باشد به تولید آسیب وارد نخواهد شد و در ادامه قیمت محصولات صنایع نیز بالا نمی‌رود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا