سیاسی

«سلامت معنوی» مهم‌ترین بُعد از ابعاد چهارگانه سلامت است

«سلامت معنوی» مهم‌ترین بُعد از ابعاد چهارگانه سلامت است



به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در پیامی به همایش علمی «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه» تصریح کرد: طبعاً فهم عمیق و دقیق سلامت معنوی قرآن‏‌بنیاد، نیازمند واکاوی و بررسی این موضوع از منظر آیات روح‌بخش الهی است که امید است این همایش علمی بتواند در تبیین و ترویج آن گام‌های اثربخشی بردارد.

متن کامل پیام رییس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

همایش علمی «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه»

از منظر اندیشه اسلامی، «سلامت معنوی»، مهم‌ترین، عمیق‌ترین و تأثیرگذارترین بُعد از ابعاد چهارگانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان محسوب می‌‏شود.

سلامت معنوی را باید حالت اطمینان، امنیت، آرامش و سکون قلبی و روحی دانست که از اعتقاد و اعتماد به منبع و قدرتی برتر و متفاوت از عوامل مادی و پیرامونی نشأت می‌گیرد و موجب افزایش امید، رضایتمندی و نشاط درونی در انسان می‏‌گردد و در نهایت به سلامت و تعالی همهجانبه انسان و جامعه منجر می‏‌شود. از سوی دیگر، در پرتو «سلامت معنوی اسلامی» بینش، گرایش و کنش فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان در جهت قرب و رضای الهی قرار می‌گیرد.

بنابراین می‏‌توان گفت سلامت معنوی، یک بُعد در عرض دیگر ابعاد سلامت نیست، بلکه به صورت طولی همه عرصه‌های جسم، روان و اجتماع را فرا گرفته و تأثیرات وسیع و عمیقی بر ابعاد مختلف زیست آدمی در ساحت‌های فردی و اجتماعی دارد و لذا از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

از دیدگاه قرآن کریم، انسان هنگامی به سلامت معنوی دست می‌یابد که جایگاه خود در عالم هستی و نسبت خود با خالق و رب خویش را به درستی بشناسد، نگرش صحیح به حیات دنیوی داشته باشد و رابطه آن با حیات جاوید را به خوبی درک کرده و پیوسته نگاهش معطوف به آن باشد.

با این رویکرد، سلامت معنوی اسلامی، دارای مبدأ و منشاء الهی است و در تقابل با معنویت‌های بشرساخته و غیردینی که تنها به‌طور ناقص به وجه مادی و این جهانی زندگی می‌‏پردازند، قرار دارد.

با تأمل در آیات نورانی قرآن مجید، به‌خوبی می‌توان دریافت که این کتاب جاودانی، مملو و مشحون از مفاهیم و مضامین مرتبط با معنویت و سلامت معنوی است و از این جهت باید به مثابه اصلی‌ترین و معتبرترین منبع در مطالعات سلامت معنوی اسلامی به‌ شمار آید. در این میان احادیث و روایات معتبر اسلامی نیز نقشی مهم در تفسیر وحی‏نامه الهی دارند و بدون بهره‌گیری از آنها، ممکن است مفاهیم و مضامین سلامت معنوی در قرآن، به ‌درستی درک نشود.

طبعاً فهم عمیق و دقیق سلامت معنوی قرآن‏ بنیاد، نیازمند واکاوی و بررسی این موضوع از منظر آیات روح‌بخش الهی است که امید است این همایش علمی بتواند در تبیین و ترویج آن گام‌های اثربخشی بردارد.

اینجانب ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، برای استادان، پژوهشگران، طلاب و دانشجویانی که در این نشست علمی حضور دارند، آرزوی توفیقات معنوی و علمی روزافزون دارم و از همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط خاصه متولیان معنویت و سلامت معنوی در کشور، تقاضا دارم به آشنا ساختن مردم و به‌ویژه جوانان با این بُعد مهم از سلامت انسان و نهادینه‌‏سازی هر چه بیشتر معنویت و سلامت معنوی در سطح جامعه، بیش از پیش همت گمارند.

سید ابراهیم رییسی

رییس جمهوری اسلامی ایران

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا