سیاسی

مشارکت استارت آپ­ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی دارد

مشارکت استارت آپ­ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی دارد



به گزارش خبرگزاری مهر، احمد نادری در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوانIPU در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری (پنل ابتکارات و استارت آپ ها) به ایراد سخنرانی پرداخت که متن این سخنرانی به شرح زیر است:

نمایندگان محترم،

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای فراهم نمودن زمینه برای کار استارت آپ‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری مبتنی بر اینترنت انجام داده است. سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد به ۷.۵ درصد رسیده است. ۳۵ میلیون نفر از پیام رسان های بومی استفاده می‌کنند. دسترسی به اینترنت پرسرعت برای ۲.۵ میلیون نفر از طریق فیبر نوری ایجاد شده است. نام‌های تجاری متعددی در حوزه استارت‌آپ‌ها ایجاد شده است که طیف وسیعی از خدمات مالی و تجاری را ارائه می‌دهد. برای خدمات رسانی بهتر به کسب و کارهای استارت آپی، تاکنون ۹۵ درصد از دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند. پارک‌های فناوری در زمینه میزبانی از شرکت‌های استارت‌آپی پیشرو هستند و علاوه بر امکان میزبانی، خدمات زیرساختی از جمله اینترنت، آب، برق و سایر خدمات ارائه می‌دهند. کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات ذیل فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی وظیفه همکاری با دولت در زمینه تسهیل‌گری و وضع مقررات برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپ را بر عهده دارد.

هم اکنون بخش عمده‌ای از تراکنش‌های بانکی در جمهوری اسلامی ایران از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز به نسبت گذشته کاهش یافته است. بانک‌ها در ایران عملیات افتتاح حساب و تأیید هویت افراد را نیز برخط انجام می‌دهند. اپلیکیشن‌های بانکی با وجود محدودیت‌های وضع شده از سوی فروشگاه‌های نرم افزار موبایل اپل و گوگل پلی توسط شرکت‌های رایانه‌ای ایرانی بومی و بهینه سازی برای نصب بر روی تلفن‌های هوشمند شده است.

تجارت الکترونیک در ایران نه تنها محدود به خرید و فروش محصولات نشده بلکه درگاه‌های الکترونیکی متعددی برای مقایسه قیمت کالاها و خدمات در کشور به وجود آمده که خدمات مبتنی بر ارائه اطلاعات و افزایش آگاهی برای تصمیم گیری در خرید به مصرف کننده ارائه می‌دهد. برنامه ریزی برای ورود شرکت‌های استارت‌آپی در ایران در حال انجام است. آموزش کودکان ایرانی علاوه بر شیوه حضوری به شکل برخط برای کودکان ایرانی خارج از کشور برگزار می‌شود. لازم است مجالس کشورهای عضو با همکاری با یکدیگر موانع ایجاد شده غیر ضرور از سوی کشورها و شرکت‌های دارنده فناوری‌ها که سد راه توسعه تحولات فناوری کشورهای دیگر می‌شود را برطرف سازند.

مشارکت استارت آپ‌ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. این کشورها با به کارگیری نیروهای جوان و تحصیل کرده می‌توانند زمینه فعالیت اقتصادی با رویکردی توسعه محور برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره را برآورده سازند.

استارت‌آپ ها توانسته اند در سال‌های اخیر به حفظ محیط زیست از طریق نوآوری‌هایی که در کاهش آلودگی و انجام سفرهای غیرضروری در کشورهای خود داشته اند، کمک نمایند. شرکت‌های استارت آپی ایرانی به عنوان مثال توانسته اند سفرهای درون شهری برای انجام امور تجاری برای خرید، انجام برخی از کارهای اداری و سایر فعالیت‌ها را که به نوعی تردد همراه با آلودگی داشته را کاهش دهند.

انتظار می‌رود نمایندگان محترم مجالس کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس بتوانند راهکارهای مشترکی را برای حمایت از شرکت‌های استارت آپ خود پیدا کنند. این امر از طریق گفتگو و تبادل تجربه میان نمایندگان امکان پذیر است. به سهم خود آمادگی خودم و همکارانم در هیأت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این روند مشترک را اعلام می‌کنم.

همکاری ما با یکدیگر ایجاد موضعی واحد در برابر اقدامات قهرآمیز یکجانبه برخی از کشورها در محدود کردن انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه را امکان پذیر می‌سازد. جوانان ایرانی با وجود محدودیت تحمیلی خارجی در حوزه انتقال فناوری، صاحب نشان‌های تجاری پیشرو در حوزه شرکت‌های استارت‌آپی هستند. حضور قوی‌تر این شرکت‌ها در عرصه اقتصادی، دستیابی به اقتصاد دیجیتال با کمترین میزان آلودگی کربنی را امکان پذیر می‌سازد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا