اجتماعی

میراث فرهنگی بازتابی از ارزش‌های اجتماعی در طول تاریخ است



به‌گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی که با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آمفی تئاتر این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم علی دارابی معاون میراث فرهنگی بیان کرد: تکریم، ترویج و معرفی این مفاخر یعنی تعظیم و نکوداشت زبان فارسی و اسلام که در طول تاریخ دو عنصر هویت بخش، اتحاد آفرین، انسجام بخش و بوجود آورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است. از همین رو وقتی از میراث‌فرهنگی سخن می‌گوئیم بازتابی از ارزش‌ها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان‌ها در طول تاریخ است.

دارابی ادامه داد: روایت، بازخوانی و انتقال هنجارها، آداب و رسوم، آئین‌ها، سنت‌ها، مناسک که همه را فرهنگ می‌نامیم محتاج واسطه‌هایی انسانی است که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.

وی یادآور شد: تکریم چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی با هدف ارج‌گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث‌فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه‌های زنده بشری است که می‌تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد.

دارابی افزود: نقش‌آفرینی در شوراها، کارگروه‌ها و لایحه شرح وظایف، قانون برنامه توسعه هفتم کشور، افزایش سواد میراثی در جامعه به گونه‌ای که میراث تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث‌فرهنگی، کنشگری اجتماعی و مردمی در حوزه مادی و معنوی میراث فرهنگی با مشارکت سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، تدوین متون و بسته‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی برای مدارس و دانشگاه‌ها، تعمیم نظارت عمومی و فعالانه آحاد مردم در حوزه میراث‌فرهنگی، بحث و تبادل نظر در حوزه چالش‌ها و تهدیدهای حوزه میراث‌فرهنگی و بالاخره طراحی ساز و کاری برای حضور قدرت‌مند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به مثابه دیپلماسی عمومی، از جمله مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا