اقتصادی

نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی به بهره‌برداری رسید

نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی به بهره‌برداری رسید



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مپنا، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت اظهار داشت: دولت سیزدهم در تلاش است بتواند هر چه بیشتر موانع تولید را رفع کند که از جمله آن توسعه زیرساخت‌هایی همچون تسهیل در ایجاد نیروگاه تولید برق است.

وی تاکید کرد: باید هر چه سریع‌تر سرمایه‌گذاری برای ادامه فازهای این پروژه در نظر گرفته شود.

وزیر صمت گفت: این طرح از سال ۱۴۰۱ آغاز و در بهمن ماه ۱۴۰۲ در فاز یک با سرمایه گذاری ۲۳۴.۵ میلیون یورو و اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر به اتمام رسید.

حمید رجب‌پور مدیرعامل آلومینیوم المهدی با توجه به اینکه این استان میزبان صنایع انرژی بر است و برق بسیار اهمیت دارد، گفت: این نیروگاه سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است که جمعاً ۵۴۶ مگاوات است که امروز فاز نخست بخش گاز آن با حضور وزیر محترم صمت بهره‌برداری شد.

این اولین توربین بخش گاز نیروگاه است که ظرفیت آن ۱۸۳ مگاوات است و انشالله فاز دوم گاز تا پایان سال ۱۴۰۳و توربین بخار ۱۸۰ مگاواتی آن در فاز آخر بهره‌برداری می‌شود.

رجب پور گفت: اگر بخواهم تعبیر درستی از این نیروگاه داشته باشم باید بگویم که این نیروگاه یک منجی انرژی برای این استان خواهد بود چراکه بحث برق در استان هرمزگان یکی از مباحث اصلی است و این نیروگاه کمک بزرگی به رشد و توسعه صنایع فولادی در این استان خواهد بود.، این نیروگاه علاوه بر آنکه نیاز خود کارخانه المهدی را مرتفع می‌کند، می‌تواند در تأمین نیاز کمبود برق استان در پیک بار نیز نقش بسیارمهمی داشته باشد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های شاخص این نیروگاه آن است که تمامی تجهیزات از جمله توربین و ژنراتور و سایر اجزا نیروگاه همگی توسط شرکت‌های گروه مپنا ساخته شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳)، اضافه کرد: با افتتاح فاز اول این نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی اتفاق مهمی در این استان رقم خورده است.

محمد حسین میری گفت: به لطف خدا واحد اول گازی این نیروگاه در پنجم آذرماه سال جاری با شبکه برق کشور سنکرون شده است و قطعاً راه اندازی این نیروگاه در رفع ناترازی برق استان هرمزگان، نیاز برق الومینیوم المهدی و صنایع استان نقش حیاتی خواهد داشت.

میری با اشاره به اینکه این نیروگاه رکورد سریع‌ترین زمان احداث نیروگاه گازی در کشور را تاکنون دارد ادامه داد: در این نیروگاه سیستم کنترل و تحریک واحدهای گازی کاملاً بومی است و تمامی تجهیزات بکار رفته در این نیروگاه کاملاً بومی و ساخت گروه مپناست در بخش اجرا نیز بیش از هفتاد درصد کارکنان این نیروگاه بومی این استان هستند.

امید است این پروژه هدیه خوبی به صنعت کشور و مردم این استان باشد

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا