اقتصادی

وزارت صمت به دنبال اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری

وزارت صمت به دنبال اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» در مورد نسل جدید دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های نسل جدید به دنبال حل مساله هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط با آن‌ها به‌دنبال تصویر آینده هستند.

وی با بیان اینکه مسیر دستیابی به این آینده از حل مسائل عبور می‌کند، ادامه داد: ایجاد مراکز داده و اطلاعات قوی، سیستم‌های تحلیل داده، توسعه هوش مصنوعی و استفاده از اَبَر داده‌ها برای توسعه کشور الزامی است.

وزیر صمت با بیان اینکه دستیابی مناسب به پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند سرعت توسعه دانش و فناوری را چند برابر کند، خاطرنشان کرد: البته توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز می‌تواند کمبود منابع اطلاعاتی در برخی بخش‌ها را جبران کند.

وی، تولید صادرات محور و گذار از مونتاژ / واردات به نوآوری و خلق محصولات جدید، ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری (رتبه‌بندی شرکت‌ها، شاخص سازی، ارزیابی)، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی (ارزش افزوده پایین)، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری و جایگزینی راهبری تولید و تجارت به جای تصدی گری (حکمرانی)، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار (پیش بینی پذیری)، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی و تعهد به محیط زیست را هفت جهت‌گیری راهبردی این وزارتخانه عنوان کرد.

علی‌آبادی به ضرورت همکاری و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق و پیاده‌سازی این سیاست‌های اشاره کرد و یادآور شد: اقداماتی همچون فرماندهی واحد تولید و بازآرایی حکمرانی دولتی مبتنی بر رشد تولید، تحول دیجیتال، ارتقای فن‌آوری و دانش بنیانی (آمادگی برای انقلاب‌های صنعتی پیش‌رو)، تمرکز برابر شرکت‌ها، بخش‌های خصوصی، خوشه‌های صنعتی و تشکل‌ها، تأمین مالی نوین (شرکت تأمین سرمایه، لیزینگ‌ها، صندوق‌ها)، افزایش سهم صمت در حقوق دولتی، توسعه زیرساخت‌های تولید و توجه جدی به نوسازی و بازسازی صنعت، نگاه ویژه به سرمایه انسانی (افزایش انگیزه)، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال صنعتی و معدنی می‌تواند به تحقق این سیاست‌ها کمک کند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: توسعه روحیه پژوهش در یک جامعه بدون تقویت بنیه علمی و دانشی کشور در تمامی بخش‌ها میسر نیست. جامعه دانشی و پژوهشی باید توانایی تولید علم و تبدیل آن به دانش و فناوری را داشته باشد و ایجاد این توانایی از اصول تقویت بنیه جوامع برای جذب دانش و توسعه پژوهش و نوآوری است.

وزیر صمت اضافه کرد: کشور ما به واسطه دسترسی به نیروی جوان با استعداد و توانمند با ایجاد شرایط توسعه دانش و نوآوری می‌تواند به سادگی از مواهب آن بهره ببرد، این عامل مؤثر در توسعه سازمان یافته و پژوهش و نوآوری در جامعه را ایجاد کند.

وی در ادامه تاکید کرد: داشتن پژوهشگران با ذهنی پویا و پرسشگر، مسلط به روش‌های علمی و پیشرفته، توانمند در کارگروهی و دارای حس مسئولیت، می‌تواند نقطه قوت کشور باشد.

علی‌آبادی پایان گفت: من متواضعانه از شما اهل علم تقاضا می‌کنم، در حل مسائل مهم کشور به ما یاری برسانید و کمک کنید نواقص را مرتفع کنیم و به سمت آینده روشن حرکت کنیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا