اقتصادی

وزارت نیرو: آمار بارش‌ها نگران کننده است

وزارت نیرو: آمار بارش‌ها نگران کننده است



به گزارش خبرگزاری مهر، سیف‌الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE شرکت مدیریت منابع آب ایران رصد دائمی وضعیت کشور و به ویژه وضعیت استان‌ها و داشتن تحلیل نسبت به شرایط را یکی از وظایف روزانه مدیران استانی خواند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، در پاییز بارش قابل توجهی نداشتیم، در خصوص وضعیت بارش‌های کشور بر اساس آمار اعلام شده تا ۵ دی ماه گفت: متوسط بارش کشور در سال آبی جاری تا امروز ۴۵ میلی‌متر بوده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور بر اساس میزان نرمال بلندمدت ۵۳ ساله باید ۶۶ میلی‌متر باران دریافت می‌کرد که اکنون با ۳۳ درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: بر اساس این آمار استان‌هایی مانند تهران، قم، مرکزی، فارس، قزوین، زنجان، البرز و چهارمحال و بختیاری نسبت به بلندمدت با کاهش بسیار زیاد بارندگی و استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با کاهش قابل توجهی مواجه هستند. در این میان تنها استان‌های سمنان، مازندران، خراسان شمالی و گلستان از ۹ تا ۳۰ درصد رشد بارندگی داشته‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آمار مخازن سدهای کشور نیز خوب نیست، گفت: اکنون مجموع آب ورودی به مخازن سدهای کشور ۴.۶ میلیارد مترمکعب است؛ علی‌رغم ورودی کم به مخازن سدها، میزان خروجی از سدها همچنان بالا و با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است و میزان پرشدگی سدهای کشور نیز ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که مسئله کشور را مسئله آب خواندند و فرمودند «باید برای این مسئله، یک فکر علمی بشود»، تأکید کرد: این فرمایش رهبری، مسئولیت پدافند غیرعامل در بخش آب را بیشتر می‌کند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا