اقتصادی

کشت فراسرزمینی در حال پیگیری است/چه محصولی و در کدام کشور؟

کشت فراسرزمینی در حال پیگیری است/چه محصولی و در کدام کشور؟



به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۱۳۳۲ خورشیدی اولین قانون تعاونی ایران که با الهام گرفتن از قوانین خاص دیگر کشورها تهیه شده بود، به صورت لایحه قانونی به تصویب رسید. سال ۱۳۳۴ لایحه مزبور با اصلاحاتی از تصویب مجلس وقت گذشت و اولین قانون تعاون ایران تصویب شد که پایه و اساس تعاونی‌های زیادی به ویژه بعد از سال ۱۳۴۱ قرار گرفت.

فعالیت شرکت تعاونی روستایی می‌توانند نقش مهمی در زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی داشته باشند موضوعی که در بخش کشاورزی مغفول مانده است. در حال حاضر زنجیره تولید تا فروش تکمیل نیست و محصولات با چند دست چرخیدن، افزایش قیمت پیدا کرده پولی که به جیب کشاورز نرفته و در بازار واسطه‌ها و دلال‌ها به سود یک‌شبه تبدیل شده است. این چند دست چرخیدن علاوه بر افزایش قیمت، منجر به ضایع شدن بخشی از محصولات نیز می‌شود که رفع این چالش به عزم جدی و البته اعتبار نیاز دارد.

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش مهر که در بخش شرکت‌های تعاونی چگونه می‌توان به ارزان سازی مواد غذایی کمک کرد، گفت: طرح رویان یکی از پروژه‌هایی است که معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش کشاورزی پیگیری می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های تعاونی این بخش در سامانه‌های فروش و زمینه‌های فروش محصولات کشاورزی یکی از بحث‌هایی است که در طرح کهکشان تعاون روی آن کار کردیم.

وی ادامه داد: در این طرح ۲۵ موضوع در زنجیره ارزش محصولات احصا شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به محصولات کشاورزی است.

این مقام دولتی تصریح کرد: در حال این هستیم که تسهیلات را به شکل هدفمند و هوشمند در راستای بازارسازی یا رفع موانعی است که تولیدکنندگان برای فروش خود دارند، هزینه کنیم. به عنوان مثال ممکن است کشاورزان در تأمین مواد اولیه و تأمین نهاده‌های کشاورزی مشکل داشته باشند؛ موضوعات در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم موانع رفع شوند.

به گفته معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف شرکت‌های تعاونی خسران جدی در بخش کشاورزی بوده و این تعاونی‌ها باید از نو ایجاد شوند.

پیگیری کشت فراسرزمینی از سوی معاونت تعاون

مسکنی در ادامه سخنان خود به کاهش هزینه تولید در بخش کشاورزی به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: در راستای ارزان سازی مواد غذایی و تضمین امنیت غذایی کشور موضوع کشت فراسرزمینی در کنار توانمندسازی شرکت‌های تعاونی در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: معاونت تعاون مدلی پیشنهاد داده و مجوزی از معاون اول رئیس جمهور دریافت کرده که به زودی اعلام می‌شود.

مسکنی در توضیح بیشتر عنوان کرد: دو کشور را برای کشت فراسرزمینی پیشنهاد داده‌ایم که با ظرفیت تعاونی‌ها بتوانیم در حوزه کشت فراسرزمینی کار را جلو ببریم. محصول آن هم انتخاب شده و جلسه کارشناسی آن گذاشته شده و طرح در حال نهایی شدن است.

معاونت تعاون در پاسخ به این پرسش مهر که محصول مورد توافق برای کشت فراسرزمینی کدام محصول کشاورزی است، گفت: در آینده با نهایی شدن طرح اطلاع رسانی می‌شود کشورها هم محدود به ونزوئلا، کشورهای حوزه اوراسیا مانند قزاقستان یا کشورهای آفریقایی است که به هر حال طرح جلو می‌رود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا