کابوس دلالان دلار!

کابوس دلالان دلار!



به گزارش ایسنا، هرچند طبق اعلام بانک مرکزی، فروش رسمی ارز تنها در مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود اما در روزهای گذشته نرخ در بازار غیر رسمی نیز به محلی برای التهاب در بازار ارز تبدیل شده بود و حالا به دنبال سیاست‌های اجرا شده در روزهای گذشته دلار کاهشی شده است.

سقوط روز: قیمت دلار

کاهش قیمت دلار در بازار امروز شدت بیشتری نسبت به دیروز داشت؛ به‌طوریکه نرخ آن در بازار غیر رسمی از حدود ۵۳ هزار تومان در ساعات پایانی روز گذشته، به کمتر از ۵۰ هزار تومان تا لحظه انتشار این خبر رسید. هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد و هر یورو نیز با کاهش حدود هزار تومانی در ساعات گذشته، ۵۳ هزار تومان قیمت گذاری شد.

در بازار جهانی نیز همچنان جدال طلا و دلار ادامه دارد. قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه) با تقویت ارزش دلار جهانی کاهش یافت و مجموعه‌ای از داده‌های جدید این نگرانی را تقویت کرد که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به افزایش نرخ‌ها برای مهار تورم ماندگار ادامه دهند.

بانک مرکزی امروز یک خبر وامی نیز داشت. مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای امسال تا ۱۴ اسفند به یک میلیون و ۸۸۹ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، بیش از  ۱۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

همکار روز: قطری‌ها

پس از روزهای پر خبر تجاری ایران با چین، حالا همسایه جنوبی کشور نیز در فهرست همراهان اقتصادی کشور قرار گرفته و هیاتی از قطر توسعه روابط با ایران را بررسی می‌کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید مقدمات همکاری‌های مشترک میان فعالان قطری و ایرانی برای حضور در اقتصاد ایران فراهم شده و می‌توان انتظار داشت که از سرمایه آنها برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود.

همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود رشد تجارت مشترک میان ایران و قطر در ماه‌های گذشته همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب در تجارت مشترک فاصله زیادی داریم.

بحث درباره خودروهای وارداتی نیز همچنان ادامه دارد. نایب رئیس شورای رقابت توضیحاتی را درمورد نحوه قیمت‌گذاری پایه خودروهای داخلی ارائه کرد. محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دستورالعمل تنظیم بازار دو مبنا برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از مبانی دستورالعمل سازمان حمایت بوده که بر مبنای هزینه تمام شده است. مبنای دوم قیمت پایه رقابتی است که بر اساس آن رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل از منظر معیارهای مختلف سنجیده می‌شود. در این راستا سه خودروی خارجی هم رده و مشابه هر یک از خودرو های تولید داخل انتخاب  و میانگین قیمت آن‌ها با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود.

پرتقاضای روز: بلیت قطار

با نزدیک شدن به روزهای تعطیلات نوروزی، فروش بلیت قطار نیز به گام پایانی خود نزدیک شده است. پیش‌فروش بلیت‌های قطارهای نوروزی سال ۱۴۰۲ از روز شنبه ۱۳ اسفندماه در کلیه مسیرها به استثنای مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و بالعکس آغاز شده بود و روز گذشته نیز پیش‌فروش بلیت‌های‌ مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به استثنای تهران – مشهد آغاز شد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلیت قطار برای عرضه  است و هیچ شرکتی بلیت‌ها را احتکار نکرده، گفت: تقاضا به نسبت عرضه زیاد است که به دنبال حل مشکلات هستیم و از این رو برای نوروز ۱۴۰۲ ظرفیت ناوگان را در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش دادیم.

سفرهای هوایی نیز در نوروز با استقبال مواجه شده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور ۶۰۰ مجوز پرواز فوق العاده در مسیرهای داخلی و خارجی برای ایام نوروز خبر داد و گفت: پروازهای خارجی نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلایل افزایش نرخ ارز و تحولات بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

تازه وارد روز: کالابرگ

سرانجام پس از هفته‌ها بحث و گمانه زنی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به مرحله نهایی خود رسید. اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در کل کشور آغاز شده و طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی از فروشگاه‌های زنجیره ای و خـُرد مجهز به بارکدخوان و متصل به سامانه شده‌اند و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند.

امروز همچنین سازمان برنامه و بودجه تحلیلی از تورم ارائه کرد. معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ناترازی نظام بانکی و ناترازی نظام بودجه، گفت: وقتی ناترازی شکل می‌گیرد منجر به تورم می‌شود. در اثر تورم دولت ناچار می‌شود از مردم حمایت کند که این مسئله سبب به هم ریختگی و اخلال در بازارها می‌شود و نهایتا شاهد بروز رانت و بی‌عدالتی خواهیم بود.

در کنار آن، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: در حال حاضر مقرر شده همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند.

انتهای پیام

پایان/ همسونیوز

منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا