سیاسی

یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست

یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست



به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «اسپن بارت اید» وزیر امور خارجه نروژ پنجشنبه شب ۲۱ دی ماه در تماس تلفنی، درباره مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات فلسطین و تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تبریک سال نو میلادی به دولت و مردم نروژ گفت: نباید اجازه داد برخی موضوعات حاشیه‌ای روابط خوب دو کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اتفاق نظر داریم که تدوام رایزنی بین ایران و نروژ به گسترش روابط در ابعاد مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه و کرانه باختری و تقدیر از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از این رژیم گفت: لازم است نسل‌کشی علیه غزه و کرانه متوقف و محاصره انسانی فوراً خاتمه یابد.

امیرعبداللهیان افزود: ورود آمریکا به جنگ مستقیم علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان غزه خطای راهبردی آمریکاست. ما از روزهای آغاز بمباران و نسل کشی در غزه هشدار دادیم که جنگ راه حل نیست، اما در صورت تداوم کشتار غیرنظامیان غزه و کرانه دامنه جنگ توسعه می‌یابد. این هشدار به واسطه شناخت ما از وضعیت منطقه در حمایت از فلسطین است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به پایبندی همه طرف‌ها به امنیت دریانوردی، به اقدامات یمن در حمایت از مردم فلسطین پرداخت و گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست و رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند تنها کشتی‌هایی که با هدف گسترش جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را متوقف می‌کنند.

اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان و تسلیت به دولت و مردم ایران گفت: نروژ تسلیت عمیق خود را به دولت و مردم ایران در مورد حادثه تروریستی کرمان اعلام می‌کند.

وزیر خارجه نروژ همچنین تأکید کرد: توسعه روابط بین دو کشور همواره مورد توجه نروژ است و مواضع رسمی نروژ توسط مقامات دولتی اعلام می‌شود.

وزیر امور خارجه نروژ لزوم آتش بس فوری، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و شروع فرآیند سیاسی مبتنی بر شکل گیری حکومت مستقل فلسطینی را مورد تأکید قرار داد و از نقش سازنده ایران در منطقه برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد.

طرفین بر ادامه تماس‌ها، مشورت و تبادل نظرهای سیاسی در موضوعات مورد اهتمام دو کشور تفاهم کردند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا