اقتصادی

تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری ایران و صربستان

تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری ایران و صربستان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با ولادیمیر اورلیچ، رئیس پارلمان صربستان و هیأت همراه اظهار کرد: ایران و صربستان رابطه دوستانه تاریخی با هم داشته و دارند و ما تلاش می‌کنیم این رابطه مستحکم‌تر از گذشته در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه کشاورزی گسترش یابد.

وی افزود: ایران در یک موقعیت ممتاز جغرافیایی قرار دارد که می‌تواند نقش مؤثری در رابطه با اروپای شرقی به ویژه صربستان داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت ایران بر گسترش روابط با کشورهای دوست تاکید دارد، ما تجربه خوبی در حوزه‌های مختلف کشاورزی داریم، در حوزه شیلات، آبزی‌پروری و صید و صیادی با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد در عمان، خلیج فارس و دریای خزر در شمال موقعیت مناسبی داریم.

نیکبخت با بیان این که بخش شیلات ایران یکی از بهترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری است، از سرمایه‌گذاران صربستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه صیادی و آبزی‌پروری در ایران دعوت کرد. علاوه بر آن تبادل تجربه ما بین ایران و صربستان در حوزه کشاورزی و علمی برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

وی با بیان این که در برخی محصولات باغبانی رتبه اول تا هشتم جهان را داریم، گفت: در میزان سطح زیر کشت پسته رتبه اول و در تولید رتبه دوم را در دنیا داریم، در خرما و انواع مرکبات هم رتبه‌دار هستیم و صادرات قابل توجهی داریم و می‌توانیم برای صادرات این محصولات به صربستان اقدام کنیم.

وی از وزیر کشاورزی صربستان برای حضور در ایران دعوت به عمل آورد و ادامه داد: در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

نیکبخت تاکید کرد: باید به سمت عملیاتی‌سازی توافقات رؤسای جمهور دو کشور برویم، اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کود فسفاته ایران از صربستان تهیه می‌شود و با توجه به حجم بالای تولید اوره در ایران آمادگی داریم از طریق تهاتر کود فسفاته را در ازای کود اوره از صربستان تهیه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در تهیه نهاده‌های پایه مانند بذر فرصت خوبی است تا بتوانیم در زمینه علمی و تهیه بذور با هم تبادلات تجاری داشته باشیم.

وی درباره واردات کنجاله سویا و ذرت نیز گفت: آمادگی داریم نیاز ایران به کنجاله سویا، ذرت و گوشت را از طریق صربستان برطرف کنیم.

ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور

در این دیدار، ولادیمیر اورلیچ، رئیس پارلمان صربستان اظهار کرد: رابطه دو کشور بر اساس منافع متقابل شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تحکیم روابط اراده بزرگی است که از سوی نهادهای دولتی و خصوصی کشور ما اتخاذ شده است، ادامه داد: سیاست تحکیم و گسترش روابط توسط ریاست جمهوری و پارلمان صربستان دنبال می‌شود؛ تمام تلاش ما متمرکز بر توافقات دو رئیس‌جمهور است و سفر هیأت پارلمانی صربستان تأیید بر پیگیری این توافق است.

اورلیچ در رابطه با مباحث مطرح شده در سفر وزیر خارجه ایران به صربستان گفت: گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی از تأکیدات سفر وزیر خارجه ایران به صربستان است. همچنین در دیدار با وزیر کشاورزی صربستان در خصوص مبادلات تجاری گوشت، روغن و ذرت توافقاتی انجام شده است.

وی با تاکید بر گسترش تبادلات اقتصادی و کشاورزی با ایران عنوان کرد: یکی از این توافقات که در حال انجام بوده صادرات کود فسفاته به ایران است و ما در بخش‌های دیگر مانند شیلات، محصولات باغی و فرآوری هم آماده افزایش مبادلات هستیم.

رئیس پارلمان صربستان افزود: منافع هر دو طرف ایجاب می‌کند حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد که حجم بالایی از این تبادل کالا از بخش کشاورزی خواهد بود و سرمایه‌گذاری را برای هر دو طرف در پارلمان تأیید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که از مهمترین موارد این کمیسیون مباحث بخش کشاورزی است و ما موافق هستیم که فعالان اقتصادی در هر دو بخش دولتی و خصوصی در این زمینه‌ها فعال باشند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا