سیاسی

قانون بازگشایی مدارس در اول مهر ماه موقوف‌الاجرا می‌شود

قانون بازگشایی مدارس در اول مهر ماه موقوف‌الاجرا می‌شود



به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در تشریح جلسه صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ مردادماه) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون در نشست صبح امروز خود مواد ۸۹ تا ۹۲ لایحه برنامه هفتم را مورد بررسی قرار داد. این مواد در رابطه با مباحث مربوط به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و مجموعه‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش بود.

وی افزود: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق وزارت آموزش و پرورش مکلف شد سند استانداردسازی و ضوابط کیفی کودکستان‌ها، مدارس و مراکز آموزش و پرورش در زمینه آموزشی، تجهیزاتی و اداری را تهیه کرده و آن را به تصویب هیأت وزیران برساند. همچنین مقرر شد بودجه و سرانه مدارس متناسب با نیازها و سطح محرومیت و همچنین کیفیت آموزشی و تربیتی تعیین شود و بر همین اساس این موارد ابلاغ شود. به عبارتی بودجه مدارس بر اساس شاخص‌های تعیین شده، مشخص و ارزیابی مدارس بر اساس شاخص‌های مورد ذکر خواهد بود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایجاد بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی و مهارتی برای دانش آموزان در قالب پرونده الکترونیکی از جمله دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم بود، ادامه داد: همچنین کمیسیون در راستای ارتقای نظام آموزشی مصوب کرد باید رشته‌های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی و کار و دانش و هنرستان‌های وابسته به دانشگاه‌ها بازطراحی و توسعه پیدا کند.

زنگنه با بیان اینکه مشارکت بخش‌های مختلف جهت تسهیل گری و فراگیر کردن انواع روش‌های تربیتی مانند اردوهای فرهنگی، زیارتی، راهیان نور و اردوهای جهادی و… از دیگر مصوبات کمیسیون قلمداد می‌شود، ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که استفاده از ظرفیت مدارس و معلمان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیت در اجرای برنامه‌های فوق برنامه در ساعات آموزشی و ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل مجاز باشد. همچنین مقرر شد منابع حاصله بر اساس آئین نامه تنظیم شده و درآمد اختصاصی به حساب خزانه واریز شود، بدین معنا که مدارس این امکان را دارند تا ظرفیت‌های خود را در غیر ساعات آموزشی و حتی معلمان را در اختیار برنامه‌های فوق برنامه قرار دهند، از این رو منابعی که از این موضوع حاصل می‌شود، به حساب خزانه واریز خواهد شد و این منابع بر اساس اصل ۵۳ قانون اساسی در اختیار شهرستان مربوطه قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: همچنین این کمیسیون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مکلف کرد تا با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی در همه استان‌ها نسبت به ایجاد شهر کودک و نوجوان اقدام کند. این اقدام می‌تواند، اقدام مؤثری در ایجاد روش‌های نو و تربیتی قلمداد شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بررسی مبحث آزمون‌های استخدامی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: کمیسیون در این بخش مقرر کرد افرادی که در امور آموزشی، پرورشی با مراکز دولتی و غیردولتی همکاری نمودند، به ازای یک سال همکاری تمام وقت، ۱.۱ ضریب برای نمره مکتسبه آنها در نظر گرفته شود و همچنین به ازای هر سال اضافه تا ۵ سال، هر سال یک دهم هم به این رقم اضافه شود که در نهایت فردی که در طول ۵ سال سابقه کاری کسب می‌کند، ۱.۵ ضریب در نمره مکتسبه آنها تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت آموزش و پرورش مکلف به تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و منابع مالی مورد نیاز برای انجمن‌های ورزشی، فدراسیون‌های ورزش دانش آموزی و هیأت‌ها شد.

زنگنه افزود: کمیسیون در بخش جذب بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی، مصوب کرد که در این بخش باید تدوین برنامه درسی متناسب با جذب بازماندگان از تحصیل، تهیه و تأمین کتب درسی، تغذیه رایگان و منابع آموزشی، حتی اقلامی مانند کیف و کفش در این بخش مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: همچنین در بخش جذب بازماندگان از تحصیل، موضوع توسعه مدارس شبانه روزی، روستایی و عشایری و استثنایی و آموزش از راه دور با اولویت تأمین هزینه‌های ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستایی و عشایری و استثنایی مدنظر قرار داد.

زنگنه ادامه داد: همچنین کمیسیون مقرر کرد که آموزش و پرورش نسبت به بازمهندسی و اصلاح ساختار تشکیلات اداری متناسب با مأموریت‌های مقرر در سند تحول اقدام کند که این مأموریت‌های محوله به شرح زیر است:

– استقرار الگوی مدرسه تراز با تاکید بر پیوند مدرسه با مسجد و سایر مجموعه‌ها و نهادهای انقلابی، کانون پرورش فکری

– اعطای اختیارات مالی و اداری به مدارس

– بکارگیری فناوری‌های نوین

– اعطای اختیارات به ادارات کل استان‌ها

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد که ۱۵ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش غیر از حقوق و دستمزد در این بخش هزینه شود. این موضوع بیشتر به جهت تقویت سایر حوزه‌های فرهنگی و تربیتی است که مدنظر قرار گرفت.

زنگنه ادامه داد: همچنین کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش را مکلف به تدوین چارچوب تقویم و مدیریت زمان آموزش و سایر الزامات آن کرد. به موجب مصوبه بند (ز) ماده ۹۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، کمیسیون، آموزش و پرورش را مکلف کرد تا چارچوب تقویم و زمان آموزشی را تدوین کند، البته این تقویم ممکن است شروع و پایان سال تحصیلی را متناسب با رشته تحصیلی و حتی محل جغرافیایی و نوع تحصیل تغییر کند بنابراین عملاً قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه موقوف الاجرا شد که این نشان از ایجاد انعطاف در بخش آموزش و پرورش دارد تا این بخش بتواند نسبت به تنوع بخشی به زمان شروع و اتمام سال تحصیلی در مناطق مختلف اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات ماده ۹۲ این لایحه تصریح کرد: حمایت از خیرین مدرسه ساز و منظور نمودن معادل کمک‌هایی که خیرین در امر ساخت مسکن و مکان‌های آموزشی انجام می‌دهند، از جمله مصوبات در این ماده بود. همچنین ما دولت را مکلف کردیم تا همان مقدار منابع را در بودجه سنواتی لحاظ کند. همچنین کمیسیون مصوب کرد که تمام ساخت و سازها و کارهای عمرانی در حوزه مدارس، ورزش مدارس، دانشگاه فرهنگیان، کانون‌های پرورش فکری و همه حوزه‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی که مجوز ماده ۲۳ و مجوز شورای برنامه ریزی استان را داشته باشند، ازجمله هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب شود.

زنگنه بیان کرد: همچنین مقرر شد به جهت اهتمام به فرمایش مقام معظم رهبری درباره لزوم استخدام معلمان و فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سالانه ۲۵ درصد از ظرفیت جذب دانشجو در این دانشگاه‌ها افزایش یابد تا ما بتوانیم تا پایان برنامه پنج ساله حدود ۱۲۵ درصد رشد را در این بخش مشاهده کنیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا