اجتماعی

رفع خشکی تالاب ها؛ مطالبه جدی در حوزه محیط زیست

رفع خشکی تالاب ها؛ مطالبه جدی در حوزه محیط زیست



به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب گفت: برای جمع فاخری که با احساس تعهد اینجا جمع شده‌اند برنامه داریم تا با همراهی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط این همایش را تا زمانی که بتواند راهکاری‌های دقیق و مشخص در حوزه‌های پایداری اقلیمی ارائه دهد ادامه دهیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: برای مسؤولان کشور این قاعده مهم است که بتوانند دلشان را بزرگ کنند تا صحبت‌های کارشناسان و متخصصان را گوش دهند چرا که اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات کشور از همین راه حل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این حکمرانی با حضور مؤثر همه ذی‌نفعان انجام شود حکمرانی مطلوب خواهد بود و کشورداری مطلوبی خواهیم داشت.

رفیعی گفت: اکولوژیست‌ها می‌گویند ما یک کره زمین داریم و من میگویم ما یک ایران داریم و باید با همکاری یکدیگر بتوانیم برای پایداری این سرزمین تلاش کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحث محیط زیست موضوع بسیار مهمی است. در گذشته افراد توجهی به این موضوع نمی‌کردند و آن را یک مسئله لوکس و فانتزی می‌دانستند ولی امروز تبدیل به دغدغه شده است.

وی افزود: تجربه ثابت کرده در جاهایی که وضعیت محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی کشور به خوبی حفظ نشده است حتی سرمایه گذاری‌های اقتصادی هم نتوانستند پایدار بمانند.

رفیعی گفت: ما در برنامه هفتم توسعه همه سعی مان بر این بود که بسیاری از مسائل اصلی که در محیط زیست مطرح می‌شود را بتوانیم در برنامه هفتم توسعه قرار دهیم.

رفیعی گفت: مواردی را در برنامه هفتم توسعه ارائه دادیم و بدون هیچ ایرادی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از موارد برنامه هفتم که مرتبط با موضوع تغییرات اقلیمی است بیان کرد: دولت را مکلف کردیم در حوزه تغییرات اقلیمی هر چه سریع‌تر، برنامه ملی سازگاری با تغیرات اقلیمی را ارائه کند.

وی اظهار کرد: انتظار داریم دولت محترم با حل کردن بسیاری از مشکلات، محیط زیست کشور را بهبود دهد. ما برای پایداری سرزمین و سرمایه گذاری‌ها تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بستر باید بستری سلامت باشد تا عمران شکل بگیرد که این اتفاق باید از طرف مسؤولین تصمیم گیر کشور مورد توجه قرار گرفته و برای آن چاره اندیشی شود.

رفیعی گفت: در حوزه محیط زیست معمولاً مردم از مسئولین جلوتر هستند، اگر در این حوزه مشارکت حقیقی و واقعی رخ ندهد بعید است برنامه‌ها با موفقیت همراه باشد، چون مردم اثرات مربوط به این حوزه را لمس کرده‌اند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه به موضوع تخصیص آب و حقابه توجه کردیم اما در طول مسیر در بحث کشاورزی‌های غیرعلمی و کشاورزی‌های سنتی آب برداشته می‌شود و چیزی برای تالاب‌ها باقی نمی‌ماند. ۹۸ درصد تالاب‌ها خشک هستند و این یکی از مطالبات جدی و موضوعات مهم در حوزه محیط زیست است.

رفیعی گفت: برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است که با تعدادی از کشورها صحبت شود به مرکزیت جمهوری اسلامی ایران آژانس پارلمانی تغییرات اقلیمی را تأسیس کنیم رایزنی‌هایی هم در این موضوع انجام شده و اگر این اتفاق رخ دهد گام بزرگی در مدیریت مشترک تغییرات اقلیمی در منطقه خلیج فارس و منطقه منا خواهد بود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا