اجتماعی

تاکید سرپرست حجاج ایرانی برارزیابی نقاط ضعف و قوت عملیات حج ۱۴۰۲

تاکید سرپرست حجاج ایرانی برارزیابی نقاط ضعف و قوت عملیات حج ۱۴۰۲



به گزارش خبرنگار مهر، نشست روحانیون و معین های کاروان ها با حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در مکه برگزار شد و طی آن نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن استماع سخنان شماری از روحانیون به سوالات آنها پاسخ داد.

سرپرست حجاج ایرانی در ابتدای این نشست با اشاره به تصمیم وزارت حج عربستان برای کاهش سهمیه خادمان ضیوف الرحمان درحج آینده ، گفت: در حج امسال کشور میزبان برای خادمان ۳ درصد سهمیه اختصاص داد و با وجود تلاش هایی که عوامل اجرایی و خادمان داشتند بازهم زائران خواستار افزایش عوامل اجرایی برای تسهیل بیشتر امور و خدمات بهتر بودند.

وی ادامه داد: براساس تصمیم جدید وزارت حج عربستان این میزان سهمیه برای حج سال آینده به یک درصد کاهش پیدا کرده که تصمیم درستی نیست . البته شاید برای برخی کشورها مشکلی نباشد چرا که آنها در کشور میزبان افراد بومی دارند و می توانند از آنها استفاده کنند ولی ما این ظرفیت را نداریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: هر چند اعتقاد داریم باید فرصت حضور زائران بیشتری در حج فراهم شود اما ارائه خدمات مطلوب به آنها نیازمند حضور خادمان است و با این تصمیم قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد شد وامیدواریم عربستان در این تصمیم تجدید نظر کند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به پرسشی که در مورد تعیین تکلیف «عمره» مطرح شده بود گفت: انجام عمره خواست همه است و پیگیر این موضوع هستیم اما باید کشور میزبان زمینه اش را فراهم کند تا زائران ایرانی در رفاه به این سفر اعزام شوند. در جلسه شورای عالی حج هم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد ایشان هم موافق آغاز عمره هستند اما نیاز به زمان داریم تا به تصمیم نهایی برسیم.

سرپرست حجاج ایرانی به سوال کمبود فضا در ایام تشریق برای اسکان زائران هم پاسخ داد و گفت: این هم یکی از محدودیت ها است که کشور میزبان ایجاد کرده است و برای همه کشورهاست و مختص به ایران نیست البته امیدواریم در رایزنی و مذاکرات پیش رو بتوانیم این مشکل را برای سال آینده رفع کنیم.

وی با بیان این که باید ارزیابی کاملی از نقاط ضعف و قوت حج امسال صورت بگیرد ، گفت: در همه بخش ها به بررسی و ارزیابی عملکرد حس می شود تا بتوان برای سال آینده بهترین تصمیم را اتخاذ و شرایطی فراهم کرد که زائران بیشتری به حج اعزام شوند و خدمات بهتری دریافت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان به خادمان فرهنگی، روحانیون و مدیران کاروان ها توصیه کرد که از فرصت حضور زائران در مکه و اوقات فراغتی که آنها دارند برای ارائه خدمات فرهنگی، ترویج کتاب خوانی و برنامه های مفید فرهنگی استفاده کنند تا حجاج با خاطره ای خوش به کشور برگردند.

بر پایه این گزارش، در این نشست پیش از سخنان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری درباره فعالیت ها و اقدامات صرت گرفته در کاروان های زائران ایرانی که با همراهی روحانیون و معین ها به اجرا در آمد ، گزارش داد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا