دیگر رسانه ها

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ روند پیری را معکوس خواهد کرد – مرجع علم و فناوری

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ روند پیری را معکوس خواهد کرد – مرجع علم و فناوری

این مهندس گوگل در سال ۲۰۰۵ زمانی شهرت یافت که در کتاب مهمش به نام «تَکینِگی (singularity) نزدیک است» پیش‌بینی کرد که تکینگی فناوری‌ــ لحظه‌ای که هوش مصنوعی از همه انسان‌ها پیشی می‌گیرد و یک «انفجار هوش» ایجاد می‌کند‌ــ تا سال ۲۰۴۵ به وقوع خواهد پیوست.

دکتر کرزویل در کتاب بعدی با عنوان «تکینگی نزدیک‌تر است: وقتی با هوش مصنوعی ادغام می‌شویم» پیش‌بینی‌های قبلی‌اش را به‌روزرسانی می‌کند و شرح می‌دهد که چگونه به باور او فناوری هوش مصنوعی می‌تواند انسان‌ها را از نظر بیولوژیکی متحول کند.

دکتر کرزویل ضمن تبلیغ کتابش در جدیدترین قسمت پادکست تجربه جو روگان (Joe Rogan Experience)، گفت که او بر این باور است هوش مصنوعی پیش از پایان این دهه از هوش انسانی پیشی خواهد گرفت.

دکتر کرزویل گفت: «ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم اما خواهیم رسید و تا سال ۲۰۲۹ هوش مصنوعی حریف هر انسانی خواهد شد. تازه من محافظه‌کار در نظر گرفته می‌شوم. افرادی [هم هستند که] فکر می‌کنند که سال آینده یا سال بعدش چنین اتفاقی می‌افتد.»

یکی از کسانی که فکر می‌کنند این یک تخمین محافظه‌کارانه است، ایلان ماسک است که سال گذشته شرکت هوش مصنوعی‌اش به نام اکس‌اِی‌آی (xAI) را راه‌اندازی کرد.

 

این ابرمیلیاردر با انتشار پستی در ایکس، توییتر سابق، در پاسخ به اظهارات دکتر کرزویل نوشت: «هوش مصنوعی احتمالا در سال آینده از هر انسان دیگری باهوش‌تر خواهد بود. تا سال ۲۰۲۹، هوش مصنوعی احتمالا از مجموع همه انسان‌ها باهوش‌تر خواهد بود.»

سایر فناوران برجسته دکتر کرزویل را به دلیل صحت پیش‌بینی‌هایش ستایش کرده‌اند. لری پیج، بنیان‌گذار گوگل، شخصا او را در سال ۲۰۱۲ در این شرکت استخدام کرد و بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، هم او را به‌عنوان «بهترین فردی که در پیش‌بینی آینده هوش مصنوعی می‌شناسد»، توصیف کرد.

این دانشمند ۷۶ ساله رایانه که بیش از شش دهه روی هوش مصنوعی کار کرده، برای تقویت پیش‌بینی‌هایش به پیشرفت تصاعدی توان محاسباتی طی دهه‌های اخیر استناد و ده‌ها نمودار برای کتاب جدیدش گردآوری کرده است.

وقتی در پادکست «تجربه جو روگان» از او پرسیده شد که طی چند سال آینده هوش مصنوعی چه نوع تغییرات انقلابی ممکن است در جامعه ایجاد کند، دکتر کرزویل گفت که معتقد است که هوش مصنوعی به‌زودی می‌تواند پیری انسان را معکوس کند.

«چیزی که من احساس می‌کنم در پنج سال آینده، تا سال ۲۰۲۹، اتفاق خواهد افتاد، این است که به سرعت گریز از طول عمر خواهیم رسید. بنابراین اگر حالا یک سال را پشت سر می گذارید و یک سال از عمرتان را صرف می‌کنید، پس یک سال پیرتر شدید، با این حال، پیشرفت علمی به صورت تصاعدی در حال پیشرفت است و تا سال ۲۰۲۹ شما یک سال کامل به عقب خواهید رسید… و پس از ۲۰۲۹، در واقع بیش از یک سال به عقب بر خواهید گشت.»

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا