ورزشی

چالش‌های بسکتبال با ویلچر در انتخابی پارالمپیک/ فیزیوتراپ قرضی

چالش‌های بسکتبال با ویلچر در انتخابی پارالمپیک/ فیزیوتراپ قرضی


به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در حالی مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه (تایلند) را به پایان رساند که به خاطر نایب قهرمانی از دستیابی به تک سهمیه مسابقات برای پارالمپیک پاریس بازماند اما به واسطه حضور در فینال، مجوز شرکت در مسابقات شانس مجدد را به دست آورد.

این رقابت ها فروردین سال آینده به میزبانی پاریس برگزار می شود. طبق قرعه کشی انجام شده، تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در گروه A با تیم های کانادا، هلند و فرانسه همگروه است.

محمدرضا دستیار سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران تاکید دارد که ایران می تواند از این رقابت ها سهمیه لازم برای ورود به پارالمپیک را به دست بیاورد. وی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تحلیل عملکرد شاگردانش در انتخابی پارالمپیک در مورد برنامه پیشنهادی‌اش برای حضور در مسابقات شانس مجدد نیز توضیح داد.

تمجید از تغییرات ایجاد شده در تیم مدعی استرالیا

این مربی با تاکید بر اینکه در آسیا چهار تیم ایران، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی تا کنون موفق به کسب سهمیه بازی های پارالمپیک شده اند، خاطرنشان کرد: استرالیا سال ها قهرمان پارالمپیک وجهان بود. این تیم اما مدتی کم فروغ شده بود تا اینکه برای مسابقات امسال کادر فنی خود را تقویت کرد. مربیان جدید از بازیکنان قدیمی مجدد برای حضور در اردو دعوت کردند. این بازیکنان در کنار نفرات جوان تر، ترکیب ایده آلی را تشکیل داده بودند.

با بی تجربگی مقابل استرالیا سهمیه نگرفتیم

وی تصریح کرد: با این حال استرالیا در دیدار مقدماتی برابر ژاپن در ثانیه های آخر موفق به کسب پیروزی شد. اتفاقی که مقابل ما هم افتاد. در دیدار مقدماتی در ثانیه های پایانی خطا کردیم تا جریان بازی را به نفع خود تغییر دهیم اما پنالتی که نصیب حریف شد به راحتی وارد سبد شد. در دیدار فینال هم ما در خیلی از دقایق جلو بودیم اما با بی تجربگی باختیم و سهمیه را از دست دادیم.

چالش‌های بسکتبال با ویلچر در انتخابی پارالمپیک/ فیزیوتراپ قرضی

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران با شکست برابر استرالیا از کسب سهمیه در مسابقات آسیا اقیانوسیه بازماند

مشکل ایران؛ شکست در ثانیه های آخر

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر با یادآوری اینکه تیمش در بازی های پاراآسیایی هم در ثانیه های آخر مقابل ژاپن متحمل شکست شد، خاطرنشان کرد: این شکست در ثانیه های آخر معضل تیم ما شده است. به قول همکارم (مربی تیم ملی) ما می بازیم چون بازیکنان مان تجربه ای از بازی دوستانه ندارند که از آن در شرایط تعیین کننده ثانیه های پایانی استفاده کنند.

لزوم دیدارهای بیشتر برای غلبه بر معضل عمده

دستیار تصریح کرد: بازیکنان ما با تیم های خوب و تاثیرگذار تا قبل از مسابقات رسمی رو در رو نمی شوند این در حالی است که هرچقدر میزان حضور در تورنمنت ها بیشتر باشد، احتمال شکست های اینچنینی در ثانیه های آخر کمتر می شود. ما در تایلند و در رقابت با استرالیا شانس کسب سهمیه داشتیم اما با بی تجربگی آن را از دست دادیم.

حریفان‌مان «خدم و حشم» زیادی داشتند

وی با بیان اینکه تیم های شرکت کننده در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه با «خدم و حشم» بسیار به تایلند آمده بودند، گفت: ورزش جهان اختصاصی شده است، آماده سازی در هر بخش با مربی متخصص انجام می شود. مانند گذشته نیست که سرمربی تیم مسئولیت همه موارد را داشته باشد. همه تیم ها نفرات کامل در اختیار داشتند در حالیکه ما در مرحله مقدماتی از فیزیوتراپ تایلند برای رسیدگی به وضعیت بازیکنان مان کمک گرفتیم.

شکستن ویلچر و قرض گرفتن فیزیوتراپ

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در این زمینه افزود: رقابت با استرالیا برای بازیکنان ما خیلی سنگین بود. در دیدار مقدماتی برابر این تیم سه ویلچر تیم ایران شکست و ۵ بازیکنمان هم با آسیب دیدگی جدی مواجه شدند. بهبود شرایط آنها با تمرین عادی حاصل نمی شد. به همین دلیل فیزیوتراپ به خدمت گرفتیم تا درمان شوند.

شگفتی مسابقات بودیم

دستیار با بیان اینکه تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه شگفتی بود، گفت: ما در پارالمپیک با ۴۰ اختلاف امتیاز به استرالیا باخته بودیم اما در این رقابت ها این اختلاف را به دو رساندیم. هه اذعان داشتند که تحول ایجاد شده در تیم ایران کاملا مشهود است.

شانس پارالمپیکی شدن‌مان در پاریس بالا است

وی با بیان اینکه کسب مجوز حضور در مسابقات شانس مجدد (پاریس) باعث شد شرمنده فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان نشویم، گفت: این رقابت ها (شانس مجدد) با حضور هشت تیم برگزار می شود و چهار تیم صاحب سهمیه می شوند. بنابراین شانس بالایی داریم که از این رقابت ها سهمیه لازم را به دست بیاوریم.

چالش‌های بسکتبال با ویلچر در انتخابی پارالمپیک/ فیزیوتراپ قرضی

بسکتبال با ویلچر ایران می تواند از حضور در مسابقات رپه شارژ پاریس سهمیه لازم برای پارالمپیک را به دست بیاورد

به استراحت مغزی نیاز دارم

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در مورد برنامه آماده سازی موردنظر خود برای حضور در مسابقات شانس مجدد گفت: فعلا لیگ داخلی در جریان است. برنامه این است که این رقابت ها تا پیش از ماه رمضان تمام شود. بنابراین برنامه آماده سازی ما به ماه رمضان موکول می شود. تا آن زمان خودم باید یک استراحت مغزی داشته باشم که به شدت نیازمندش هستم.

تشکیل اردو با سه برنامه پیشنهادی برای لژیونرها

دستیار با یادآوری اینکه از ترکیب اعزامی به تایلند ۷ نفر لژیونر بودند و ۵ بازیکن در لیگ داخل شرکت داشتند، تاکید کرد: با این اوصاف و با توجه به اینکه لژیونرها به تیم های باشگاهی خود ملحق می شوند، باید اردو را با همان ۵ بازیکن به علاوه چهار پنج بازیکن دیگر آغاز کنیم. در مورد لژیونرها هم سه برنامه داریم؛ یا آنها را به اردوی تهران دعوت کنیم که مشکلات خود را دارد، یا اردویی در ترکیه پیش بینی کنیم و آنجا از حضور لژیونرها بهره مند شویم یا هماهنگ شود که لژیونرها در پاریس به ترکیب تیم ملحق شوند.

بازیکنانی که هم نعمت هستند و هم معضل

وی تاکید کرد: در مجموع لژیونرهای بسکتبال با ویلچر هم نعمت هستند و هم معضل؛ تجربه آنها و آمادگی شان برای تیم ملی نعمت است اما معضل هستند از اینکه هماهنگی برای در اختیار داشتن شان خیلی سخت است به خصوص در مورد نفراتی که در ترکیه بازی می کنند. ترکیه سهمیه پارالمپیک را نگرفته و به همین دلیل لیگ خود را خیلی طولانی کرده است. چه بسا حتی برای مسابقات شانس مجدد هم در جذب لژیونرهای‌مان از ترکیه با چالش مواجه شویم.

انتقاد از برخورد سفارت ایران در تایلند

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در پایان نسبت به چگونگی برخورد و رفتار سفارت ایران در تایلند انتقاد کرد و گفت: حدود ۲۰ روز در تایلند بودیم اما هیچ سراغی از ما نگرفتند. برای دیدار مقدماتی با ژاپن خودمان از مسئولان سفارت ایران دعوت کردیم که به سالن بیایند اما وقتی ما از حریف عقب بودیم بدون خداحافظی و هیچ صحبت دیگری سالن را ترک کردند. این موضوع دلخوری زیادی میان ملی پوشان ایجاد کرد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا