اقتصادی

کاهش مصرف ۴۰ درصدی مشترکان تهرانی نسبت به مدت مشابه



به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در آئین رونمایی از طرح‌های مرکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکان شهر تهران و رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران گفت: در رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران اقدامات قابل توجهی در دستور کار قرار گرفت که یکی از مهمترین آنها مدیریت مصرف برق با بهره‌مندی از اطلاعات این رصدخانه است.

وزیر نیرو افزود: این امر موجب می‌شود از حداقل انرژی حداکثر استفاده را ببریم و از توان تولید نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با تحقق این مهم مشترکان به سمت بهترین و بهینه‌ترین مصرف هدایت می‌شوند، اضافه کرد: با اطلاعات دریافتی از این رصدخانه ملاحظه می‌شود از زمانی که ساعت کار ادارات تغییر یافت از زمان ظهر به بعد، بار مصرف برق ادارات کاهش یافت.

وی در همین رابطه تصریح کرد: با کنترل برق مصرفی ادارات، آن دسته از دستگاه‌هایی که مصرف برق خود را مدیریت می‌کنند قابل مشاهده و رصد هستند و به آن دسته از دستگاه‌هایی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند تذکر داده می‌شود.

محرابیان اضافه کرد: برای بخش اداری ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی‌صرفه‌جویی برق شده است که معادل سه نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی است.

وی ادامه داد: در بخش خانگی نیز با اجرای طرح الگوی کاهش مصرف در اثر پاداش صرفه‌جویی، ۲۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف پیش‌بینی شده است.

به گفته این مقام مسئول حدود ۴۰ درصد مشترکان توزیع شهر تهران در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش مصرف داشتند که مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: به هر میزان که هوا گرم‌تر شود پتانسیل صرفه‌جویی نیز افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود در روزها و ماه‌های پیش‌رو شاهده صرفه‌جویی بیشتر میزان مصرف برق مشترکان خانگی باشیم.

وی اضافه کرد: میزان دمای هوای کشور در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ تا ۶ درجه افزایش یافته، این در حالی است که کاهش مصرف قابل توجهی را شاهد هستیم.

محرابیان با بیان اینکه ۴۵ درصد مصارف برق تهران از طریق کنتورهای هوشمند به صورت برخط در رصدخانه درج می‌شود، ادامه داد: این الگوی خوبی برای مدیریت مصرف خواهد بود؛ البته ۱۰۰ درصد اطلاعات ادارات تهران از طریق کنتور هوشمند در این رصدخانه درج می‌شود.

وزیر نیرو ابراز خرسندی کرد که تا این لحظه، بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی هدف‌گذاری در بخش ادارات رخ داده است.

محرابیان درباره ناترازی موجود در صنعت برق کشور افزود: با ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق روبرو هستیم که با برنامه‌ریزی انجام شده و اجرای دقیق آن، مشکلات و موانع به حداقل می‌رسد و چنانچه همانند سال گذشته و یک ماهه خرداد، امسال شاهد همکاری بخش‌های مختلف باشیم با کمترین مشکل روبرو خواهیم شد.

محرابیان با اشاره به اینکه در بخش صنعت کشور میزان مصرف برق نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری یافته است به تشریح برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت برای مدیریت برق صنایع کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که سال گذشته افتاد این بود که بیش از ۱۳۰۰ مگاوات نیروگاه بخار را وارد مدار تولید کردیم، توضیح داد: امسال نیز پیش‌بینی شده همین میزان نیروگاه بخار ایجاد شود، نیروگاه بخار به افزایش راندمان کمک شایانی را می‌کند.

محرابیان توضیح داد: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و مدیریت مصرف گام دوم مدیریت ناترازی کشور به شمار می‌آید و از پتانسیل بالایی نیز برخوردار است.

وزیر نیرو درباره وضعیت آب پایتخت توضیح داد: آب تهران در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارد اما میزان مصرف آب افزایش یافته و درخواست می‌شود مشترکان مصرف خود را بهینه کنند و صرفه‌جویی داشته باشند.

محرابیان یادآور شد تصفیه‌خانه‌های تهران با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و سامانه‌های شرق و غرب در حال فعالیت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین خبرها از مذاکره با افغانستان نیز گفت: متأسفانه حقابه جمهوری اسلامی ایران رهاسازی نشده و بر اساس معاهده ۱۳۵۱ و تمام موازین بین‌المللی، ایران صاحب حق است اما این حق هنوز آزاد نشده و تأخیر قابل‌توجهی در آن رخ داده است، این در حالی است که وزارت نیرو برنامه‌های مفصلی را برای پایدارسازی آب منطقه سیستان و بلوچستان و مناطق تابعه آن پیش‌بینی کرده است و در کنار آن ایران حقابه خود را دائماً مطالبه می‌کند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا