بازار

مادربرد چیست؟ تعریف، انواع، اجزا و توابع

مادربرد یک برد مدار داخل کامپیوتر است که اجزای الکتریکی را ذخیره می کند و به آنها در برقراری ارتباط کمک می کند.

مادربرد یک برد مدار در داخل سیستم های محاسباتی همه منظوره از جمله رایانه های شخصی، تلویزیون های هوشمند، مانیتورهای هوشمند و سایر دستگاه های مشابه است که از ارتباط بین اجزای مختلف الکتریکی پشتیبانی می کند و اجزایی مانند CPU، حافظه و غیره را در خود جای می دهد.

معمولاً از فایبرگلاس و مس ساخته می شود.

این مقاله مادربرد را تعریف می کند و اجزا و عملکردهای آن را توضیح می دهد.

مادربرد چیست؟

مادربرد رایانه معمولاً بزرگترین برد مدار چاپی در شاسی دستگاه است. برق را توزیع می کند و ارتباط بین و به واحد پردازش مرکزی (CPU)، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و هر جزء دیگر از سخت افزار کامپیوتر را تسهیل می کند. طیف گسترده ای از مادربردها وجود دارد که هر کدام برای سازگاری با مدل و اندازه خاصی از رایانه در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که انواع مختلف پردازنده ها و حافظه ها برای عملکرد بهتر با انواع خاصی از مادربردها در نظر گرفته شده است، یافتن مادربردی که با هر نوع CPU و حافظه سازگار باشد، دشوار است. از سوی دیگر، هارد دیسک ها به طور کلی با طیف گسترده ای از مادربردها سازگار هستند و ممکن است با اکثر برندها و انواع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

ممکن است یک مادربرد کامپیوتر در داخل محفظه کامپیوتر پیدا شود، که نقطه اتصال اکثر عناصر و لوازم جانبی کامپیوتر است. وقتی صحبت از کامپیوترهای برج به میان می‌آید، ممکن است به دنبال یک مادربرد در سمت راست یا چپ برج بگردید. برد مدار مهم ترین است.

اولین مادربردهای رایانه های شخصی شامل قطعات واقعی نسبتاً کمتری بودند. تنها یک CPU و برخی از پورت های کارت در اولین مادربرد PC IBM گنجانده شده بود. کاربران اجزای مختلفی از جمله حافظه و کنترل‌کننده‌های درایوهای فلاپی را در اسلات‌های ارائه شده قرار می‌دهند.

Compaq اولین شرکتی بود که از مادربردی استفاده کرد که بر اساس طراحی ایجاد شده توسط IBM نبود. معماری جدید از یک CPU ساخته شده توسط اینتل استفاده می کند. هنگامی که فروش Compaq شروع به افزایش کرد، سایر مشاغل به سرعت از این روند پیروی کردند، حتی اگر چندین شرکت در این صنعت معتقد بودند که این یک حرکت خطرناک است.

اما در دهه 1990، اینتل سهم غالبی از بازار مادربردهای کامپیوترهای شخصی را در اختیار داشت. Asus، Gigabyte Technology و Micro-Star International (MSI) سه شرکت تاثیرگذار در این صنعت هستند. با این حال، اینتل همچنان یکی از ده تولید کننده برتر مادربرد در جهان است، حتی اگر ایسوس اکنون بزرگترین سازنده مادربرد در این سیاره است.

خدمات ما در شهر تهران را بررسی کنید.

انواع مادربرد

برای درک اینکه مادربردها چیست و چه کار می کنند، ابتدا باید انواع و مشخصات آنها را بررسی کنیم.

1. مادربرد با فناوری پیشرفته (AT).

این مادربردها به دلیل ابعاد فیزیکی بزرگترشان (که در صدم میلی متر قابل اندازه گیری است)، با کامپیوترهایی که در دسته دسکتاپ های کوچکتر قرار می گیرند، به درستی کار نمی کنند. اندازه فیزیکی بزرگتر نصب درایورهای سخت افزاری جدید را دشوارتر می کند.

اتصالات برق در این مادربردها به صورت سوکت و دوشاخه با شش شاخ می باشد. به دلیل دشواری در تشخیص این اتصالات برق، کاربران اغلب هنگام تلاش برای اتصال و راه اندازی آنها با مشکلاتی مواجه می شوند. در دهه 1980، مادربردهایی از این نوع بسیار محبوب بودند و تا دهه 2000 به تولید ادامه دادند.

2. مادربرد استاندارد ATX

ATX یک نسخه پیشرفته از مادربرد AT است که اینتل در دهه 1990 ایجاد کرد. نام آن به معنای «فناوری پیشرفته توسعه یافته» است و حروف اول آن مخفف «فناوری پیشرفته» است. برخلاف AT، بسیار فشرده تر است و امکان تعویض اجزای مرتبط را فراهم می کند. عناصر اتصال شاهد پیشرفت و توسعه قابل توجهی بوده است.

3. مادربرد Micro ATX

طول و عرض این مادربردها که بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود نیز ۲۴۴ میلی‌متر است (متریک‌های اندازه بر اساس سازنده متفاوت است). این مادربرد دارای پورت ها و اسلات های کمتری نسبت به برد استاندارد ATX است.

کاربرانی که خواهان اتصالات بیش از حد و ارتقاءهای بعدی نیستند، مانند افزودن رم بیشتر، یک GPU اضافی، یا سایر کارتهای اتصال با اجزای جانبی (PCI)، برای این نوع مادربرد بهتر از سایرین مناسب هستند.

این مادربرد در هر صورت ممکن است با فضای کافی برای قرار دادن 244 میلی متر در 244 میلی متر نصب شود. همچنین می توان آن را در کیس های بزرگتر که با مادربردهای استاندارد ATX یا eXTENDED ATX سازگار است نصب کرد.

4. مادربرد ATX توسعه یافته

ابعاد این مادربرد 344 میلیمتر در 330 میلیمتر است (ابعاد با سازندگان مختلف متفاوت خواهد بود). این مادربرد از یک یا دو پیکربندی CPU پشتیبانی می کند و تا هشت اسلات رم دارد.

علاوه بر این، تعداد بیشتری از PCIe (که e برای Express است) و اسلات PCI است که ممکن است برای افزودن کارت‌های PCI برای طیف وسیعی از برنامه‌ها استفاده شود. ایستگاه های کاری و سرورها هر دو قادر به استفاده از این نرم افزار هستند. در تمام مادربردهای eATX فضای کافی وجود دارد و به لطف فضای قابل توجهی که برای جریان هوا و اتصال قطعات مختلف در نظر گرفته شده است، آنها را برای کامپیوترهای رومیزی ایده آل می کند.

5. مادربرد Flex ATX

این بردهای اصلی ATX Form Factor از محبوبیت مشابهی با همتایان ATX Form Factor خود برخوردار نیستند. آنها در خانواده ATX هستند که جمع و جورترین در نظر گرفته می شوند. آنها به گونه ای طراحی شده بودند که کمترین فضا را اشغال کنند و دارای حداقل قیمت بودند. Flex ATX اصلاحی از mini ATX است که اینتل بین سال‌های 1999-2000 ایجاد کرد. این یک استاندارد مادربرد است.

6. مادربرد کم مشخصات EXtended (LPX).

در مقایسه با تکرارهای قبلی، این دو پیشرفت قابل توجه دارد. اولین تغییر این بود که پورت های خروجی و ورودی به پشت دستگاه منتقل شدند و تغییر دوم اضافه شدن کارت رایزر بود که دستگاه را قادر می سازد اسلات های اضافی داشته باشد و اتصال قطعات را آسان تر می کند.

پیاده سازی برخی از این قابلیت ها در مادربرد AT وجود دارد. اشکال اصلی این برد این است که هیچ پورت گرافیکی شتاب (AGP) ندارد و در نتیجه به PCI متصل می شود که مستقیماً ساخته می شود. بردهای توسعه یافته جدید با مشخصات پایین (NLX) جایی هستند که مشکلات موجود در این مادربردها برطرف شده است.

7. مادربرد BTX

فناوری متوازن توسعه یافته، که به اختصار BTX نامیده می شود، یک استراتژی است که برای برآورده ساختن الزامات فناوری های نوظهور، که مستلزم افزایش مصرف انرژی و در نتیجه تولید گرمای بیشتر است، توسعه یافته است. در اواسط دهه 2000، اینتل تولید آینده بردهای BTX را متوقف کرد تا بر روی CPUهای کم مصرف متمرکز شود.

8. مادربرد Pico BTX

با توجه به اندازه کوچک آنها در مقایسه با یک مادربرد معمولی ، این بردها Pico نامیده می شوند. حتی اگر نیمه بالایی BTX مشترک است، از دو اسلات توسعه پشتیبانی می شود. از ویژگی های متمایز آن می توان به کارت های نیم قد یا رایزر اشاره کرد و برای رفع نیازهای برنامه های دیجیتال طراحی شده است.

9. مادربرد Mini ITX

توجه به این نکته ضروری است که هیچ نسخه معمولی از مادربرد توسعه یافته فناوری اطلاعات (ITX) وجود ندارد. در جای خود، مادربرد به شکل فشرده تری نسبت به تکرارهای قبلی کوچک شده است. در دهه 2000 ساخته شد و ابعاد آن 17 در 17 سانتی متر است.

به دلیل کاهش مصرف انرژی و قابلیت خنک‌سازی سریع‌تر، عمدتاً در رایانه‌هایی با ضریب فرم کوچک (SFF) استفاده می‌شود. با توجه به اینکه نویز فن نسبتاً پایینی دارد، مادربرد مادربردی است که بیشتر برای استفاده در سیستم های سینمای خانگی توصیه می شود زیرا عملکرد کلی سیستم را افزایش می دهد.

10. مادربرد Mini STX

نام Intel 5×5 در ابتدا به مادربردی که اکنون با نام Mini-STX شناخته می شود، مخفف mini socket technology گسترش یافته بود. اگرچه این مادربرد در سال 2015 معرفی شد، اما ابعاد آن 147 میلی متر در 140 میلی متر است. این به طول 5.8 اینچ و عرض 5.5 اینچ تبدیل می شود. از این رو، نام 5×5 نسبتا گمراه کننده است.

برد Mini-STX از جلو به عقب 7 میلی متر بلندتر است که آن را تا حدودی مستطیل شکل می کند. این در تضاد با شکل سایر تخته های فرم فاکتور کوچک است، مانند واحد بعدی محاسبات (NUC) یا مینی ITX، که مربع هستند.

مادربرد چگونه کار می کند؟

هنگامی که رایانه خود را روشن می کنید، منبع تغذیه برق را به مادربرد منتقل می کند تا توسط رایانه استفاده شود. داده ها بین اجزای چیپست از طریق گذرگاه های داده منتقل می شوند و بین بخش های پل جنوبی و پل شمالی حرکت می کنند.

اتصالات داده به CPU، RAM یا PCIe از طریق مؤلفه Northbridge انجام می شود. عملیات انجام شده توسط RAM ابتدا توسط CPU به عنوان خروجی پس از اینکه RAM شروع به تحویل ورودی به CPU کرد، تفسیر می شود. پس از نوشتن در PCIe، داده ها بر اساس نوع کارتی که دارید یا کپی می شوند یا به کارت توسعه منتقل می شوند.

اتصال داده به سیستم اصلی ورودی/خروجی (BIOS)، گذرگاه سریال جهانی (USB)، پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA) و گذرگاه PCI توسط مؤلفه Southbridge مدیریت می‌شوند. کامپیوتر شما می تواند به دلیل سیگنال های ارسال شده به BIOS راه اندازی شود، و داده های ارسال شده به SATA، درایوهای نوری، هارد دیسک و حالت جامد شما را “بیدار” می کند. کارت گرافیک، کارت شبکه و کارت صدا از اطلاعات ذخیره شده در SATA انرژی دریافت می کنند.

اجزای باقی مانده از طریق یک سیگنال الکتریکی، که به عنوان یک هاب برای آنها عمل می کند، تعامل دارند. این گذرگاه‌های داده از طریق عناصر پل شمالی یا پل جنوبی میکروچیپ عبور می‌کنند، که سپس به اجزای دیگر مانند CPU، RAM، PCI و PCIe و سایر عناصر منشعب می‌شوند.

اطلاعات ارسال شده از طریق گذرگاه ها با استفاده از یک زبان برنامه نویسی (1 و 0) کدگذاری می شود. هنگامی که سیگنالی از یکی از اجزای آن به مادربرد ارسال می شود، مادربرد آن را پردازش می کند و آن را به زبانی ترجمه می کند که دیگر مؤلفه می تواند آن را درک کند. در اکثر سیستم های محاسباتی امروزی، همه اینها در یک ثانیه اتفاق می افتد و تقریباً هیچ تاخیری بین ورودی و خروجی وجود ندارد.

12 جزء کلیدی یک مادربرد

اجزای اصلی یک مادربرد به شرح زیر است:

اجزای یک مادربرد 1. کانکتورهای ماوس و صفحه کلید

مادربردهای کامپیوتری باید دارای دو کانکتور مجزا باشند که به کاربران امکان اتصال موس و کیبورد خارجی خود را بدهد. این کانکتورها وظیفه ارسال دستورالعمل ها و دریافت پاسخ ها از کامپیوتر را بر عهده دارند. دو کانکتور صفحه کلید و ماوس، PS/2 و USB وجود دارد. پورت personal system/2(PS/2) یک پلاگین mini-DIN است که شامل شش پین است و ماوس یا صفحه کلید را به یک کامپیوتر سازگار با IBM متصل می کند. سایر رایانه ها از پورت USB برای اتصال ماوس یا صفحه کلید استفاده می کنند.

2. گذرگاه سریال جهانی (USB)

USB یک رابط کامپیوتری است که رایانه ها را به دستگاه های دیگر مانند تلفن متصل می کند. پورت USB بخش مهمی از مادربرد است که به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه‌های جانبی خارجی مانند چاپگر، اسکنر و درایوهای قلم را به رایانه متصل کنند. علاوه بر این، کاربران را قادر می سازد تا داده ها را بین دستگاه و رایانه انتقال دهند. یک پورت USB به کاربران اجازه می دهد تا دستگاه های جانبی را بدون راه اندازی مجدد سیستم متصل کنند. انواع USB عبارتند از USB-A، USB-B، USB-mini، micro-USB، USB-C و USB-3.

3. CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) معمولاً به عنوان مغز رایانه شناخته می شود. CPU تمام عملکردهای یک کامپیوتر را کنترل می کند. CPU ها به شکل فاکتورهای مختلفی در دسترس هستند که هر کدام به یک اسلات خاص روی مادربرد نیاز دارند. یک CPU می تواند شامل یک یا چند هسته باشد. یک CPU با یک هسته تنها می تواند یک کار را در یک زمان انجام دهد، در حالی که آنهایی که چندین هسته دارند می توانند چندین کار را به طور همزمان انجام دهند.

4. حافظه رم

اسلات های رم، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) را به مادربرد متصل می کنند. RAM به رایانه اجازه می دهد تا به طور موقت فایل ها و برنامه هایی را که CPU به آنها دسترسی دارد ذخیره کند. کامپیوترهایی با ظرفیت رم بیشتر می‌توانند فایل‌ها و برنامه‌های بزرگ‌تری را نگهداری و پردازش کنند، بنابراین عملکرد را افزایش می‌دهند. با این حال، محتویات RAM هنگامی که رایانه خاموش می شود، پاک می شود. یک کامپیوتر معمولا دارای دو اسلات RAM است. با این حال، برخی از کامپیوترها تا چهار اسلات RAM در مادربرد دارند تا حافظه موجود را افزایش دهند.

5. سیستم ورودی/خروجی اولیه (BIOS).

BIOS حاوی سیستم عامل مادربرد است. این شامل دستورالعمل هایی در مورد آنچه باید هنگام روشن شدن رایانه انجام شود، است. مسئول اولیه سازی اجزای سخت افزاری و بارگذاری سیستم عامل کامپیوتر است. BIOS همچنین به سیستم عامل رایانه اجازه می دهد تا با دستگاه های ورودی و خروجی مانند ماوس و صفحه کلید تعامل داشته باشد و پاسخ دهد.

در برخی از مادربردها، بایوس قدیمی با رابط سفت‌افزار توسعه‌پذیر مدرن (EFI) یا رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه (UEFI) جایگزین می‌شود. UEFI و EFI به رایانه اجازه می‌دهند سریع‌تر بوت شود، ابزارهای تشخیصی و تعمیر بیشتری را فراهم می‌کنند و رابط کارآمدتری بین سیستم عامل و اجزای رایانه فراهم می‌کنند.

6. چیپست ها

چیپ‌ست‌های یک کامپیوتر نحوه تعامل سخت‌افزار و اتوبوس‌های کامپیوتر با CPU و سایر اجزا را کنترل می‌کنند. چیپست ها همچنین میزان حافظه ای که کاربران می توانند به مادربرد اضافه کنند و نوع کانکتورهایی که مادربرد می تواند داشته باشد را تعیین می کند.

اولین نوع چیپست، چیپست پل شمالی است. پل شمالی سرعت ارتباط CPU با قطعات را مدیریت می کند. همچنین پردازنده، اسلات ویدئویی AGP و رم را کنترل می کند.

دومین نوع چیپست، چیپست Southbridge است. چیپست Southbridge بقیه اجزای متصل به کامپیوتر از جمله ارتباط بین پردازنده و درگاه های توسعه مانند پورت های USB و کارت های صدا را کنترل می کند.

7. فن های خنک کننده

گرمای تولید شده هنگام عبور جریان الکتریکی بین اجزاء می تواند باعث کند کامپیوتر کار کند. اگر حرارت بیش از حد باقی بماند و کنترل نشود، می تواند به اجزای کامپیوتر آسیب برساند. بنابراین، یک کامپیوتر زمانی که خنک نگه داشته شود عملکرد بهتری دارد. فن های خنک کننده جریان هوا را افزایش می دهند که به حذف گرما از رایانه کمک می کند. برخی از عناصر مانند کارت های آداپتور ویدئویی دارای فن های خنک کننده اختصاصی هستند.

8. کارت های آداپتور و شکاف های توسعه

کارت‌های آداپتور در مادربرد ادغام شده‌اند تا عملکرد رایانه را افزایش دهند. به عنوان مثال می توان به آداپتورهای صوتی و تصویری اشاره کرد. اسلات های توسعه به کاربران امکان نصب کارت های آداپتور سازگار را می دهند. نمونه‌هایی از اسلات‌های توسعه عبارتند از شیار اتصال اجزای جانبی (PCI)، اسلات AGP (که امکان قرار دادن کارت‌های ویدئویی را امکان‌پذیر می‌کند)، اسلات گذرگاه سریال PCI Express و شکاف توسعه‌یافته PCI.

9. باتری CMOS

باتری CMOS یک باتری گرد کوچک است که روی مادربرد هر کامپیوتری وجود دارد. انرژی را برای تراشه نیمه هادی اکسید فلزی (CMOS) تامین می کند. تراشه CMOS اطلاعات بایوس و تنظیمات کامپیوتر را حتی در صورت خاموش بودن ذخیره می کند. باتری CMOS به کاربران این امکان را می دهد که هر بار که رایانه خود را روشن می کنند، از تنظیم مجدد تنظیمات BIOS، مانند تنظیمات بوت، تاریخ و زمان صرفنظر کنند.

10. وسایل ذخیره سازی

درایوهای ذخیره سازی داده ها را به طور دائم ذخیره می کنند یا داده ها را از یک دیسک رسانه بازیابی می کنند. دستگاه‌های ذخیره‌سازی را می‌توان به‌عنوان درایوهای سخت یا درایوهای جداشدنی که می‌توانند از طریق درگاه‌های USB به رایانه متصل شوند، در رایانه نصب کرد. درایوهای دیسک سخت (HDD) یا درایوهای حالت جامد (SSD) درایوهای ذخیره سازی اولیه رایانه ها هستند. کامپیوترهای دارای SSD وظایف را بسیار سریعتر انجام می دهند و عملکرد بهتری نسبت به هارد دیسک دارند. کاربران همچنین می توانند از درایوهای نوری مانند دیسک های فشرده برای ذخیره اطلاعات استفاده کنند.

11. کانکتورهای پنل جلو

کانکتورهای پنل جلویی چراغ های دیود ساطع کننده نور (LED) در جلوی کیس را به هارد دیسک، دکمه پاور، دکمه تنظیم مجدد و بلندگوی داخلی برای آزمایش وصل می کنند. برخی از دستگاه های USB و صوتی نیز دارای چراغ های LED هستند.

این کانکتورهای پنل جلویی معمولاً به پین های کوچک روی مادربرد وصل می شوند. اگرچه پین ها گروه بندی شده و دارای کد رنگی هستند، ساختار چیدمان آنها بسته به مدل مادربرد متفاوت است.

12. کانکتور برق

کانکتور برق منبع برق را برای کامپیوتر فراهم می کند تا مطابق با هدف کار کند. کانکتور منبع تغذیه دارای 20 پین است و برق AC 110 ولت را به برق +/-12-ولت، +/-5-ولت و 3.3 ولت جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند.

توابع یک مادربرد

هفت عملکرد مادربرد به شرح زیر است:

1. جریان داده را مدیریت می کند

جزء BIOS مادربرد تضمین می کند که سیستم عامل به خوبی با دستگاه های ورودی و خروجی مانند صفحه کلید و ماوس برای پردازش دستورالعمل ها تعامل دارد. این تضمین می کند که داده های ارسال شده به رایانه همانطور که انتظار می رود برای انجام هدف مورد نظر حرکت می کنند. همچنین جریان داده را از طریق پورت های USB خود مدیریت می کند و امکان انتقال داده بین دستگاه ها را فراهم می کند. علاوه بر این، تضمین می‌کند که پردازنده می‌تواند به اطلاعات RAM برای افزایش کارایی دسترسی داشته باشد.

2. منابع را حفظ می کند

مادربرد با اتصال تمام اتصالات کامپیوتری در زمان، انرژی و هزینه مصرف کنندگان صرفه جویی می کند. مادربرد بستری را فراهم می‌کند که سازندگان می‌توانند تمام اجزای لازم را برای اطمینان از عملکرد رایانه به آن متصل کنند. بنابراین، در زمان و انرژی مصرف کنندگان صرفه جویی می شود زیرا آنها مجبور نیستند قطعات مختلف را به صورت دستی مونتاژ و متصل کنند. علاوه بر این، جمع آوری تک تک اجزا می تواند پرهزینه باشد زیرا مصرف کنندگان مجبور به متحمل شدن هزینه های حمل و نقل اضافی و سایر هزینه های متفرقه می شوند.

3. توزیع برق را بهینه می کند

مادربرد برق را به طور بهینه تامین و توزیع می کند. کامپیوترها برای کار کردن به برق نیاز دارند. مادربرد دارای یک دوشاخه اتصال دهنده برق است که کامپیوتر را به منبع برق متصل می کند و آن را به نوعی برق تبدیل می کند که کامپیوتر می تواند از آن استفاده کند. پس از آن، مادربرد اطمینان حاصل می کند که جریان الکتریکی به طور بهینه در اجزای مختلف سیستم توزیع می شود.

مادربرد دارای یک فناوری مدار مجتمع با اتصالات از پیش تعریف شده است که تضمین می کند هر عنصر قدرت لازم را دریافت می کند. علاوه بر این، مدارها تضمین می‌کنند که انرژی کمتری مصرف می‌شود تا کامپیوتر به ماشینی با انرژی کارآمد تبدیل شود.

4. ارتباطات را پیش می برد

مادربرد ارتباط بین اجزای مختلف را آسان تر می کند. برای اینکه رایانه بتواند مجموعه ای از دستورالعمل ها را پردازش کند، گاهی اوقات ممکن است نیاز به چندین مؤلفه برای برقراری ارتباط و کار با هم برای تکمیل کار باشد. در چنین سناریوهایی، مادربرد برای برقراری ارتباط بین این قطعات به فناوری مدار خود متکی است. مادربرد همچنین ممکن است برای تعامل با سیستم عامل رایانه به برخی از اجزای آن مانند CPU، BIOS، درگاه‌های توسعه و پورت‌های USB وابسته باشد.

5. عملکرد را افزایش می دهد

مادربرد توانایی های کامپیوتر را افزایش می دهد. مادربردها اغلب قابلیت های یک کامپیوتر را تغییر می دهند. به عنوان مثال، آنها دارای ویژگی ها و عملکردهای اضافی هستند، مانند قابلیت های صوتی و تصویری داخلی که می تواند خروجی رایانه را افزایش دهد. مادربردها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند دستگاه‌های جانبی مانند چاپگر را به هم متصل کنند و رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای اضافی مانند چاپ اسناد را انجام دهند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند قطعات مادربرد کارخانه‌ای مانند اسلات‌های حافظه یا دیسک‌های سخت را گسترش داده و ارتقا دهند تا قابلیت‌های رایانه‌های خود را افزایش دهند.

6. قابلیت اطمینان را بهبود می بخشد

یک مادربرد خوب، قابلیت اطمینان کلی کامپیوتر را افزایش می دهد. یک مادربرد با کیفیت بالا، پایه ای پایدار برای کارکرد اجزای آن فراهم می کند. یک مادربرد خوب خنک کننده مناسبی دارد و فناوری مدار مجتمع آن در جای خود تنظیم شده است. این عوامل آن را قادر می‌سازد تا با اطمینان از اینکه هر عنصر مطابق انتظار عمل می‌کند و با اجزای دیگر ارتباط برقرار می‌کند، سخت‌افزار رایانه را به طور مؤثر کنترل کند. یک کامپیوتر قابل اعتماد وظایف را به نحو احسن انجام می دهد و بنابراین تجربه کاربر را افزایش می دهد.

7. بهره وری را قادر می سازد

مادربرد، تلاش های تکراری را کاهش می دهد و کار را برای کاربران کامپیوتر ساده می کند. در حالی که کامپیوترهای سنتی با بایوس از قبل نصب شده بودند، کامپیوترهای مدرن با EFI و UEFI از قبل نصب شده اند. BIOS، EFI و UEFI کامپیوترها را قادر می‌سازند بدون نیاز به پیکربندی مجدد تنظیمات اولیه، زمان و تاریخ، بوت شوند. آنها همچنین سیستم عامل را در حافظه بارگذاری می کنند. بنابراین، این اجزای مادربرد به کاربران این امکان را می دهد که روی سایر وظایف سازنده تمرکز کنند.

نتیجه گیری

مادربردها آنقدر بخش ضروری سیستم‌های محاسباتی هستند که حتی مدل‌های مینیاتوری مانند رزبری پای نیز یکی از آن‌ها را دارند. آنها کل کار رایانه را با اجازه دادن به سایر بخش ها (CPU، درایورها، پورت ها و غیره) با یکدیگر در ارتباط می کنند. ساخت و جایگزینی یک مادربرد قدرتمند نیز گران است و یکی از بادوام ترین اجزای رایانه شخصی است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا