سیاسی

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی


به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست – ۴۹ روز تا انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقی است و فرایندها و رویه‌های قانونی و مرسوم برگزاری یک انتخابات با شکوه، به طور کامل به جریان افتاده است. در همین راستا و بنابر اظهارات اخیر «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، زمان ثبت اعتراض داوطلبان ردصلاحیت‌شده در سامانه «داوطلب» به پایان رسیده و به معترضین، چشم امید به تأیید صلاحیت توسط این شورا دارند.

به موازات در جریان‌بودن فرایندها و رویه‌های قانونی و مرسوم انتخاباتی، فضای سیاسی کشور نیز رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است و تمامی جناح‌ها و طیف‌های سیاسی، رفته‌رفته تصمیمات و تدابیر نهایی خود برای نوع کنش‌گری انتخاباتی و چگونگی ارائه لیست‌های انتخاباتی را اتخاذ می‌کنند.

در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارائه می‌کنیم. این شما و این بخش دوم از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».

اصولگرایان حتماً به لیست واحد خواهند رسید

حجت‌الاسلام «حسین ابراهیمی» عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز چندی پیش در مصاحبه‌ای با اشاره به سرنوشت انتخاباتی اصولگرایان در اسفند پیش رو، تصریح کرد: «البته من معتقدم که چَک و چانه قبل از انتخابات همواره بوده و برخی از جریانات ممکن است لیست جدا بدهند اما در نهایت نتیجه‌ای که میان جامعه روحانیت و اصولگرایان حاصل می‌شود لیست واحد خواهد بود».

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: «از آنجایی که همه اصولگرایان معتقد به اسلام، ولایت فقیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی، توصیه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند و خط مشی‌شان نیز بر همین اساس است، حتماً به لیست واحد خواهند رسید، ضمن آنکه تا انتخابات زمان کمی باقی مانده است و اگر بحث و اختلاف نظری هم وجود داشته باشد با مذاکره، صحبت و توصیه برخی از شخصیت‌ها در جریان اصولگرایی قابل رفع خواهد بود».

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

شعار و راهبرد «شریان» اعلام شد

«شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» موسوم به «شریان» در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت از فعالان سیاسی و احزاب همسو به این تشکل سیاسی جهت حضور و نقش‌آفرینی در آوردگاه ۱۱ اسفندماه اعلام کرد: «از احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های انقلابی که از لحاظ گفتمانی خود را همسو با مرامنامه شریان می‌دانند، دعوت می‌کنیم به این جبهه بپیوندند تا با شعار و راهبرد تشکیل مجلس قوی با پیشرفت، بصیرت، مقاومت و تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات، انرژی و نگاه جوانان و پویایی و تدبیر مجربان در خانه ملت تبلور پیدا کند، مسیر تحول هموارتر شده و متناسب با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، شرایط به نفع مردم تغییر کند».

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

موضع‌گیری‌های انتخاباتی «حسن روحانی» روی دور تند

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق کشورمان ماه‌هاست که بسامد مواضع سیاسی خود را افزایش داده و این روند، طی هفته‌های اخیر شدت بیشتری نیز به خود گرفته است. وی اخیراً در دیدار جمعی از فرهنگیان، به سخنانش رنگ و صِبغه انتخاباتی داد و گفت که «دو نوع می‌توان به شرایط حاکم اعتراض کرد. یک راه این است که در انتخابات شرکت نکنیم اما این راه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. راه بهتر این است که پای صندوق رأی برویم و به فردی که به شرایط امروز معترض است، رأی دهیم. رأی اعتراضی بهتر از رأی‌ندادن است. مشکلات ما در نهایت باید با صندوق رأی حل شود، راه دیگری نداریم». روحانی این اظهارات را به نوعی دیگر در مراسم سالگرد درگذشت «هاشمی رفسنجانی» که دیروز در جماران برگزار شد، تکرار کرد.

البته روحانی در شرایطی خود را معترض به شرایط حاکم و دولت مستقر نشان می‌دهد که طبق گفته «نصرالله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، ۲ پرونده با ۷۰۰ هزار شکایت مردمی از حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق با محوریت شکایاتی در خصوص مشکلات بورس و مداخلات ارزی، به دادستانی ارسال شده است؛ همچنین بنا بر آمار سال ۱۴۰۰، حسن روحانی خزانه را با کسری بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل دولت رئیسی داد.

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با «مقام سابق دولتی» با یک شعار خاص!

بر اساس شنیده‌ها و مطالب منتشره در برخی رسانه‌ها «محمدرضا غلامرضا» معاون سیاسی پیشین وزیر کشور به همراه «علی‌اکبر رائفی‌پور» قصد ارائه لیست برای انتخابات مجلس دوازدهم دارند.

«غلامرضا» معاون سیاسی پیشین وزیر کشور در مردادماه سال جاری و پس از اعتراض تعدادی از نمایندگان به بخشنامه صادره از ناحیه وی، مجبور به کناره‌گیری از دولت شد.

نمایندگان مجلس مشخصاً به بند ۴ بخشنامه مزبور ایراد داشتند؛ بندی که تصریح می‌داشت «فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار، در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوء‌برداشت، نسبت به عدم همراهی و معیّت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند».

پس از برکناری «غلامرضا» از معاونت سیاسی وزارت کشور، «احسان صالحی» دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، تغییر او را فداکاری و از خودگذشتگی دولت دانست.

از طرف دیگر گفتنی است که کنش انتخاباتی رائفی‌پور، از ماه‌ها قبل آغاز شده و صفحات مجازی منتسب به وی با هشتگ «این بار فرق می‌کند» مشغول به فعالیت هستند.

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

ائتلاف حزب «کارگزاران سازندگی» با برخی طیف‌های اصلاح‌طلب

«علی‌محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از امکان ائتلاف حزب متبوعش با احزاب «اعتدال و توسعه»، «ندا» و «اعتماد ملی» برای انتخابات مجلس خبر داده است. این اعلام آمادگی‌های گاه و بی‌گاهِ کارگزارانی‌ها برای مشارکت و ائتلاف انتخاباتی، با تکدر خاطر برخی عناصر و طیف‌های تحریم‌طلب و رادیکال جبهه اصلاحات همراه شده است.

چندی پیش، «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگو با «هم‌میهن» اعلام کرد که «مشارکت مشروط در انتخابات در جبهه اصلاحات در دستور کار است و ما به عنوان حزب کارگزاران طرفدار این نظر هستیم»؛ هنوز ساعتی از این اظهارات دبیرکل کارگزاران نگذشته بود که «آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات به این سخنان او واکنشی تقابل‌گونه نشان داد و در صفحه مجازی خود نوشت: «مواضع جبهه اصلاحات ایران از طریق سخنگو یا بیانیه‌های رسمی منتشر می‌شود و نظرات دیگری که از طرف برخی از احزاب یا فعالان سیاسی منتشر می‌شود، نظر و موضع این تشکیلات نیست».

اصلاح‌طلبان در تهران، لیست می‌دهند

«اسماعیل دوستی» عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» و کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات مجلس با بیان اینکه در حال رایزنی با مجموعه‌های مردمی، اقشار، اصناف و جریان‌های سیاسی برای انتخابات هستیم، گفت: «با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأیید صلاحیت شدند و تخصص کاری یا تجربه مدیریتی دارند و یا جزو نمایندگان ادوار هستند، برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت‌وگو هستیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو و رایزنی با شخصیت‌هایی همچون «محمدباقر نوبخت» و «علی مطهری» درباره لیست تهران را نیز رد نکرده است.

گفتنی است، با وجود تلاش‌های پشت پرده اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ارائه «لیست مشترک قدرتمند» در تهران و سایر شهرهای بزرگ، راهبرد این دو جریان آن است که خود را در ظاهر، نسبت به انتخابات بی رغبت و ناامید نشان بدهند و حتی مدعی ندادن «لیست کامل» شوند. به زعم این دو جریان، ابراز ناامیدی و سپس ارائه غیر منتظره لیست مشترک، می‌تواند «بدنه رأی» آن‌ها را دچار «شوک» کرده و به حضور پای صندوق‌های رأی، مجاب سازد.

حمایت «پزشکیان» از «لاریجانی» و «مطهری»؟

«مسعود پزشکیان» چهره شاخص اصلاح‌طلب اخیراً در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حمایتش از لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در تهران، وجود دارد، گفته است: «نمی‌دانم، ابتدا باید افراد لیست را ببینم و بعد بتوانم قضاوت کنم».

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

بازگشت به اسفند ۹۸ با «فهرست یاران هاشمی»

اگرچه در ظاهر بین سران جبهه اصلاحات برای حضور یا عدم حضور در انتخابات، دودستگی مشاهده می‌شود اما خبرهای ضد و نقیضی از لیست‌بندی‌ها و حضور اصلاح‌طلبان در لیست‌های مختلف درز یافته است؛ حتی گفته می‌شود «محسن هاشمی» رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، به دنبال بالا آوردن لیست «یاران هاشمی» در تهران است. بازی انتخاباتی با اسم هاشمی رفسنجانی، البته در جریان اصلاحات مسبوق به سابقه است.

فهرست موسوم به «یاران هاشمی» اولین بار با حمایت جدی حزب کارگزاران سازندگی و مشارکت احزابی نظیر اعتدال و توسعه، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، ندای ایرانیان و… در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه ۹۸ به سرلیستی «مجید انصاری» در تهران ارائه شد که رأی نیاورد و در رقابت با لیست موسوم به ایران سربلند (لیست اصولگرایان) شکست خورد. تصویر زیر مربوط به صفحه اول «روزنامه سازندگی» ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم است.

هم‌نشینی «سخنران مشهور» با مقام سابق دولتی

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا