اجتماعی

مردم در مراجعه به دستگاه قضا باید مطمئن شوند که عدالت اجرا می‌شود



به گزارش خبرنگار قضائی مهر حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضائیه و رئیس قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین وسیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری امروز (اول تیرماه) با حضور در برنامه صف اول عملکرد قرارگاه در اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب را تشریح کرد.

معاون اول قوه‌قضاییه در این برنامه بیان کرد: هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی برای پاسخ دادن به سوالات است.

وی گفت: براساس قانون جمهوری اسلامی ایران ۵ وظیفه برای دستگاه قضائی تعریف شده که در سند تحول قضائی این وظایف تدوین شده است.

معاون اول قوه‌قضاییه بیان کرد: مردم زمانی که به دستگاه قضائی مراجعه می‌کنن باید مطمئن شوند که با عدالت با آن‌ها برخورد می‌شود.برای رسیدن به این هدف فاصله داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق گفت: یکی از مسائل مهمی که در دستگاه قضائی به دنبال آن هستیم مسئله قضا زدایی است و برای بسیاری از موضوعات نیازی به مراجعه به دادگاه نیست. به عنوان مثال در تصادفات رانندگی نیازی به مراجعه به دادگستری نیست و اگر کمیسیونی برای رسیدگی به این پرونده باشد حجم زیادی از پرونده‌ها در دادگستری کاهش می‌یابد.

وی افزود: لایحه قضازادیی به مجلس ارسال شده است و اگر این لایحه به قانون تبدیل و اجرا شود حدود یک چهارم پرونده‌ها دستگاه قضائی کاهش می‌یابد.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: آئین دادرسی کیفری یک آئین دادرسی مترقی است که، اما این آئین دادرسی برای دادگاهی تدوین شده است که قاضی روزانه یک پرونده را رسیدگی می‌کند. این آئین دادرسی بسیار مترقی است، اما مطابق نیاز روز نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق افزود: زمانی که در محافل علمی بحث می‌شود همه آئین دادرسی را قبول دارند، زیرا هم حقوق شاکی و هم حقوق متهم در نظر گرفته شده است.

معاون اول قوه‌قضاییه در رابطه با زمانبدی در اجرای سند تحول قضائی گفت: سند تحول قضائی ۵ سال پیش توسط رئیس وقت قوه قضائیه تدوین شد و در این سند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است. این سند از نظر ما اجرا شده است، اما از نظر مردم اجرا نشده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا