استان ها

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دستی ایران، صنعت چرم است، این صنعت به دلیل قابلیت تطبیق‌پذیری با سلیقه‌های متفاوت، بسیار محبوب و پرطرف‌دار هستند.

دلیل اهمیت فرآورده‌های چرمی در صنایع‌دستی به‌خاطر خصوصیات فیزیکی چرم است، زیرا چرم‌مانند پارچه قابل دوختن و مانند چوب نقش‌پذیر است، قابلیت کشش دارد و رنگ‌پذیری و شکل‌پذیری آن هم‌بالاست. در نتیجه این ویژگی‌ها سبب شده تا چرم در دست‌های یک ذهن خلاق و هنرمند به شکل‌های متفاوتی درآید و کاربردهای فراوانی پیدا کند.

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان

فاطمه سادات رضایی فعال حوزه صنعت چرم لرستان، دارای مدرک تحصیلی در مقطع فوق‌لیسانس مدیریت آموزشی است و بیش از یک دهه در حوزه تولیدات صنایع‌دستی فعالیت دارد.

وی اظهار کرد: به‌منظور ایجاد اشتغال و ترویج هنر صنایع‌دستی، تأسیس مجتمع آموزشی آپامه در حوزه صنایع‌دستی، صنایع غذایی و مدیریت خانواده و همچنین شرکت مصنوعات چرمی چندمنظوره به‌منظور تولیدات چرم و انواع سوزن‌دوزی در شهرستان دورود را در دستور کار قرار دادم.

رضایی با بیان اینکه از سال ۷۲ با فرمانداری دورود، حوزه علمیه خواهران، دانشگاه آزاد، ادارات صنایع‌دستی، فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی شهرستان در راستای آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ویژه بانوان در این حوزه همکاری داشته، ادامه داد: علاوه بر این، کتاب نوشته‌های هنری در زمینه تولیدات صنایع‌دستی را نیز به چاپ رسانده است.

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه

این فعال حوزه صنعت چرم لرستان، عنوان کرد: در همه عرصه‌ها مشوق بانوان برای ایجاد شغل و کارآفرینی به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی بودیم تا با به‌کارگیری توانمندی و خلاقیت آنها برای آینده‌ای روشن در افق زندگی با ایجاد اعتمادبه‌نفس برای رفع مشکلات زندگی و به‌حداقل‌رساندن نیازهای روزمره زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، مؤثر باشیم.

رضایی افزود: استان لرستان دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه صنایع‌دستی ویژه چرم و صنایع وابسته به آن است و بر همین اساس، اهتمام زیادی به آموزش در این حوزه داشتیم.

وی با اشاره به کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان و تنوع موجود در این بخش، گفت: تولیدات چرمی بر اساس درخواست و سلیقه جامعه انجام می‌گیرد؛ چراکه کاربردی‌بودن، بخش مهمی از فرایند تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی به شمار می‌رود.

نگرانی از گرانی مواد اولیه

این هنرمند صنایع‌دستی لرستان با بیان که استقبال از چرم و صنایع چرم مطلوب است، اضافه کرد: انواع کارهای دست‌ساز برای استان‌های مرکزی، تهران، کرمان و خراسان رضوی ارسال می‌شود و موردتوجه علاقه‌مندان این صنایع قرار می‌گیرد.

رضایی، ادامه داد: خوشبختانه کارآموزش و تولید در مجموعه ادامه‌دار بوده و همین امر باعث تداوم کار می‌شود، اما حقیقت اجتناب‌ناپذیر در این حوزه، بحث گرانی مواد اولیه و هزینه‌های روبه‌رشد آنهاست که سبب اصطکاک چرخ تولید شده و باعث نگرانی فعالان و تولیدکنندگان این حوزه می‌شود؛ چراکه ممکن است در آینده نزدیک خرید مواد اولیه گران‌تر شود.

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه

وی بر ضرورت حضور در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، تأکید کرد و گفت: بیش از ۱۲ سال است در شرکت مصنوعات چرمی و حضور در نمایشگاه‌های بومی، شهری و استانی، علاوه بر جذب هنرجو، سفارش‌های زیادی داشتیم که نقش مؤثری بر توسعه کار ما داشته است.

این فعال حوزه صنعت چرم لرستان، گفت: یکی از نیازهای مهم برای کسب‌وکار ما باتوجه‌به قیمت مواد اولیه، برخورداری از تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت است که امیدواریم در استان از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

تولید سالانه ۱۵ هزار قطعه تولیدات چرمی

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: در راستای ترویج صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی ۱۵۰ کارگاه چرم‌دوزی در لرستان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این تعداد کارگاه بیش از ۲۰۰ هنرمند مشغول به کار هستند، افزود: سالانه ۱۵ هزار قطعه تولیدات چرمی در استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، میزان فروش سالانه تولیدات محصولات چرمی را حدود دو میلیارد ریال عنوان کرد.

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه

حسن‌پور در خصوص حمایت از هنرمندان این رشته نیز، بیان کرد: در این راستا هنرمندان صنایع‌دستی در رشته چرم‌دوزی حدود یک میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی، اضافه کرد: عمده مشکلات هنرمندان فعال در رشته‌های چرمی کمبود مواد اولیه، نبود سرمایه کافی و عدم دسترسی به بازارهای هدف است که با برنامه‌ریزی و راهکارهای مناسب درصدد رفع این مشکلات هستیم.

ضرورت استفاده از طرح‌های اختصاصی و بومی در صنایع چرمی

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز پیش‌ازاین در سفر به لرستان، اختصاصی کردن طرح‌ها و تولیدات چرمی را در رونق این صنعت مهم عنوان کرد.

وی گفت: ترکیب صنعت چرم باهویت بومی و تکنیک هنرمند، در واقع ترکیب هنر سنتی، صنعتگر و بازرگانی را کامل می‌کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: تنوع محصولات حوزه چرم تا حدی است که از ظرف، کیف پول تا کیف کار و حتی زیورآلات کاربرد دارد و حتی می‌توان از دور ریز چرم‌ها برای صنایع کاربردی و تزئینی استفاده کرد.

کیفیت بالای صنایع چرمی لرستان/نگرانی هنرمندان از گرانی مواد اولیه

جلالی، بیان داشت: حتی در بسته‌بندی محصولات خاص و گران‌قیمت نیز مثل زعفران و طلا می‌توان از چرم استفاده کرد.

وی اظهار کرد: چرم هنر صنعتی کاملاً شرقی است و انسان‌های اولیه اولین هنرهای دستی را با پوست گوسفند درست می‌کردند و امروزه نیز این صنعت علاوه بر مصارف کاربردی و تزئینی در قالب لباس، یقه لباس و طرح‌های مختلف بر پایه چرم کاربرد دارد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا