استان ها

سد چپرآباد نیاز دریاچه ارومیه و آب شرب مردم منطقه را تامین می کند

سد چپرآباد نیاز دریاچه ارومیه و آب شرب مردم منطقه را تامین می کند



به گزارش خبرنگار مهر، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی عصر یکشنبه در مراسم بهره برداری رسمی از سد چپرآباد با اشاره به افتتاح سد چپرآباد اشنویه با اهتمام دولت سیزدهم و همت این دولت برای اتمام طرح های نیمه تمام گفت: این سد علاوه بر تامین بخشی از نیاز دریاچه ارومیه، در تامین آب شرب مردم چهار شهر منطقه و روستاهای اطراف هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

‌وی با بیان اینکهدر ابتدای دولت سیزدهم و آستانه سفر رییس جمهور اعتبار خوبی برای اتمام این طرح لحاظ شد و خوشبختانه این پروژه به اتمام رسیده است، اضافه کرد: بناست تا ۵۱ میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه و کانال ۲۲.۵ کیلومتری جلدیان به این سد منتقل شود و از طریق رودخانه کانی رش و گدار به دریاچه ارومیه برسد.

معتمدیان اظهار کرد: مخزن این سد ۳۸ میلیون مترمکعب بوده و با آورده ۷۱ میلیون مترمکعبی، در روند احیای دریاچه ارومیه اثرگذار خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: این سد در تامین آب شرب اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار هم با ۱۲ میلیون مترمکعب آبی که تخصیص داده خواهد شد، فعال خواهد بود و بخشی از آب شرب این شهرها و روستاهای همجوار را هم تامین خواهد کرد.

معتمدیان گفت: همچنین از آب این سد در حوزه زیست محیطی منطقه هم استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به هزینه کرد بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریالی برای این سد، افزود: وعده ای که برای افتتاح یک طرح در هر سه ماه در حوزه احیای دریاچه ارومیه داده بودیم، با این افتتاح عملیاتی شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار امیدواری کرد که به زودی طرح بادین آباد هم به اتمام برسد و آب آن با اجرای طرح انتقال بین حوضه ای، به دریاچه ارومیه برسد.

سد چپر آباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده و طول تاج این سد ۴۸۸ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی ۳۴ متر و همچنین مساحت مخزن آن ۵۵۰ هکتار است.

سالانه ۲۷ میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی رش و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

این سد دارای مخزن آبی به حجم ۳۸ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۷۱ میلیون مترمکعب است.

تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی رش به گدارچای و در پایان به بستر دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا