سیاسی

وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش برانگیز است

وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش برانگیز است



به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش برانگیز است. مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند که توسط ایالات متحده بدتر شده است. اعمال تحریم‌های غیرقانونی به این چالش می‌افزاید، کمبود بودجه دشوار طرح واکنش بشردوستانه، با تأمین تنها ۳۲ درصد از بودجه مورد نیاز این کمبود قابل توجه به طور جدی ظرفیت سازمان ملل را مختل می‌کند.

متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش برانگیز است. مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند که توسط ایالات متحده بدتر شده است. اعمال تحریم‌های غیرقانونی به این چالش می‌افزاید، کمبود بودجه دشوار طرح واکنش بشردوستانه، با تأمین تنها ۳۲ درصد از بودجه مورد نیاز. این کمبود قابل توجه به طور جدی ظرفیت سازمان ملل را مختل می‌کند.

تعهد به کمک‌های بی طرفان برای حصول اطمینان از اینکه تلاش‌های بشردوستانه بدون تأثیر ملاحظات سیاسی به نیازهای مردم آسیب دیده خدمت می‌کند، حیاتی است. کمک کنندگان باید از استفاده از کمک برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه خودداری کنند.

در مسیر سیاسی، ما از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان یک مکانیسم مؤثر برای پیشبرد روند سیاسی حمایت می‌کنیم. ما از تلاش‌های فرستاده ویژه و تعامل دیپلماتیک او با طرف‌ها برای تسهیل از سرگیری جلسات کمیته و پیشبرد روند سیاسی حمایت می‌کنیم. نقش سازمان ملل متحد باید حمایتی باقی بماند و تضمین کند که کل فرآیند توسط رهبری و مالکیت سوریه هدایت می‌شود.

ایران از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت می‌کند. سازمان ملل متحد، به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR)، نقشی اساسی در این امر ایفا می‌کند. ما از تعامل و گفتگوی سازنده بین مقامات سوریه و سازمان ملل در رسیدگی به این موضوع مبرم قدردانی و حمایت می‌کنیم.

وضعیت امنیتی در مناطق تحت کنترل نیروهای خارجی غیرقانونی و تحت اشغال یک نگرانی جدی است. منبع اصلی ناامنی، حضور غیرقانونی و تداوم اشغال نیروهای نظامی آمریکا، ایجاد محیطی مساعد برای رشد فعالیت‌های تروریستی در سوریه و منطقه وسیع‌تر است.

در عین حال، رژیم اسرائیل بر اقدامات تجاوزکارانه خود علیه خاک سوریه پافشاری می‌کند. به موازات جنایات در نوار غزه، این رژیم به تروریسم و تجاوز در مرزهای سوریه می‌پردازد و عمداً غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد.

ما حمله تروریستی به مستشاران نظامی این کشور در سوریه در دوم دسامبر را که در آن دو مستشار ایرانی در حین انجام مأموریت خود برای حمایت از ارتش سوریه در برابر تروریسم به شهادت رسیدند، به شدت محکوم می‌کنیم.

ما مجدداً بر حق ذاتی جمهوری عربی سوریه بر اساس قوانین بین‌المللی، برای اتخاذ همه اقدامات لازم در پاسخ به حملات تروریستی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل تأکید می‌کنیم.

ما نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز رژیم اسرائیل که می‌تواند بر صلح و امنیت منطقه تأثیر جدی بگذارد، هشدار می‌دهیم.

ایران از شورای امنیت می‌خواهد که فعالیت‌های بی ثبات کننده رژیم اسرائیل و نقض شدید حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را که تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است، محکوم کند.

در خاتمه، باید به ادعای بی اساس نماینده آمریکا علیه کشورم که توسط انگلیس در این مجلس تکرار شد، بپردازم که قاطعانه مردود است.

برخلاف ادعای بی اساس، ایران پیوسته تعهد خود را به ارتقای صلح و امنیت در منطقه نشان داده است.

ایالات متحده مسئولیت کامل تجاوزات چند دهه‌ای خود را در کنار سایر جنایات و اقدامات غیرقانونی در منطقه ما بر عهده دارد.

ممانعت از انجام وظایف شورای امنیت بر اساس منشور برای برقراری آتش بس و توقف ماشین جنگی اسرائیل علیه مردم غزه برای بیش از دو ماه، به خوبی نشان می‌دهد چقدر آمریکا از سرریز تنش و صلح و امنیت در منطقه نگران است!

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا